R
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Det är just ingen som vet om processen stoppas upp eller bara saktar ner när man tar bort fukt och syre, vilket är vad som gör oss så osäkra.

Tyvärr bor vi i Gävle, annars hade jag absolut tagit emot kontaktförslag!
Ni behöver en byggnadskonstruktör som kan räkna på lasterna uppifrån och jordtrycket som påverkar väggen, ingen hör på forumet kan ge er rätt lösning utan bara spekulera om vad dom tror sig hålla😊

Har ni kunskapen att göra jobbet själva eller tänker ni ta in en byggfirma som ska lösa det?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dränera, stötta muren, karva ur den från insidan och mura nytt på insidan av det som finns kvar av muren bör ju vara den "rätta vägen" framåt. Sedan är det ju upp till TS att bestämma sig för rätt väg framåt för dem...

Jag hade varit väldigt rädd för marktrycket och gått den smala rätta vägen, men det är jag det.
Vi vill såklart också gå den rätta vägen, men problemet är att ingen försäkring täcker något och jättebelopp är inget man rycker ur bakfickan i dessa tider tyvärr.

Violina skrev något om att om man murar innanför så hamnar inte bärigheten rätt eftersom konstruktionen inte hamnar direkt under syllen...
 
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Vi vill såklart också gå den rätta vägen, men problemet är att ingen försäkring täcker något och jättebelopp är inget man rycker ur bakfickan i dessa tider tyvärr.

Violina skrev något om att om man murar innanför så hamnar inte bärigheten rätt eftersom konstruktionen inte hamnar direkt under syllen...
Det är ju om hela bärigheten hamnar på den yttre muren, det är därför ni måste ta bort den dåliga delen av muren och mura där den delen var.
 
R Rejäl skrev:
Ni behöver en byggnadskonstruktör som kan räkna på lasterna uppifrån och jordtrycket som påverkar väggen, ingen hör på forumet kan ge er rätt lösning utan bara spekulera om vad dom tror sig hålla😊

Har ni kunskapen att göra jobbet själva eller tänker ni ta in en byggfirma som ska lösa det?
Vi har haft två konstruktörer här som gjort en första koll och ingen av dem anser att bärigheten är hotad i nuläget. Men vi behöver absolut någon som räknar ordentligt på det.

Vi har lite kunskaper själva, men inte alls så att vi kan beräkna och mura nytt... Men riva/frilägga och återställa klarar vi. Men vi är en familj med två förskolebarn, två tonåringar och så jobbar vi heltid... Så jag tror att vi kommer att behöva anlita för att vi ska hålla näsan över ytan rent psykiskt också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju om hela bärigheten hamnar på den yttre muren, det är därför ni måste ta bort den dåliga delen av muren och mura där den delen var.
Ja, precis. Liksom byta ut den gamla... Det är det vi är rädda för att det landar i. För då pratar vi förmodligen sjusiffriga belopp om halva huset ska stämpas upp och muren ska bytas. Vi pratar full takhöjd och ca. 25 löpmeter vägg. Och så måste golven göras om. Då ska det ju grävas på utsidan och dräneras samtidigt också. Fy fan. Vi skulle aldrig ha köpt hus med källare 😅😭
 
R
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Vi har haft två konstruktörer här som gjort en första koll och ingen av dem anser att bärigheten är hotad i nuläget. Men vi behöver absolut någon som räknar ordentligt på det.

Vi har lite kunskaper själva, men inte alls så att vi kan beräkna och mura nytt... Men riva/frilägga och återställa klarar vi. Men vi är en familj med två förskolebarn, två tonåringar och så jobbar vi heltid... Så jag tror att vi kommer att behöva anlita för att vi ska hålla näsan över ytan rent psykiskt också.
Ok förstår, det är viktigt att utreda om vad som har hänt och hur det påverkar konstruktionen i väggen så att man inte bara gör något enkelt och sedan fortsätter Lecastenen att erodera..
För då har man ju kastat dom pengarna i sjön..
Tror inte att detta är akut utan något som behöver planeras in som åtgärd..
 
J JohanLun skrev:
Beroende på vad huset är värt och hur länge man tänkt bo där och hur mycket pengar man har på banken hade jag vägt mellan att göra en tillfällig lösning (som sannolikt kan funka resten av livet). Hade jag haft ont om cash och huset inte var värt så mkt och jag troligen skulle flytta inom 10 år hade jag gjort så lite som möjligt men försökt se till att på nåt sätt säkra att inte allt rasar in. Kanske går att såga ut ett par spår och gjuta ett par armerade "pelare" - men att gjuta för en tunn vägg som inte själv bär lasten tror jag är att gömma problemet och skapa en dödsfälla.

Handlar ju som sagt även om vad rummet används till, är det förvaring där nån är inne en kvart i veckan så ett eventuellt ras med största sannolikhet inte leder till kroppsskada så hade jag gjort en enkel lösning. Skulle familjens alla barn ha det som sovrum och barnkammare hade jag inte chansat....
Det är vårt drömhus, värt runt fem miljoner, eller lite mer (efter åtgärd 😅), 140+140 kvm. Vi har fyra barn, varav minst en av de två tonåringarna måste bo där nere och har gjort de senaste fyra åren. Vi har även badrum där nere med dusch och bastu. Vi hade tänkt bo här tills de får lyfta ut oss i två ettor med lock.

Inte skitfett med cash tyvärr, men vi står inte på bar backe heller. Vi anser ju att det här bör gå som ett dolt fel, men det får vi nog fightas tillsammans med jurist om.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok förstår, det är viktigt att utreda om vad som har hänt och hur det påverkar konstruktionen i väggen så att man inte bara gör något enkelt och sedan fortsätter Lecastenen att erodera..
För då har man ju kastat dom pengarna i sjön..
Tror inte att detta är akut utan något som behöver planeras in som åtgärd..
Det är en process som heter "smuldring". Lecablocken är tillverkade med för hög halt svavel i sig. När svavlet kommer i kontakt med syre och fukt startar en kemisk process som bryter ner bindemedlet i lecakulorna.

