S sevilla skrev:
Sladden in sitter i en förlängningssladd.
Detta låter inte bra. Du får nog låta någon titta på det åt dig, eller att du åtminstone fotar hur det ser ut vid nästa besök. Mer går inte att avgöra på distans.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta låter inte bra. Du får nog låta någon titta på det åt dig, eller att du åtminstone fotar hur det ser ut vid nästa besök. Mer går inte att avgöra på distans.
Vad låter inte bra?
Just att det är en förlängningssladd?

Alltså, sladden som jag fotat tidigare som går in i spisen, den går sedan till en förlängning.
Se bild, är detta ngt galet?

Elsladd ansluten till en spisens baksida via plastklämma med eldiagram ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk förlängningssladd kopplad under ett köksskåp, potentiell brandrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det förändrar saken. Detta är ingen förlängningssladd, det är en löst lagd gruppledning som avslutas med ett omonterat perilexuttag. Det positiva med detta är att det troligen är enkelt att byta kabel ifall det skulle behövas. Du måste ju i vilket fall klamra denna kabel och skruva fast uttaget - sådär bör det inte se ut. Det kanske redan är en femledare också så att du har en nolla fram. Det krävs inte så mycket för att verifiera det, men du behöver bryta strömmen och skruva av locket på uttaget, om det inte går att se från baksidan. Hur som helst är det med stor säkerhet möjligt att använda den spis du länkar till.
 
J
Det är en ren 400V du har enligt foton och ett perilex löst under skåpet , det är det med uttaget som inte är bra den ska sitta fast på väggen bakom spisen , eller annorstädes , Har du sen 3 proppar till din nuvarande spis , kabeln ser lite klen ut och går inte att se om den har minst 4 ledare i sig . Sätt fast uttaget på en bräda som sitter fast under skåpet eller på väggen så är det Ok med den . Din nya spisen som du hittade är bara att plugga in i uttaget , Dags för att laga mat
 
Var där idag igen, vände på grejen och tog kort under.
Vad kan vi dra för slutsatser?


Öppen eluttag med damm och spindelväv som visar sladdar anslutna till baksidan, behov av rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag öppnat på golv med synliga kablar och person i rödprickig strumpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att se, men du verkar ha tre faser utan nolla i detta uttag, för det sitter ingen ledare på terminalen längst upp till höger från bilden sett. En blå ledare används som fasledare.
 
J
Inget fel på den kopplingen och förläggning av kabeln , Förutom att uttaget ska vara fastskruvat på något och minst en klammer som håller kabeln strax före uttaget och det ser ut som att det är en kabel 4X1,5 mm2, , vad är det för storlek på säkringarna , ska vara 10 amp enligt de regler som finns för 1,5 mm2 , 16 A så ska kabeln vara 4X2,5 mm2 eller 5X2,5 mm2 .,
Det går att byta säkringarna från 16 A till 10 A utan att göra något ingrepp .men då kanske inte spisen går att använda fullt ut ,
så en julmiddag med allt på så går nog en säkring
Vid en inkoppling av 4 ledare till 3 fas , så får den blå vara en fasledare annars är den normalt en nolla eller tändtråd
 
Ett fel är att perilexuttaget inte är fullkopplat med en nolla. Kunde man lita på att folk följde denna enkla grundläggande regel så skulle vi inte behöva alla trådar om kontroll av spismatningen. Så för att behålla perilexuttaget så kan vi inte rekommendera något annat än att kabeln byts till en femledare, eller att uttaget ersätts av en anslutningsdosa för fast anslutning.

Sedan ska givetvis ett uttag av denna sort vara fast monterad. Kabeln kan man diskutera. Den kan ligga löst om den inte är utsatt för yttre påverkan, men givetvis bör man klamra en sådan kabel.

Det finns anledning att låta en fackman titta på detta.
 
