Behöver ni ens gjuta då? Borde det inte räcka med att putsa på insidan med?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Behöver ni ens gjuta då? Borde det inte räcka med att putsa på insidan med?
Det är ett av förslagen vi har att ta ställning till. Dock är vi oroliga att om processen fortsätter på baksidan så kommer putsen att börja släppa och så har vi putsat och dränerat förgäves med en massa pengar i sjön som resultat.

Min tanke är att om man gjuter ordentligt så blir det som ett heltätt lager som kommer att hålla emot så att om vittringen eventuellt fortsätter så är det så tight därinne så att det inte kan ge sig iväg någonstans och så kommer trycket på insidan att liksom bära tillsammans med det "friska" på utsidan och den gjutna kakan på insidan.

Men det är bara lekmannaspekulationer från min sida. Jag har verkligen ingen koll alls...
 
Putsa, speciellt om det inte behöver vara så snyggt, är ju billigt.
Har det hållit i 50 år lär det väl hålla ett bra tag till. Brukar inte tänka så här, men putsa och glöm tänker jag.
Allt slits med tiden och att ett hus från 70 talet ska stå i flera hundra år tror jag inte. Klarar det 50 till är det väl bra.
 
J JohanLun skrev:
Putsa, speciellt om det inte behöver vara så snyggt, är ju billigt.
Har det hållit i 50 år lär det väl hålla ett bra tag till. Brukar inte tänka så här, men putsa och glöm tänker jag.
Allt slits med tiden och att ett hus från 70 talet ska stå i flera hundra år tror jag inte. Klarar det 50 till är det väl bra.
Jo, snyggt behöver det ändå vara... Det blir två sovrum och ett badrum där nere. Vi tror ändå att det skulle funka, men vi är såklart rädda för ifall putsen börjar släppa inom ett par år.
 
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Jo, snyggt behöver det ändå vara... Det blir två sovrum och ett badrum där nere. Vi tror ändå att det skulle funka, men vi är såklart rädda för ifall putsen börjar släppa inom ett par år.
OK, det är nog inte mycket dyrare att putsa snyggt. Om syret är det som skapar reaktionen så lär väl putsen fördröja det rejält.

Se till att inte måla med vanlig plastfärg, välj silikatfärg eller nåt genomsläppligt. Om putsen släpper får ni väl ta det problemet då, att putsa är troligen såpass billigt att det går att chansa på. Om ni säljer och putsen sitter kvar så är ju problemet löst. Om putsen släpper så är det nåt som syns och som ingår i besiktning, så även om ni säljer så känns det inte som ni bygger in något dolt fel om man tror att puts är en lösning.

Allt i en fastighet slits, så om detta stoppar säg 25 år så är det väl att räknas som underhåll. Huset lär inte undermineras på den tiden, speciellt om detta är synligt så blir ni ju varse ev problem direkt!
 
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Min tanke är att om man gjuter ordentligt så blir det som ett heltätt lager som kommer att hålla emot så att om vittringen eventuellt fortsätter så är det så tight därinne så att det inte kan ge sig iväg någonstans och så kommer trycket på insidan att liksom bära tillsammans med det "friska" på utsidan och den gjutna kakan på insidan.
Förutom husets vikt så ska muren även klara av att hantera jordtrycket vilket ställer högre krav på murens tjocklek än krafterna ovanifrån. Här spelar murens armering in också. En tunnare källarmur än 20cm friskt homogent material är nog inte att rekommendera.

Att inte stoppa utan bara fördröja processen är riskfyllt med tanke på en framtida försäljning.

Jag rekommenderar att ni försöker hitta en bra konstruktör/byggnadsingenjör som kan hjälpa er med lämpliga åtgärder. Nu vet jag inte var ni håller till men om det är i trakterna runt Göteborg kan jag förmedla kontakter.
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Att inte stoppa utan bara fördröja processen är riskfyllt med tanke på en framtida försäljning.
Allt är ju förgängligt, om det vittrat nån cm på 50 år och stoppas om syretillförseln stängs så borde väl putsa funka.

Att gjuta ett skal tror jag inte alls på, puts är mjukt. Betong riskerar nog bara att visuellt gömma detta ungefär som gipsskivan. Nuvarande lösning ser ju ut vara ovanligt korkat gjort, måste vara massor av fukt och luft i den väggen. Så kan man inte göra en källarvägg! Puts släpper igenom fukt och kommer släppa om vittringen fortsätter. Så funkar inte putsen så kommer man ju bli varse detta...
 
Så här. Putsa är inte jättesvårt. Är det bara en liten bit detta handlar om skulle jag riva gipsskivorna, lägga 2 helger på att putsa väggarna, måla med silikatfärg och inreda som förråd / hemmagym / verkstad eller liknande och bevaka vad som händer de kommande 5 åren (på så kort tid lär inte huset rasa). Jag skulle inte sätta en säng och låta nån bo där, av flera skäl. Om allt ser bra ut efter 5 år kan ni fundera på vad göra framåt. Om putsen trillar ned vet ni att det måste göras om helt.
 
