Vi står i begrepp att renovera ett par rum här hemma och tänkte i samband med detta byta ut några radiatorer. Detta som ett litet steg på vägen till ett lågtemperatursystem.

Befintliga radiatorer är kopplade underifrån i mitten, enligt bild nedan:
IMG_20150222_085241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag enklast för att kunna montera upp nya radiatorer, som är kopplade i sidan? Kan man använda befintliga ventilhus och returkopplingar och skarva på dessa med något, typ PEX-slang fram till nya radiatorns anslutningar? Är medveten om att det knappast blir särskilt snyggt...

Tips mottages tacksamt, gärna komplett med länkar till de delar jag kan tänkas behöva. :)
 
Köp radiatorer från Thermopanel med TP-flex koppel.
Vet inte hur man länkar med mobilen, men gå in på www.purmo.se och sök på TP-flex
 
Ja, det där verkar ju vettigt... Vad skall jag ha för kopplingar för att kunna tillverka PEX-slangar från befintliga järnrör fram till flex-kopplets M22-anslutning?

Finns det liknande lösningar hos andra tillverkare också?
 
Krilleman
Det är uppskattningsvis 17mm stålrör som kommer upp ur golvet, och gängorna sitter ganska högt upp, så jag skulle nog ha sågat av rören ca 6cm från golvet och monterat raka vatette kopplingar med Stål/Plast i var sin ände.

Då blir inköpslistan:
2st Vatette stål 3/8xdy18
2st raka 18x15 raka kopplingar
2st Vatette Plast i korrekt dimension. Länken är till 16mm slang, använder du 15mm slang så köper du den här.

Kan du däremot använda dig av gängorna och slangen inte slår i den nya radiatorn i underkant så kan du skippa vatette stål och köpa färdiga invändigt gängade raka kopplingar R10(3/8")x15mm

Edit:
På TP-flex gängorna monterar du M22x16 eller M22x15 beroende på slangvalet.
 
Redigerat:
Är du medveten om att du har ett sk 1-rörssystem? Dvs att vattnet går från radiator till radiator i serie. Om du vill sänka temperaturen i detta måste större radiatorer till. Är det så du tänkt? Alternativet är ett 2-rörsystem med tillopp o retur till radiatorer kopplade parallellt. Det kan vara lite knepigt att blanda system på samma matning så att byta några radiatorer tror jag inte på.
 
  • Gilla
toto1
  • Laddar…
Tack så mycket! Fattar jag rätt när jag tror att Vatette plastkopplingens mutter ersätter den vanliga på den 18*15 raka kopplingen? Samt att stålrörshylsan monteras ist för vanliga klämringen i andra änden?
 
Ja, jag är medveten om att det är ett ettrörssystem. Tanken är att byta ut samtliga radiatorer med enkel panel.
 
Krilleman
Ja,

Vatette Plast ersätter mutter+kona i 15mm änden.

Vatette stål ersätter endast konan i 18mm änden.

TP-flex är omkopplingsbar till 1-rör-system!
 
Tack Krilleman för utmärkta svar! Att flex-kopplet går att ändra för ettrörssystem har jag redan tagit reda på.

Slutligen, vilken slang rekommenderas?

Sedan återstår bara att försöka räkna ut vilken effekt på radiatorerna jag behöver. :)
 
Tottomannen skrev:
Ja, jag är medveten om att det är ett ettrörssystem. Tanken är att byta ut samtliga radiatorer med enkel panel.
Du bör byta samtliga radiatorer, inte bara de med enkel panel.
Hur många slingor och radiatorer rör det sig om?
 
Antal slingor var en bra fråga, vet inte riktigt.. 12 radiatorer totalt i kåken...
 
Ok. Ska försöka förklara på ett enkelt sätt. Se till så att de nya radiatorerna inkl. koppel är av samma märke. Kolla storleken på de befintliga; därefter så ser du till att de nya radiatorerna, procentuellt sett, är lika mycket större än de gamla. De äldre borde skilja lite i mått beroende på var i slingan de är placerade, värmeförlusten kompenseras med större radiator.
Ju större radiatorer du satsar på, ju lägre temp kan du köra ut.
 
En undran, varför köper man inte radiatorer som är mittkopplade istället om man ska byta till nya? Lenhovda radiatorfabrik hade/har ju sådana i modern tappning.
Mest en undran för jag vet att man gjorde så i en tidigare lägenhet jag hade i Stockholm.
 
Tottomannen skrev:
Ja, jag är medveten om att det är ett ettrörssystem. Tanken är att byta ut samtliga radiatorer med enkel panel.
Om systemet från början är beräknat rätt så kommer du antagligen att behöva byta alla paneler, inte bara enkelpanelerna.
Orsaken till att det finns olika stora paneler är inte bara kopplat till rummets storlek utan även att temperaturen sjunker ju längre bort i slingan du kommer. Det är det "toto1" skriver så alla paneler bör ju ökas procentuellt lika mycket om systemet har varit väl balanserat med nuvarande uppvärmingssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.