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett fel är att perilexuttaget inte är fullkopplat med en nolla
Det framhålls så mycket om dessa uttag så man kan baxna , finns det bara 3 faser och jord i en dosa för en spis så vad är det för dramatiskt fel med att ha ett utan nolla , och sätta ett sådant för inkoppling av en spis som är ren 400V , då hänvisar och framhåller andra att det ska vara s,k . fullkopplat , är det någon lag på det , nej det är en stark rekommendation , så man förundrar sig allt som sägs om detta , det går ju utmärkt att koppla in en 400V spis direkt i dosan utan stickpropp , då får det göras utan att någon protesterar . Det innebär med allt som sägs att det ska vara tvingande att dra fram en nolla om det inte finns med de problem som det innebär för brukare , Finner det mycket märkligt att de här på forumet är så exakta i att framhålla såhär ska det vara punkt slut . Osökt kan man ha sina funderingar på om dom lever som dom lär i vissa inlägg som ska vara någon form av lag eller annat , känner det som lite tveksamt , då utger dom sig som den perfekta och unika i
EL-sammanhang och vet bäst . Tråkigt med dom inställningarna , ingen är perfekt
 
Det finns ett antal vittnesmål på forumet om folk som pluggat i sin nyinköpta häll i sitt befintliga perilexuttag och bränt sönder den. Det är ingenting de kan få åtgärdat på garanti. Det är ett skäl. Med fast anslutning så ser man om det finns något som matar N-plinten, det ser man inte utanpå ett uttag.

Det finns dock ingen paragraf i elinstallationsreglerna om att alla poler i ett uttag ska anslutas, utan det faller under allmänna regler. Det är ett av 1000 andra självklara detaljkrav, som i de flesta fall kan hänföras till tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Jag kommer oavsett att köpa en ny spis och den ska ju installeras av en behörig fackman.
Jag har noll kunskap i ämnet som ni märkt och kommer absolut inte göra ngt själv.

Jag vill bara säkerställa att spisen jag köper kommer att kunna installeras.
Så inte elektrikern (som jag inte vet vem det är, som kommer som referens till snickaren som gör övrig renovering)

Så igen, vad exakt måste spisen jag köper ha för egenskaper?

Hur säkra är vi på att den Husqvarna-spisen jag länkade fungerar?
 
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns dock ingen paragraf i elinstallationsreglerna om att alla poler i ett uttag ska anslutas,
Det är det jag vill framhålla , men som vissa ( inga namn ) här på forumet framställer som något krav och det är det inte , Det som du säger , är lämpligt för att inte någon ska få en överraskning vid byte av spis/häll i framtiden och bränner upp något ..
Och det har jag inte sagt något om . Men som sagt , kanske andra ska ta och ändra sina inlägg på ett bra sätt , och att framföra att det är lämpligt att utföra det med att fullkoppla ett perilex , men att det inte är ett krav när det gäller rena 400V apparater
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S sevilla skrev:
Tack för alla tips!

Jag kommer oavsett att köpa en ny spis och den ska ju installeras av en behörig fackman.
Jag har noll kunskap i ämnet som ni märkt och kommer absolut inte göra ngt själv.

Jag vill bara säkerställa att spisen jag köper kommer att kunna installeras.
Så inte elektrikern (som jag inte vet vem det är, som kommer som referens till snickaren som gör övrig renovering)

Så igen, vad exakt måste spisen jag köper ha för egenskaper?

Hur säkra är vi på att den Husqvarna-spisen jag länkade fungerar?
Allting du visat säger att det kommer fungera, håller med Bo i övrigt att byta kabeln till en 5-ledare troligen är snabbt utfört, exempelvis EXQ 5G2,5, har du ändå ut elektrikern kan han kanske fixa detta på en timme, kabel och uttaget måste ändå fästas. Och är hen ändå inne i centralen och rotar är det inte alltför mycket jobb att installera en jordfelsbrytare också.
 
J
S sevilla skrev:
Så igen, vad exakt måste spisen jag köper ha för egenskaper?
Den spisen går att koppla in i vilket uttag av den sorten som helst oavsett om det har en nolla eller inte inkopplad , rent
3 faskopplat ( 400V ) eller 3 faser och noll , så du kan med gott samvete köpa den och inga problem för en EL-gubbe att få fart på den utan nolla utan att byta ut någon eller några kablar
 
J
S Slugge skrev:
kabel och uttaget måste ändå fästas.
Att uttaget ska fästas är det inget som ska frångås , men det med att fästa upp kabeln behövs inte , bara en klammer direkt intill uttaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.