J
A Avemo skrev:
Det kan finnas saker som inte syns på bilderna
Jag frågade vad det fanns för fel och du kommer med att det finns saker som inte syns på bild , då får du tala om vad det är
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Jag frågade vad det fanns för fel och du kommer med att det finns saker som inte syns på bild , då får du tala om vad det är
Som du skriver blir det lite överkurs. Det kan ha stått en 230V spis där tidigare så att det är två faser, nolla och jord i uttaget. Den nuvarande spisen kanske då är ansluten enfas 400V. Nej det är inte lika troligt som att det är tre faser och jord. Men det går inte att utesluta möjligheten genom att titta på bilden.
 
J
A Avemo skrev:
möjligheten genom att titta på bilden.
Ja du det med möjligheten , det som framhålles av dig är nog i stil med Tage Danielssons Harrisburg .
 
J jojo123 skrev:
Ja du det med möjligheten , det som framhålles av dig är nog i stil med Tage Danielssons Harrisburg .
Jag tror att olyckan i Harrisburg berodde på något större fel än ett felkopplat perilexuttag. Men kanske att det fanns nollor inblandade.
 
J
A Avemo skrev:
större fel än ett felkopplat perilexuttag
Nu är det nog inget felkopplat perilex och det tänker även du att det inte är så , tror att du måste säga något samt säga att jag kan det med EL . inte omöjligt det har jag inte motsagt något om .
Det skulle vara att ifrågasätta kanske en yrkesmans kompitens och det gör jag inte , men det jag menar är , varför ska det vara så krångligt att ge raka svar till en som frågar , utan att krångla till det med diverse om och men och som jag har märkt är denna tendens nästan till 100% i forumets EL-del , det verkar som att nästan varje fråga ska dras som att beräkna en utflykt till månen . Om TS sedemera frågar om lite mer i EL-lärans konster så ge TS det då , men trassla inte till det redan från början så hen blir alldeles virrig och vet ingenting
 
@jojo123 jag skall gärna återgå till ämnet. Men jag påminner samtidigt om att det var du som började tramsa med att dra in Harrisburg och Tage Danielsson.

Vi vet att det är ett felkopplat perilexuttag såtillvida att nollan saknas. Jag tänker mig att det absolut troligaste scenariot är att uttaget innehåller tre faser och jord. Stämmer det så fungerar spisen som TS kopplar in rakt av.

Nu är det en sommarstuga och det kan mycket väl ha bytts spis där flera gånger när någon kommit över en bättre än den tidigare. Om vi tänker oss att någon kommit över en 230V spis och inte haft en kabel så kan den dåliga nödlösningen ha varit att ta kabeln utan nollstift i den gamla spisen och använda till den nya. Därefter koppla om uttaget så att det innehåller två faser och nolla. Resultatet skulle då vara ett mer felkopplat perilexuttag och en spis som fungerar. Sedan går det att tänka sig ett senare byte till en 400V spis som står där idag. Antingen är den då inkopplad enfas 400V och fungerar som den skall eller så är den inkopplad till två faser och nolla så att delar av den går med kraftigt reducerad effekt. Det skulle hypotetiskt kunna vara orsaken till att TS vill byta spis och det skulle i så fall fungera lika dåligt med den nya.

Så hur skall TS veta hur det ligger till? Koppla in spisen och prova den. Fungerar allt bra: Gratulerar. Fungerar den dåligt med reducerad effekt eller delar av den inte fungerar alls: Ta dit en elektriker eller någon kompis som förstår sig på el. Ingenting kommer att gå sönder av min hypotetiska felkoppling. Och jag tänker inte försöka bedöma sannolikheten att det är rätt eller fel.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
J
A Avemo skrev:
Vi vet att det är ett felkopplat perilexuttag såtillvida att nollan saknas.
Vad är fel med kopplingen av perilexuttaget , enligt tidigare inlägg ( av BO ) så finns det ingen bestämmelse eller krav på att det ska vara fullkopplat , däremot är det önskvärt för att det ska gå att ansluta vilken sorts spis , häll som helst ,
Det med det du säger att kopplingar hit eller dit är nog lite överkurs och lite som försvar för din text i inläggen , något måste ju sägas för att klara sig
Det med fullkoppling har du fel i
 
Vad försöker du säga?
 
J
useless useless skrev:
Vad försöker du säga?
Vem av oss ?
 
Jag kan höja till 99.93 % chans att allt står rätt till för att ansluta den senaste spisen på bild, dock ingen annan spis, räcker det? 100 % får du inte.
 
99,93% är taget :D(y)

Jag köpte denna spis idag, 200kr fattigare är jag nu.
Menar ni nu att jag bara ska koppla in den gröna stickproppen i den vita dosan som jag tagit bild på tidigare och kolla om det funkar?
Behöver inte ens elektriker i steg ett?

Sedan vad jag förstår fästa den vita på väggen eller under ett skåp så att den inte ligger på marken?
 
J
S sevilla skrev:
Menar ni nu att jag bara ska koppla in den gröna stickproppen i den vita dosan
Ja bara direkt in som en vanlig stickpropp på en bordslampa och fästa upp uttaget bör du göra , det ska inte ligga löst
Ingen el-gubbe behövs
 
Som sagt den kommer att fungera i det uttag du har.

Men om du tar dit en elektriker för att fixa något annat, så låt elektrikern titta på uttaget också. Det är inte bra att nollan saknas i ett perilex uttag. Du eller någon framtida ägare kanske pluggar in en spis som vill ha nolla någon gång, och den blir då genast förstörd.

Men som sagt med den spisen du visade på bild så kommer det att fungera, om den förra spisen fungerade.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.