J jojo123 skrev:
Den spisen går att koppla in i vilket uttag av den sorten som helst oavsett om det har en nolla eller inte inkopplad , rent
3 faskopplat ( 400V ) eller 3 faser och noll , så du kan med gott samvete köpa den och inga problem för en EL-gubbe att få fart på den utan nolla utan att byta ut någon eller några kablar
Finns inga 3 faser och noll. Då måste ny kabel dras fram.
Det som kan kopplas nu är 2 faser, jord och nolla eller det vanliga 3 faser och jord.

Det sista passar perfekt för TS länkade spis.

Det jag skriver är att det brukar inte vara något stort jobb att byta kabel i en sommarstuga, då kan man få rätt ledarantal och area som bonus.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns ett antal vittnesmål på forumet om folk som pluggat i sin nyinköpta häll i sitt befintliga perilexuttag och bränt sönder den. Det är ingenting de kan få åtgärdat på garanti. Det är ett skäl. Med fast anslutning så ser man om det finns något som matar N-plinten, det ser man inte utanpå ett uttag.

Det finns dock ingen paragraf i elinstallationsreglerna om att alla poler i ett uttag ska anslutas, utan det faller under allmänna regler. Det är ett av 1000 andra självklara detaljkrav, som i de flesta fall kan hänföras till tillverkarens anvisningar.
Detta visar ju på att man måste veta vad man håller på med när det gäller elinstallationer.
En kunnig och erfaren elektriker hade ju kollat upp förutsättningarna innan de kopplat, det gäller även en kunnig "hempulare".
Men när personer utan kunskap, för att spara pengar bestämmer sig för att göra det själv så kan det bli dyrare än att låta någon med kunskap göra det.
Nu visar ju TS sunt förnuft genom att fråga efter råd här.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Att uttaget ska fästas är det inget som ska frångås , men det med att fästa upp kabeln behövs inte , bara en klammer direkt intill uttaget
Detta kommer elektrikern avgöra på plats. Nu vet TS vad alternativen är.
 
J
S Slugge skrev:
Finns inga 3 faser och noll.
Skrev om du läser helt rätt , men går att missa , det var att en ren 400V kan kopplas i uttaget oavsett om nolla finns eller inte , det är 3 faser där , blir 400V
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Det är det jag vill framhålla , men som vissa ( inga namn ) här på forumet framställer som något krav och det är det inte , Det som du säger , är lämpligt för att inte någon ska få en överraskning vid byte av spis/häll i framtiden och bränner upp något ..
Och det har jag inte sagt något om . Men som sagt , kanske andra ska ta och ändra sina inlägg på ett bra sätt , och att framföra att det är lämpligt att utföra det med att fullkoppla ett perilex , men att det inte är ett krav när det gäller rena 400V apparater
Men tänk en gång till nu...anledningen till att man sätter ett kontakdon, av vilket slag det nu må vara, är att det inte ska krävas någon elkunnig människa för att ansluta eller koppla loss en apparat. Av detta följer att donet i fråga måste följa någon form av standard, poltal, mått, spänning, strömtålighet, pinkonfiguration osv. Sista länken i denna kedja är att fackmannen, nb, installerar korrekt.
Att någon i brist på bättre vetande låter ett uttag ligga och skramla löst på golvet är illa nog, men att en proffslmicklare skiter i att nollan saknas och sätter upp ett uttag ändå är fantamig värre.
Sätter man uttag ska det vara fullkopplat, är detta inte möjligt inom rimliga ansträngningar (läs kostader för kunden) får det bli fast.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Detta visar ju på att man måste veta vad man håller på med när det gäller elinstallationer.
En kunnig och erfaren elektriker hade ju kollat upp förutsättningarna innan de kopplat, det gäller även en kunnig "hempulare".
Men när personer utan kunskap, för att spara pengar bestämmer sig för att göra det själv så kan det bli dyrare än att låta någon med kunskap göra det.
Nu visar ju TS sunt förnuft genom att fråga efter råd här.
Det Bo syftar till är inte vad man i första hand kallar elinstallation utan en så enkel grej att plugga in en Perilexpropp i ett Perilexuttag.

Många som kostsamt blivit visare av detta.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Men tänk en gång till nu...anledningen till att man sätter ett kontakdon, av vilket slag det nu må vara, är att det inte ska krävas någon elkunnig människa för att ansluta eller koppla loss en apparat. Av detta följer att donet i fråga måste följa någon form av standard, poltal, mått, spänning, strömtålighet, pinkonfiguration osv. Sista länken i denna kedja är att fackmannen, nb, installerar korrekt.
Att någon i brist på bättre vetande låter ett uttag ligga och skramla löst på golvet är illa nog, men att en proffslmicklare skiter i att nollan saknas och sätter upp ett uttag ändå är fantamig värre.
Sätter man uttag ska det vara fullkopplat, är detta inte möjligt inom rimliga ansträngningar (läs kostader för kunden) får det bli fast.
Är du säker på att det är en "proffsmicklare" som gjort det eller det kanske är så att det är något hempul?
Tycker att det finns indikationer på att det är ett mycket dåligt hempul, eller utfört av någon utan adekvat utbildning.
 