Nej, det är nog inte akut rent konstruktionsmässigt... Det har förmodligen pågått sedan det byggdes 1977, men det är akut för oss då tonårsdotterns rum är en bunker i nuläget. 😰
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Om ni skulle gräva upp en sida plus en meter runt hörnet.
Köpa en lång järnbalk och några stöttor.
Stämpa upp sidan ni grävt, slå ner muren och mura upp nytt, dränera sidan och fylla igen lite och ta en sida om året?
Blir dyrare förmodligen på sista raden om man lejer bort jobbet men då kanske ni har möjligheten att göra mycket själva.

Armering, isolering, platonmatta, rör osv brukar finnas att köpa på blocket, marketplace, lokalt från sånna som gjort liknande jobb och fått material över.
 
  • Gilla
Sanna Klinglund och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Om ni skulle gräva upp en sida plus en meter runt hörnet.
Köpa en lång järnbalk och några stöttor.
Stämpa upp sidan ni grävt, slå ner muren och mura upp nytt, dränera sidan och fylla igen lite och ta en sida om året?
Blir dyrare förmodligen på sista raden om man lejer bort jobbet men då kanske ni har möjligheten att göra mycket själva.

Armering, isolering, platonmatta, rör osv brukar finnas att köpa på blocket, marketplace, lokalt från sånna som gjort liknande jobb och fått material över.
Så skulle jag göra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Var tvungen att googla detta fenomen och hittade då:

"Problemet är importerade lecakulor som innehåller svavel och block som är tillverkade på 70- och 80-talet. När det finns tillgång på fukt och luft sker en kemisk reaktion som skadar blocken.
Ytan på blocken smular/vittrar och även om problemen inte varit så stora i Sverige så har det varit ett stort problem i Norge - därav namnet "smuldring".
Med tiden kan problemen bli så stora att väggarna behöver muras om."

Det stod också att processen avstannar när väggen torkar, men har redan 1/3 av väggen försvunnit så vill man kanske byta ut densamma oavsett.
 
  • Gilla
Sanna Klinglund
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Var tvungen att googla detta fenomen och hittade då:

"Problemet är importerade lecakulor som innehåller svavel och block som är tillverkade på 70- och 80-talet. När det finns tillgång på fukt och luft sker en kemisk reaktion som skadar blocken.
Ytan på blocken smular/vittrar och även om problemen inte varit så stora i Sverige så har det varit ett stort problem i Norge - därav namnet "smuldring".
Med tiden kan problemen bli så stora att väggarna behöver muras om."

Det stod också att processen avstannar när väggen torkar, men har redan 1/3 av väggen försvunnit så vill man kanske byta ut densamma oavsett.
Ja, själva processen är vi väl inlästa på. Dock är det lite tvetydigt om processen verkligen stannar av eller om den bara saktar ner. Känns otäckt i vilket fall som helst. Och dyrt som tusan att byta ut...
 
nino nino skrev:
Om ni skulle gräva upp en sida plus en meter runt hörnet.
Köpa en lång järnbalk och några stöttor.
Stämpa upp sidan ni grävt, slå ner muren och mura upp nytt, dränera sidan och fylla igen lite och ta en sida om året?
Blir dyrare förmodligen på sista raden om man lejer bort jobbet men då kanske ni har möjligheten att göra mycket själva.

Armering, isolering, platonmatta, rör osv brukar finnas att köpa på blocket, marketplace, lokalt från sånna som gjort liknande jobb och fått material över.
Ja, vi har väl dividerat fram och tillbaka om något liknande, men kanske ta ännu mindre sektioner...
Känns svindyrt i vilket fall som helst. Men vi kanske inte kommer undan. Svordomar!
 
L
Har själv haft endel mindre problem med att grundmurens armering i lecablocken börjat spjälka både puts och lecablock. Det är viktigt att stoppa syretillförseln ifrån rumsluften! Lagningarna jag gjorde har hållit iaf mer än 10 år, fortfarande ingen speciell observation kan göras där felen var, ingen omdränering heller utförd på platsen vid felet. I detta fallet verkar grundmur sakna skyddande puts vilket borde absolut åtgärdas och utvärderas i frilagd dager. Med stor sannolikhet kan inte vittring fortsätta bakom putsen i och med ph-värdet kommer inte tillåtas sänkas längre. Ta tag i problemet innan armering tar skada.
 
  • Gilla
Sanna Klinglund
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Har själv haft endel mindre problem med att grundmurens armering i lecablocken börjat spjälka både puts och lecablock. Det är viktigt att stoppa syretillförseln ifrån rumsluften! Lagningarna jag gjorde har hållit iaf mer än 10 år, fortfarande ingen speciell observation kan göras där felen var, ingen omdränering heller utförd på platsen vid felet. I detta fallet verkar grundmur sakna skyddande puts vilket borde absolut åtgärdas och utvärderas i frilagd dager. Med stor sannolikhet kan inte vittring fortsätta bakom putsen i och med ph-värdet kommer inte tillåtas sänkas längre. Ta tag i problemet innan armering tar skada.
Tack! Vi har grävt ner under sulan på utsidan och där är det ju putsat - och utsidan är intakt, där är lecan stenhård.
Insidan är utreglad, isolerad med gullfiberskivor och gipsad.

Så för dig räckte det med puts? Det låter ju lovande ifall vi kan få en konstruktör som kan räkna så att vi har tillräckligt mycket bärighet kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.