köpt en äldre sommarstuga. Spisen är 10-15år gammal så skulle gärna byta ut den mot en ny med spishäll.

Tänkte beställa en på nätet men såg sen en text om att man skulle kolla sin spänning innan.
Finns 3 olika typer står det, 230 volt, 400volt samt 400 volt neutral.

Hur sjutton vet jag detta?
Stugan är äldre och det är så att säga gammal el, med proppskåp och så.
Har tyvärr inte tillgång till stugan på några dagar.

Fått erbjudande om att köpa en bättre beg med rätt mått till ett riktigt bra pris, men hur ska jag kunna veta att den funkar?
 
På detta forum finns en hel del om spisanslutning. Jag har för mig att det t o m finns en spisbibel.
En första indikation är att kolla märkning av proppar (det heter gruppförteckning). Har du tre proppar märkta "spis" så är det en 380 V spis.
Detta kan vara trixig och om du inte har full koll är det säkrast att anlita en elektriker för detta. Det är du som ägare som har fullt ansvar för att elen är säker.
En proppskåp i sig är inget fel på att ha om det är rätt utfört och har klarat sig från hemmapul. Om det inte finns en jordfelsbrytare kan man oftast eftermontera en i en separat kapsling. Också en sak för en elektriker. En jordfelsbrytare är det bästa sättet att öka säkerheten i din anläggning.
 
Innan du köper ny spis ska du kolla vilken spänning det är på den nuvarande spisen. Det kan tyvärr bli helt fel om man bara köper på chans. På den befintliga spisen sitter det en "märkning" och troligen ett kopplingsschema, kolla det och lägg ev upp en bild så kan du få hjälp.
 
Du kan endast kontrollera matningen till nuvarande spis på plats. Att räkna antalet proppar till spisen är en god början, men sedan är risken stor att det i ditt fall saknas en nolla fram. Det ser man om man öppnar upp anslutningsdosan bakom spisen.

Men om stugan inte är lastgammal så har du tre faser in i alla fall. Om den tänkta spisen du har tjing på är en 400 V utan nolla så kan den användas. 230 V-spisar kan kräva komplettering, och då får du bedöma hur jobbigt det är att byta spisledningen i stugan. Den kan bestå av FK i infällda rör vilket gör det enkelt eller bestå av en utanpåliggande kabel som är svår att byta.

Här är för övrigt "spisbibeln": http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
Hmm okej jag måste alltså kolla på plats i stugan?

Jag vet att det är jordade uttag i köket iaf, men ojordat i resten.
Hittade en bild på propparna (dock från lite distans)som sitter i köket.
Men det kanske inte hjälper då.

På spisen jag blivit erbjuden att köpa så var det sån där perilex-kontakt vet jag.
Han skrev även den är kopplad för tre faser, men att det också går att flytta en byggling och koppla för 2 faser och jord.
Jag fattar inget.

Bild på proppskåp med säkringar och elledningar bredvid en analoga klocka på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Sticker nog ut hakan lite nu
Har ingen betydelse vad du har för spis i stugan 220V/ eller 380 V är gammal märkning , köp en 400V så behöver du inte dra om något , det som kan vara är att en del säger bergsäkert att ett uttag ( Perilex ) ska var fullkopplat med 3 faser , noll och jord ,
Det brukar vara på en vanlig 400V spis en sladd med stickpropp på , ( den har 3 pinnar och ett jordbleck ) för anslutning till uttaget , Men som sagt ett uttag är bra att ha om man vill komma åt att städa bra bakom spisen , men det med uttaget kan
vara eller inte vara , det finns inget som är farligt med det , Annars för att kringgå det som kommer här med säkerhet , är att klippa stickproppen och sätta en dosa , då kan ingen tjafsa om det med fullkopplat uttag eller inte
 
Finns ingen anledning att byta en 10 år gammal spis, den kommer hålla många år till. Som Bleking-Tomas skriver är det bättre att satsa på jordfelsbrytare först.
 
Det är det vanligaste att det är tre faser framdraget till spisen. Men det går inte att säga säkert utifrån informationen du givit. Om det finns tre faser, nolla och jord framdraget till spisen så kan du använda de flesta spisar. Saknas nolla så kan du antingen dra fram en nolla eller skaffa en spis med 400V elementspänning. Det är inte så vanligt på nya spisar, men var vanligt förr. Om det mot förmodan är en enfasspis i dagsläget så kan du antingen skaffa en spis med 230V elementspänning och koppla in den enfas eller bättre dra fram trefas till spisen.

För klara besked måste du titta på plats bakom spisen och kanske även i elcentralen.
 
Okej!
Får kolla bakom spisen nästa vecka, återkommer.

Det innebär tyvärr att jag får tacka nej tillmälen erbjudna spisen, men inget att göra ngt åt förstås...
 
Spisar är oftast 400v, mest de nyare ugn/häll som är 230v på flera faser, samt att nollan behövs.

Men hade lagt pengarna på annat om spisen som sitter där är 10-15år och suttit i en stuga, alltså väldigt få gångtimmar på denna..
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
S sevilla skrev:
Det innebär tyvärr att jag får tacka nej tillmälen erbjudna spisen, men inget att göra ngt åt förstås...
Om du har tillgång till märkskylten på denna spis eller ännu bättre kan få ett foto på den så kan vi se om den kräver en nolla eller inte. Med 400 V utan nolla så finns en god chans att du kan plugga in den utan ändringar i den fasta installationen.
 
J jojo123 skrev:
Sticker nog ut hakan lite nu
Har ingen betydelse vad du har för spis i stugan 220V/ eller 380 V är gammal märkning , köp en 400V så behöver du inte dra om något , det som kan vara är att en del säger bergsäkert att ett uttag ( Perilex ) ska var fullkopplat med 3 faser , noll och jord ,
Det brukar vara på en vanlig 400V spis en sladd med stickpropp på , ( den har 3 pinnar och ett jordbleck ) för anslutning till uttaget , Men som sagt ett uttag är bra att ha om man vill komma åt att städa bra bakom spisen , men det med uttaget kan
vara eller inte vara , det finns inget som är farligt med det , Annars för att kringgå det som kommer här med säkerhet , är att klippa stickproppen och sätta en dosa , då kan ingen tjafsa om det med fullkopplat uttag eller inte
Ärligt talat så tycker jag att dina inlägg är extremt förvillande och ger inga konkreta råd. Med din otydlighet riskerar du att TS fattar fel beslut. Låt bara bli är du snäll!
 
Tack snälla för alla hjälpsamma tips och råd.
Spisen jag blivit erbjuden, som var väldigt fin och billig är nu såld så nu inget brådskande längre.
Jag återkommer med bilder i veckan när jag är i stugan och kan se hur det ser ut.

Så kan jag förhoppningsvis få klart för mig vad jag ska titta efter när jag ska köpa en ny.
 
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Ärligt talat så tycker jag att dina inlägg är extremt förvillande
Du får precisera mera exakt vad som är förvirrande om det ska vara något relevant med vad du skriver
 
Så, nu har jag varit nere i stugan idag. Drog ur spisen och kollade inkopplingen.
Tog lite kort.
Bifogas.

Det jag undrar är alltså vad exakt för egenskaper en ny spis behöver för att passa in.
Ska ju vara så smidig inkoppling som möjligt.


Elkopplingsschema för spis på en metallplatta med teknisk text och numrerade kontaktpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar och märkningar, används för att visa inkoppling i en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elspis med tre vred och anslutningsdetaljer synliga, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutning för spis med kopplingsschema och kontakt, behov av egenskaper för ny spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.