Hej, här är vår källare:

Vi har drabbats av smuldring. Vi står och famlar hur sjutton man ska åtgärda det här. Ett förslag vi fått är att skrapa loss allt löst efter att vi frilagt insidan och dränerat utsidan och därefter putsa väggen. Dock är vi såklart oroliga över att smuldringen/söndervittringen ska fortsätta. Är det någon som vet om det ens är möjligt att byta ut hela källarmuren?
 
Redigerat:
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Har ni gjort några framsteg?
 
AJ82 AJ82 skrev:
Har ni gjort några framsteg?
Nej, vi står fortfarande och famlar... Har i tanken stoppat undan det tills snön smält.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
Det där kan nog göra vem som helst orolig.

Frågan är vad det är som händer, vad det beror på, och hur hållfastheten har påverkats.
Går det att hitta någon expert eller snacka med en tillverkare av Leca?

Om det skulle behövas så borde väl inte vara omöjligt att byta ut källarväggarna helt eller delvis, men det är nog lättare sagt än gjort, och lär ju inte vara speciellt billigt.
 
Vad finns på andra sidan väggen? Jord antar jag?

Jag kan inte tänka mig några billiga lösningar om man ska ta bort väggen och mura upp den igen. Om den bär sidan av huset får man i så fall ordna någon temporär lösning under tiden såklart.

Några horisontella stålbalkar som stöttas av vertikala balkar på källarnsidan och jorden på andra sidan kanske. Sen river man och börjar om men muren.

Alternativt att man vågar riva bara en liten del av muren och ersätta med ny. Så man tar lite i taget.

Sen kan man ju fråga som om det är möjligt att något du kan vifta bort med handen kan vara särskilt bärande så ur det perspektivet kanske allt du kan borsta bort är lugnt att ta bort.

Lösningarna jag kan se är rätt omständliga och insatsen här med vad som kan gå fel rätt hög. Jag hade pratat med flera personer om detta och minst en byggnadsingenjör.
 
  • Gilla
Sanna Klinglund
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det där kan nog göra vem som helst orolig.

Frågan är vad det är som händer, vad det beror på, och hur hållfastheten har påverkats.
Går det att hitta någon expert eller snacka med en tillverkare av Leca?

Om det skulle behövas så borde väl inte vara omöjligt att byta ut källarväggarna helt eller delvis, men det är nog lättare sagt än gjort, och lär ju inte vara speciellt billigt.
Det beror på det här fenomenet smuldring... Lecablocken som importerades i slutet av 70- och början av 80-talet hade ibland för hög svavelhalt i kulorna och när dessa utsätts för fukt och syre bryts de ner och vittrar sönder. Så jävla typiskt.
Vi har haft Benders här som rekommenderade att bygga en helt ny bärande mur innanför den gamla. Vi har också haft ett par olika byggnadsingenjörer här som inte tror att bärigheten är påverkad i dagsläget, eftersom vi har ca. 15 cm stabil mur kvar, men de vet inte om processen kan stanna av eller inte, eftersom de typ aldrig sett det förr.

Det nedrigaste är att varken dolda fel- eller den utökade hemförsäkringen täcker något, så vi står med skägget i brevlådan ordentligt. Pengar till en helt ny grundmur snyter man inte ur sig i dessa tider direkt.
 
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Det beror på det här fenomenet smuldring... Lecablocken som importerades i slutet av 70- och början av 80-talet hade ibland för hög svavelhalt i kulorna och när dessa utsätts för fukt och syre bryts de ner och vittrar sönder. Så jävla typiskt.
Vi har haft Benders här som rekommenderade att bygga en helt ny bärande mur innanför den gamla. Vi har också haft ett par olika byggnadsingenjörer här som inte tror att bärigheten är påverkad i dagsläget, eftersom vi har ca. 15 cm stabil mur kvar, men de vet inte om processen kan stanna av eller inte, eftersom de typ aldrig sett det förr.

