1 347 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Byta ut Ifö-lampsockel till vägguttag?
Hej,
Jag har en klädkammare med en väggfäst lampsockel från Ifö avsedd för kompaktlysrör. Jag vill byta ut detta till vanliga eluttag för att dra bättre belysning med modernare varianter snarare än en ensam lampa som dessutom styrs av strömbrytare.
Går detta att göra själv, får jag göra detta själv, och vad behöver jag för prylar? Får jag plocka bort hela väggen och bara sätta upp ett eluttag här eller måste elektriker göra det - och vad kan ett sånt jobb gå på isåfall?
Bild på sockeln från Ifö:s hemsida nedan:
Jag har en klädkammare med en väggfäst lampsockel från Ifö avsedd för kompaktlysrör. Jag vill byta ut detta till vanliga eluttag för att dra bättre belysning med modernare varianter snarare än en ensam lampa som dessutom styrs av strömbrytare.
Går detta att göra själv, får jag göra detta själv, och vad behöver jag för prylar? Får jag plocka bort hela väggen och bara sätta upp ett eluttag här eller måste elektriker göra det - och vad kan ett sånt jobb gå på isåfall?
Bild på sockeln från Ifö:s hemsida nedan:
Tyvärr så säger de "knäppa reglerna" att du får byta till likvärdig produkt om du har nödvändig kännedom. Men inte ändra funktion som det blir här om du skall byta från en armatur till ett uttag. Så i detta fallet är det otillåtet för dig enligt reglerna.... men det skall nog inte vara några problem att byta om man vill "tulla" på reglerna.
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Formellt så får du inte sätta upp ett uttag istället för lampan.
Men om det hade suttit ett uttag där tidigare, så hade det varit ok att byta ut det.
Det är lite mer komplicerat än att bara byta till uttag. Om det finns jordat uttag, eller något annat jordat i rummet så måste det nya uttaget vara jordat. Om huset är byggt efter 1994, eller om alla andra uttag i huset är jordade så måste även det här vara jordat.
Det är inte säkert att det finns jord framdraget till nuvarande lampa. Den är dubbelisolerad och skall inte jordas. Även om där finns en oanvänd jordledare dold bakom lampan så måste man kontrollera att den verkligen är kopplad korrekt i andra änden.
Sedan vet jag inte om du även tänkt dig att koppla om så att uttaget inte skall styras av brytaren.
Men om det hade suttit ett uttag där tidigare, så hade det varit ok att byta ut det.
Det är lite mer komplicerat än att bara byta till uttag. Om det finns jordat uttag, eller något annat jordat i rummet så måste det nya uttaget vara jordat. Om huset är byggt efter 1994, eller om alla andra uttag i huset är jordade så måste även det här vara jordat.
Det är inte säkert att det finns jord framdraget till nuvarande lampa. Den är dubbelisolerad och skall inte jordas. Även om där finns en oanvänd jordledare dold bakom lampan så måste man kontrollera att den verkligen är kopplad korrekt i andra änden.
Sedan vet jag inte om du även tänkt dig att koppla om så att uttaget inte skall styras av brytaren.
Tack. Traskar nog ner till en elektriker med en bild och frågar vad han tar. Mest för att undvika ångesten att få ut något på försäkringen ifall det händer något.R roli skrev:Tyvärr så säger de "knäppa reglerna" att du får byta till likvärdig produkt om du har nödvändig kännedom. Men inte ändra funktion som det blir här om du skall byta från en armatur till ett uttag. Så i detta fallet är det otillåtet för dig enligt reglerna.... men det skall nog inte vara några problem att byta om man vill "tulla" på reglerna.
Tack. Huset är byggt på 40-talet, allt är jordat och så även denna sockel. Känns lika bra att låta strömbrytaren vara kvar och styra uttaget sen men vi får se vad som blir enklast. Som sagt kollar jag nog med en elektriker.H hempularen skrev:Formellt så får du inte sätta upp ett uttag istället för lampan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Du kanske menar lamputtag, inte vägguttag (Schuko)? Det förändrar dock inte mycket i sak, det är fortfarande behörighetskrävande. Vill du ändå göra det själv så är det enda som gäller att du gör ett arbete som inte går att skilja från ett professionellt utfört jobb, dvs följer regler och praxis och visar på ett gott handlag. Då blir det inga försäkringsärenden, och även om det mot förmodan skulle ske så ska de titta på utförandet, inte vem som gjort arbetet. Jag skriver detta eftersom du verkade vara beredd på att göra detta jobb om du "fick"? Försäkringsbolaget bryr sig inte att det är behörighetsfritt om du tabbar dig.
Jag menade vägguttag faktiskt. Och sen köra diverse belysning genom det. Tack, jag är dock för mesig för att inte följa regler oftast men kanske slänger en kik i alla fall. Jag känner mig nog bekväm med arbetet men kanske beror på hur det ser ur när jag plockar bort sockeln.Bo.Siltberg skrev:Du kanske menar lamputtag, inte vägguttag (Schuko)? Det förändrar dock inte mycket i sak, det är fortfarande behörighetskrävande. Vill du ändå göra det själv så är det enda som gäller att du gör ett arbete som inte går att skilja från ett professionellt utfört jobb, dvs följer regler och praxis och visar på ett gott handlag. Då blir det inga försäkringsärenden, och även om det mot förmodan skulle ske så ska de titta på utförandet, inte vem som gjort arbetet. Jag skriver detta eftersom du verkade vara beredd på att göra detta jobb om du "fick"? Försäkringsbolaget bryr sig inte att det är behörighetsfritt om du tabbar dig.