5
Det hade ju varit ganska så lätt att från tillverkarens sida fixat så att nollan skulle gå att plugga med tex en medföljande plugg i hålet om det ej skulle vara fullkopplad.
Därav så är nog tanken även från tillverkaren att uttaget alltid skall ha samtliga ledare anslutna.
 
5
useless useless skrev:
Det skulle räcka med en plastpinne man kunde plugga nollanS hål med.
Märkligt ibland hur nästan exakt en tanke om samma sak skrivs samtidigt.
Men jag blev tvåa på den :cool:
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Trea, iden är inte ny, den har varit uppe på forumet tidigare :) Den allmänna meningen var väl sådär, rynk i näsan, vill jag minnas. Om det ska fungera måste det nog i så fall vara en (fabrikstillverkad) pinne som inte går att demontera utifrån, helst ett nytt lock utan hål för nollan. Allt egentillverkat riskerar att petas ur.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Så länge man måste öppna uttaget för att peta ur den så täcker den i alla fall alla situationer där någon kopplar in fel sorts spis utan att veta om att det ens skulle kunna vara fel. Att skydda sig mot de som petar i uttaget själva är nog överkurs. Men visst, om tillverkaren tycker att det inte deras ansvar om någon monterar ett perilex utan nolla så har de ju ingen anledning att ta fram något. Borde inte detta förresten vara ett solklart fall av att helt enkelt följa tillverkarens anvisningar?
 
5
Det var det jag skrev i mitt inlägg, angående pluggen och anledningen till att det ej är med någon.
Annars hade ju en plugg med momentskruv funkat med.
Hade att gått å lösa på flera olika sett, som sagt om det fanns nån anledning för tillverkaren att göra det.
 
Blev tyvärr inget med Husqvarna-spisen jag länkade till.
Blev erbjuden denna istället. Se bilder.
Kommer den passa tror man, kan man se det?

Vit Electrolux spis med keramikhäll och ugn syns i ett kök, potentiell ersättning för Husqvarna-spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person håller en grön elkontakt framför en vit spis för att visa kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den blir fin-fin (y)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den blir fin-fin (y)
Gott! Den kan man med 100% säkerhet säga att den passar?
 
Nej inte 100%. Men så säker som man kan vara genom att titta på bilder. Vill du bli säkrare så måste du ta dit någon som kan el.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J
Från början finns en spis som är en ren 400V med stickpropp 3 stift plus jord , den nya har en lika stickpropp med 3 stift plus jord , så varför ska det behövas någon som kollar , Svaret är nej bara plugga in och laga maten , kanske med lite ordningställande av uttaget som ska fästas upp på något , kabeln kan ligga där ,inget fel i det , under skåpen är det som en stor kanalasation och godkänt
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Kanske tog jag frågan för mycket på orden. Jag vidhåller att utifrån bilderna kan man inte vara 100% säker på att det kommer att fungera. Det finns många sätt att koppla fel på som inte skulle synas på bild. Detta är inte troligt. Men det är möjligt. Och därmed är det inte 100% chans att det fungerar. Jag tror absolut att det fungerar. Men jag kan inte säga till 100% att det fungerar. I alla fall inte innan jag provat.
 
J
A Avemo skrev:
Det finns många sätt att koppla fel på som inte skulle synas på bild. Detta är inte troligt. Men det är möjligt. Och därmed är det inte 100% chans att det
Då får du tala om vad som kan kopplas fel , jag begriper inte vad som kan gå fel och vill ha info om det så jag inte gör något fel , när jag ska byta en spis rakt av med lika spänningar och stickpropp samt 400V
 
99.8% räcker nog i detta fall. Uttaget och den gamla spisen kan båda vara felkopplade, men det borde inte hända något värre än att nya spisen går lite dåligt.
 
J jojo123 skrev:
Då får du tala om vad som kan kopplas fel , jag begriper inte vad som kan gå fel och vill ha info om det så jag inte gör något fel , när jag ska byta en spis rakt av med lika spänningar och stickpropp samt 400V
Med lite fantasi är jag säker på att även du kan komma på sätt att koppla fel utan att det syns på bild. Men jag rekommenderar dig inte att göra det. Brasklappen att inte säga något med 100% säkerhet brukar jag skicka med när jag yttrar mig på detta forum. Det är ett sätt att förtydliga att det ytterst är den som kopplar in spisen som ansvarar för konsekvenserna. Jag kan se fel på bilderna. Det kan finnas saker som inte syns på bilderna.
 
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Uttaget och den gamla spisen kan båda vara felkopplade
KAN VARA FELKOPPLADE , nu verkar det som att det blir lite överkurs på allt som har med detta hus att göra . Jag finner det mycket märkligt att det ska framhållas på ett adekvat sätt """ Att det kaaaan vara fel men bör inte vara det " enbart detta uttalande kan förvirra en TS och denne kan då bli så osäker att hen inte vågar byta en spis med stickpropp , som inte är förbjudet enligt alla regler om EL som framförs på forumet på både gott och ont . Det är lika lätt som att byta en bordslampa i ett uttag , Sen tror jag inte att någon ska komma in och försvara en fråga som ställts till en annan på forumet , var och en ska besvara sina teser och svar själva
 
  • Haha
Slugge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.