Det var ett svar till någon som tycker det är ok med saknad nolla i perilexuttag. Uttaget på bilden är garanterat hemmagjort.
 
S sevilla skrev:
Jag vill bara säkerställa att spisen jag köper kommer att kunna installeras.
Så igen, vad exakt måste spisen jag köper ha för egenskaper?
400 V och endast 400 V, de kan vara märkta 400 V 3~ men inte 400 V 3N~ för det är en 230 V-spis som behöver en nolla. T.ex den spis du länkar till i #28 kommer med stor säkerhet att fungera eftersom du redan har en 400 V-spis. Om det bara står "400 V" så får man anta att den verkligen har elementspänningen 400 V också.

Edit: När du fått dit en elektriker som ordnat ett korrekt uttag åt dig så kan du välja spis mer fritt, men just nu kan du vara välja 400 V-spisar.
 
J jojo123 skrev:
Det är det jag vill framhålla , men som vissa ( inga namn ) här på forumet framställer som något krav och det är det inte , Det som du säger , är lämpligt för att inte någon ska få en överraskning vid byte av spis/häll i framtiden och bränner upp något ..
Och det har jag inte sagt något om . Men som sagt , kanske andra ska ta och ändra sina inlägg på ett bra sätt , och att framföra att det är lämpligt att utföra det med att fullkoppla ett perilex , men att det inte är ett krav när det gäller rena 400V apparater
Det var därför jag nämnde tillverkarens anvisningar och allmänna regler. Att utelämna en fas i ett uttagsdon är lika illa som att mata det med för hög spänning, på fel pinnar, säkrad för högt. Alla saker som kan förstöra egendom och ev orsaka fara. Eftersom man inte kan se utanpå ett uttag om det är begränsat till vissa slags förbrukare som t.ex 400 V-spisar enbart så kan man inte göra några speciallösningar. Så man ska absolut se det som ett krav att ett uttag ska vara korrekt kopplat.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
J
Fotografen Fotografen skrev:
Det var ett svar till någon som tycker det är ok med saknad nolla i perilexutta
Uppfattar det som att kommentaren är till mig i och med det pratat om att inte ha en nolla i uttaget
Tror du ska läsa från första raden i tråden innan du kommer med något som inte är relevant just nu , samt att vara på hugget med att kommentera andras inlägg på ett nedvärderande sätt som kan läsas mellan dina rader och vara lite av en GURRA i ämnet EL . .lite ordning får det vara .
TS fråga var , vad kan jag ha för spis om jag vill byta utan extra kostnader i dag , svaren har varit många och det finns bara ett rätt svar , det får du läsa dig till själv och lära , vad som går eller inte går
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var därför jag nämnde tillverkarens anvisningar
Tillverkaren av en produkt säger väl inte vad som ska installeras . bara vad den innehåller och hur den ska anslutas .
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
. Så man ska absolut se det som ett krav att ett uttag ska vara korrekt kopplat.
Det med krav kan vi nog utelämna i det här nu, , eftersom du i tidigare inlägg # 40 , där du tillstår att det inte finns något som säger att det SKA vara så med fullkopplat . ge en frågeställare raka svar på vad frågan är och gå inte runt i ämnet med allsköns svar om annat som inte är relevant för frågan
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Man kan ju undra varför det inte finns "perilexuttag" med bara tre hål, motsvarande perilex-kontakten med tre pinnar + jord. Då hade det ju både synts tydligt och varit fysiskt omöjligt att plugga in fel kontakt... Nu är det väl överspelat nu, men tänk vad mycket enklare det varit om det hade funnits från början.
 
Troligen pga att ett fyrpoligt perilexuttag vore en väldigt smal produkt i dagens europeiska gemenskap. Jag känner inte till något annan land än Sverige som skulle ha nytta av det. Men visst, det vore en lösning i gamla hus som alternativ till fast inkoppling.
 
J jojo123 skrev:
Det med krav kan vi nog utelämna i det här nu, , eftersom du i tidigare inlägg # 40 , där du tillstår att det inte finns något som säger att det SKA vara så med fullkopplat . ge en frågeställare raka svar på vad frågan är och gå inte runt i ämnet med allsköns svar om annat som inte är relevant för frågan
Jag tycker nog att du med din erfarenhet borde förstå de argument som framförts i tråden till varför man måste fullkoppla ett uttag. Jag förstår emellertid inte vad du är sur över? Vadan detta agiterande över ofullständigt inkopplade uttag för allmänbruk?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Troligen pga att ett fyrpoligt perilexuttag vore en väldigt smal produkt i dagens europeiska gemenskap. Jag känner inte till något annan land än Sverige som skulle ha nytta av det. Men visst, det vore en lösning i gamla hus som alternativ till fast inkoppling.
Det skulle räcka med en plastpinne man kunde plugga nollans hål med.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.