T
Vi ska byta ut ett par gamla elluttag i vardagsrummet till nya varianter. När vi skruvade loss de gamla såg vi att kopplingsschemat inte var lika på de gamla och de nya och vill bara säkerställa att det blir rätt nu:

I de gamla eluttagen var de seriekopplade uttagen bara kopplade så att kablarna gick in på ena sidan och ut på andra sidan till nästkommande uttag. I de nya eluttagen är elschemat så att på ena sidan står det ingångar L och N (förutom jord) och på andra sidan X och X. Hur ska det kopplas med de nya? :)

• Gilla
MrX2
  • Laddar…
X är ingenting. Det är extra plinta avsedd för att kunna koppla fler trådar vidare. Inget du behöver använda.

På de gamla står det säkert också L och N. På de nya har du förhoppningsvis 2 hål för L och 2 för N (minst) fast de sitter ev. närmare varandra än på de gamla uttagen?

Koppla de inkommande trådarna på L resp. N, och koppla de utgående i de andra hålen för L och N.

helst skall du koppla fasen till L och nollan till N. Det bör stå även på de gamla vilken som är vilken. Oftast är nollan blå, och fasen brun eller svart, beroende på hur gammalt det är. Om det är från före 1970 så kan det vara i stort sett vilka färger som helst.

Du har alltså inte jordade uttag?

• Gilla
MrX2
  • Laddar…
T
Perfekt, det var det jag misstänkte - precis som du nämner finns det två hål vardera för L och N så jag använder dem då och kan sluta fundera över X:na! Tack för hjälpen!

Nä, dessvärre ingen jord (än)

Kan vara läge att dra fram jord när du ändå är på det.
Tänk då bara på att alla uttag måste vara jordade i samma rum.

btw, korrekt sett är dina uttag parallellkopplade och inte seriekopplade

• Gilla
Emil.johan
  • Laddar…
Bara för att dubbelkolla. Du nämner jordplinten i ditt första inlägg, sen skriver du att det inte finns någon jord framdragen än. Du kopplar väl inte in jordade uttag utan att ha jord framdragen?

sajjen skrev:
Bara för att dubbelkolla. Du nämner jordplinten i ditt första inlägg, sen skriver du att det inte finns någon jord framdragen än. Du kopplar väl inte in jordade uttag utan att ha jord framdragen?
Jordskruv sitter även i ojordadade uttag fast ingen pinne från kopplingsdelen till ytterhöljet.

Parallell kopplat ska det var (så får man inte ful-jorda)

T
Glufsglufs skrev:
Jordskruv sitter även i ojordadade uttag fast ingen pinne från kopplingsdelen till ytterhöljet.
Oui, så ser det ut i denna varianten. Vet inte hur vanligt det är

tjofras skrev:
Oui, så ser det ut i denna varianten. Vet inte hur vanligt det är
Det blir billigare för tillverkaren att göra en variant av den "dyra" delen med skruvar, metaller och annat grejs och sen ha två varianter av höljet. Nu betyder det inte att man bara kan byta höljet för att få ett jordat uttag för den lilla metallbit som förbinder bottendelen med pinnen till höljet brukar inte finnas på de ojordade. Lite olika på fabrikat hur dom löst det men som sagt, i det stora hela så tillverkas väl det i samma maskin för att hålla ner kostnaderna.

Hej, ursäkta lyftet av en 5 år gammal tråd men jag sitter och funderar på exakt samma sak och vill bara be om att få ett förtydligande.

I det gamla uttaget finns två faser och två nollor, ett par i nedre kortsidan och ett par i övre kortsidan. Märkningen är "P1" på den långsida där faserna sitter, och "P2" på den långsida som nollorna sitter.

På det nya uttaget är det "L" och "N" i nerkant och "X" "X" upptill. Har jag fattat det rätt om jag ska sätta båda faserna i samma "L" (små hål precis intill varandra) och samma med båda nollorna - dvs lämna "X" helt och hållet?

Det är rätt uppfattat, så ska du göra.

• Gilla
tasman
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är rätt uppfattat, så ska du göra.
)
En kontrollfråga till:
Ska även jorden sättas in i de två små hålen precis tätt invid varandra? (det finns ytterligare två små hål för jord på andra kortsidan, men de används alltså inte i detta fall om jag förstår det hela rätt)

Ps
Underbar tråd, tack för alla förtydligandena.

A AltoEgot skrev:
)
En kontrollfråga till:
Ska även jorden sättas in i de två små hålen precis tätt invid varandra? (det finns ytterligare två små hål för jord på andra kortsidan, men de används alltså inte i detta fall om jag förstår det hela rätt)

Ps
Underbar tråd, tack för alla förtydligandena.
Är de märkta med symbol för PE kan du använda vilka som av de fyra det är inget ovanligt utförande för uttag.

• Gilla
AltoEgot
  • Laddar…
Tack ska du ha!

GK100 GK100 skrev:
Är de märkta med symbol för PE kan du använda vilka som av de fyra det är inget ovanligt utförande för uttag.
Ytterligare en fråga dök, nu upp angående P1 och P2:
I det gamla uttaget går fas (blå) in i P2 och Nollan (blå) går in i P1. Det stämmer inte med beskrivningen högre upp i tråden om hur det bör vara.

Bör jag vara orolig för att det är fel färg på kablarna eller är det korrekt kopplat? (det har varit korrekta färger på övriga uttag jag bytt i lägenheten )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.