J JohanLun skrev:
Allt är ju förgängligt, om det vittrat nån cm på 50 år och stoppas om syretillförseln stängs så borde väl putsa funka.
Nu är det ju förvisso inte ”någon cm” utan 6-7 enligt TS.

Källarmuren kommer alltid vara mer eller mindre fuktig så hoppet står till att det blir lufttätt och det är klokt att verifiera ett antal år i så fall som du skriver.
 
  • Gilla
Sanna Klinglund
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nu är det ju förvisso inte ”någon cm” utan 6-7 enligt TS.

Källarmuren kommer alltid vara mer eller mindre fuktig så hoppet står till att det blir lufttätt och det är klokt att verifiera ett antal år i så fall som du skriver.
Sant.

Fukten finns kvar, men eftersom den inte verkar skadat utsidan som då antar jag inte är exponerad för obegränsat med syre så verkar ju metoden funka?

Tänker att putsa är en tillfällig lösning. Om det stoppar 5 eller 50 år lär väl visa sig efter ett par år...

Det viktigaste tycker jag är att det är besikningsbart. Man märker direkt om det blir bomputs. Om det inte bedöms vara rasrisk nu så lär det ju vara safe sålänge det bara inte förvärras?
 
Dränera, stötta muren, karva ur den från insidan och mura nytt på insidan av det som finns kvar av muren bör ju vara den "rätta vägen" framåt. Sedan är det ju upp till TS att bestämma sig för rätt väg framåt för dem...

Jag hade varit väldigt rädd för marktrycket och gått den smala rätta vägen, men det är jag det.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Sant.

Fukten finns kvar, men eftersom den inte verkar skadat utsidan som då antar jag inte är exponerad för obegränsat med syre så verkar ju metoden funka?

Tänker att putsa är en tillfällig lösning. Om det stoppar 5 eller 50 år lär väl visa sig efter ett par år...

Det viktigaste tycker jag är att det är besikningsbart. Man märker direkt om det blir bomputs. Om det inte bedöms vara rasrisk nu så lär det ju vara safe sålänge det bara inte förvärras?
Ja, puts är normalt lufttätt vilket troligen är anledningen till att utsidan klarat sig utöver att den ligger under jord. Samtidigt går det ju inte att veta med säkerhet förrän man grävt fram hela muren.

Håller helt med dig att en eventuell reparationsåtgärd på befintlig mur måste vara besiktningsbar under lång tid för att verifiera att åtgärden fungerat. Sen får man ju värdera huruvida man vill göra en tillfällig lösning eller inte. Personligen hade jag sannolikt satsat på att göra det ordentligt från början för även den tillfälliga lösningen tar tid och kostar pengar.
 
  • Gilla
Sanna Klinglund och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, puts är normalt lufttätt vilket troligen är anledningen till att utsidan klarat sig utöver att den ligger under jord. Samtidigt går det ju inte att veta med säkerhet förrän man grävt fram hela muren.

Håller helt med dig att en eventuell reparationsåtgärd på befintlig mur måste vara besiktningsbar under lång tid för att verifiera att åtgärden fungerat. Sen får man ju värdera huruvida man vill göra en tillfällig lösning eller inte. Personligen hade jag sannolikt satsat på att göra det ordentligt från början för även den tillfälliga lösningen tar tid och kostar pengar.
Beroende på vad huset är värt och hur länge man tänkt bo där och hur mycket pengar man har på banken hade jag vägt mellan att göra en tillfällig lösning (som sannolikt kan funka resten av livet). Hade jag haft ont om cash och huset inte var värt så mkt och jag troligen skulle flytta inom 10 år hade jag gjort så lite som möjligt men försökt se till att på nåt sätt säkra att inte allt rasar in. Kanske går att såga ut ett par spår och gjuta ett par armerade "pelare" - men att gjuta för en tunn vägg som inte själv bär lasten tror jag är att gömma problemet och skapa en dödsfälla.

Handlar ju som sagt även om vad rummet används till, är det förvaring där nån är inne en kvart i veckan så ett eventuellt ras med största sannolikhet inte leder till kroppsskada så hade jag gjort en enkel lösning. Skulle familjens alla barn ha det som sovrum och barnkammare hade jag inte chansat....
 
R
TS skriver sovrum så alla chansningar om hemmabyggda lösningar borde inte diskuteras i onödan😊
 
  • Gilla
Sanna Klinglund
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Förutom husets vikt så ska muren även klara av att hantera jordtrycket vilket ställer högre krav på murens tjocklek än krafterna ovanifrån. Här spelar murens armering in också. En tunnare källarmur än 20cm friskt homogent material är nog inte att rekommendera.

Att inte stoppa utan bara fördröja processen är riskfyllt med tanke på en framtida försäljning.

Jag rekommenderar att ni försöker hitta en bra konstruktör/byggnadsingenjör som kan hjälpa er med lämpliga åtgärder. Nu vet jag inte var ni håller till men om det är i trakterna runt Göteborg kan jag förmedla kontakter.
Det är just ingen som vet om processen stoppas upp eller bara saktar ner när man tar bort fukt och syre, vilket är vad som gör oss så osäkra.

Tyvärr bor vi i Gävle, annars hade jag absolut tagit emot kontaktförslag!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.