Det nedrigaste är att varken dolda fel- eller den utökade hemförsäkringen täcker något, så vi står med skägget i brevlådan ordentligt. Pengar till en helt ny grundmur snyter man inte ur sig i dessa tider direkt.
Jag vet inte hurpass detta stämmer från Facebooklänken, men enligt denne så ska det räcka att torka ut muren:
Lycke Konsult
Hej Kevin, Det jag märkte på prover som jag tog, var att de återfick hållfastheten när de torkade. Så en väl fungerande dränering och ett bra utvändigt fuktskydd bör ge bra förutsättningar för lösa problemet.
Är det en krypgrund så är det nog bra att sätta en avfuktare också!
Det är det i och för sig alltid i en krypgrund!
Så ni kan ju komma undan med att bara dränera med lite tur.

Jo, jag är tyvärr bekant med hur lämnad utan hjälp man kan bli.
Vi har också hus med källare, men vårt problem är att grundvattnet emellanåt går väldigt högt och tränger in.
 
  • Älska
Sanna Klinglund
  • Laddar…
Nu verkar det ju dessutom som det är organiskt material (träreglar och isolering) mot källarmuren vilket heller inte är bra.

Att lyckas hålla källarmuren torr i all framtid är ju i det närmaste helt omöjligt och det kommer innebära en ständig oro. Men att mura om den är ju ett projekt sannolikt 7-siffrigt belopp.

Vad är motiveringen att det inte skulle gå som dolt fel?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nu verkar det ju dessutom som det är organiskt material (träreglar och isolering) mot källarmuren vilket heller inte är bra.

Att lyckas hålla källarmuren torr i all framtid är ju i det närmaste helt omöjligt och det kommer innebära en ständig oro. Men att mura om den är ju ett projekt sannolikt 7-siffrigt belopp.

Det här är ju ett fel som inte kunde upptäckas på er besiktning, så ni bör nog undersöka möjligheterna kring dolt fel.
Ja, det organiska materialet är ju förstås inte att föredra, men är ju helt oväsentligt i det är fallet... Allt måste såklart bort i vilket fall som helst.

Vi har försökt en sväng med att få igenom det som ett dolt fel, men fått avslag med hänvisning till vår undersökningsplikt. Men jag kan inte se hur sjutton vi skulle kunnat upptäcka det här utan att göra hål i väggarna... Så jag tänker att jag behöver dra det något varv via en jurist, men har liksom tappat styrfart och vet inte ens hur jag ska börja.
 
Det är nog klokt att ni tar in juristhjälp. Hur upptäckte ni detta?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är nog klokt att ni tar in juristhjälp. Hur upptäckte ni detta?
Vi fick en fuktskada på golvet, rev det och hittade inte orsaken så vi fick leta oss längst med radiatorledningen in bakom väggen och upptäckte det här.
 
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Ja, det organiska materialet är ju förstås inte att föredra, men är ju helt oväsentligt i det är fallet... Allt måste såklart bort i vilket fall som helst.

Vi har försökt en sväng med att få igenom det som ett dolt fel, men fått avslag med hänvisning till vår undersökningsplikt. Men jag kan inte se hur sjutton vi skulle kunnat upptäcka det här utan att göra hål i väggarna... Så jag tänker att jag behöver dra det något varv via en jurist, men har liksom tappat styrfart och vet inte ens hur jag ska börja.
Skulle se det som självklart dolt, personligen hade jag försökt häva köpet om det uppdagades inom rimlig tid från köpet. Här motiverar nog den potentiella vinsten en jurist som kan sin sak.
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Skulle se det som självklart dolt, personligen hade jag försökt häva köpet om det uppdagades inom rimlig tid från köpet. Här motiverar nog den potentiella vinsten en jurist som kan sin sak.
Vi upptäckte det tre år efter i flytt och vi har hunnit renovera nästan alla 280 kvm, så häva vill vi inte... Skickade in en fråga till juristen på Villaägarna som trodde att vi skulle få en tuff uppförsbacke att driva det. Men jag tänker att man nog kommer längre om man kan resonera med någon istället för att bara skicka in en fråga, oavsett hur underbyggd den var.

Känns solklart som dolt för oss också nämligen...
 
Ja, mycket talar för att det borde gå som dolt fel.

Standardtipset här på forumet är att bli medlemmar hos villaägarna så ingår ett par timmars gratis juridisk rådgivning. Tror ett medlemskap kostar under 500-lappen

EDIT: postade precis efter ditt inlägg. Då är det nog till att leta en annan jurist.

Gjorde ni egen besiktning när insamlandet med köpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.