Hej,

Bor i ett nybyggt radhus där de monterat in en glaskeramikhäll från cylinda (3-fas). Jag har en spishäll från Ikea (smaklig från 2018) som bara blivit liggande och då detta är en induktionshäll bad jag entreprenören byta till denna istället då de skulle bya bänkskivan som de spräckt.

De ringde mig och sa att den inte går att koppla in, cylindahällen idag sitter enligt dem 3-fas med perilex(?)uttag.

Ikea smaklig säger de är två faser och de säger att jag måste köpa en kabel till den på Ikea, jag pratade med Ikea som intygar att kabel ska elektrikern koppla in och saluförs därför inte av Ikea. Hur spisen ska kopplas står enligt bild som jag tagit bak på spisen. Detta är inget jag kan koppla själv såklart då jag har dålig koll på el men undrar vad jag egentligen ska köpa för kabel och är de stort arbete att byta till denna istället för cylindan som sitter idag? Eller är entreprenören bara sur på mig för att jag noterat en väldig massa andra fel de gjort? Etikett på baksidan av en induktionshäll som visar kopplingsschemat för 400V och 220-240V anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan av en svart induktionshäll visande elanslutningar och numrerade kabelingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

Mvh Christoffer
 
"Plattorna" på din induktionshäll ska ha 230v, därför ska hällen också ha en framdragen neutralledare.
Medan den befintliga hällen med största sannolikhet har "Plattor" med 400v elementspänning.
Det KAN vara så att det saknas neutralledare i ditt perilexuttag.
Och då går det inte att koppla in den nya hällen utan att dra fram ny ledare till uttaget.
 
Ah okej, tack! Ska kika vidare med dom. Får som inget svar alls av dom så snart ringer jag in en egen elektriker istället för de har inte heller kopplat in belysningen i köket så de är ju ett rent mörker där inne. Så jag hoppas de kan lösa det.

Finns de olika induktionshäll ar, jag kanske kan köpa en annan som har trefas som glaskeramikhäll en har?
 
Såhär ser lappen ut under den befintliga hällen, vågar inte öppna luckan till elen, kan man utläsa något från detta? Instruktionslapp med tekniska specifikationer placerad under en kökshäll nära en eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis, det kan du. Kanske det bästa om du ofta använder hela hällen och ugnen och lagar mycket mat.

Dock verkar det som att det ibland är svårt att få tag på "riktiga" trefas-hällar med 400v elementspänning, som just ger en jämnare belastning på faserna i huset.

Det verkar inte helt enkelt för många, även återförsäljare hur man ska tyda symboler för om det är en riktig trefashäll eller en liknande den du har.
Läs på noga och fråga här om du är osäker på vad det är du tänker köpa.
 
C Christoffer Olsson skrev:
Såhär ser lappen ut under den befintliga hällen, vågar inte öppna luckan till elen, kan man utläsa något från detta? [bild]
Det där tyder på att din befintliga häll kan ersättas av din nya bara du kompletterar den med en sladd med perilex.
Det är ingen regelrätt trefashäll du har från början.
 
  • Gilla
Christoffer Olsson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det där tyder på att din befintliga häll kan ersättas av din nya bara du kompletterar den med en sladd med perilex.
Det är ingen regelrätt trefashäll du har från början.
Tack, ska åka och kolla efter en sån sladd och kolla efter någon elkunnig som kan koppla in den i så fall
 
A
Men visst sitter det en sådan sladd på din ny från början?
 
electroluxaren skrev:
Men visst sitter det en sådan sladd på din ny från början?
Jag är osäker om den satt där, har tyvärr ingen kvar. Enligt Ikea levererades den utan sladd så jag tror inte det satt någon där tyvärr.

Men om jag kontaktar elektriker och de kopplar in sladd i min häll, kan jag bara plugga i den i uttaget sen eller måste de vara den som stoppar i kontakten?
 
A
Nä det är rätt Ikea skickar inte med någon.
En fullkopplad perilex med gjuten propp finns nog i alla andra vitvaruaffärer
 
A
Är det bråttom så ta den från den gamla hällen.
 
electroluxaren skrev:
Är det bråttom så ta den från den gamla hällen.
Även fast den verkar kopplad till 3-fas enligt entreprenören? Eller är de samma kabel fast annan koppling? Vet inte vem de var hos dem som tänkte koppla om heller, inte helt säker på att personen har elutbildning
 
A
Har den fem stift så..
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
C Christoffer Olsson skrev:
Jag är osäker om den satt där, har tyvärr ingen kvar. Enligt Ikea levererades den utan sladd så jag tror inte det satt någon där tyvärr.

Men om jag kontaktar elektriker och de kopplar in sladd i min häll, kan jag bara plugga i den i uttaget sen eller måste de vara den som stoppar i kontakten?
En riktig elektriker bör fatta hur den ska kopplas. Det är inte din uppgift när du betalar en hederlig/ behörig elektriker som tar ansvar för sitt jobb och lämnar dessutom garantier för utfört arbete. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.