Jag tänkte försöka byta ut två gamla 70-tals (380 volts) el-element till nya (400 volt). Är det nån som kan hjälpa mig att översätta färgerna på mina nuvarande kablar så att de kopplas rätt till de nya elementen? I bifogade bilder ser man hur de nuvarande elementen är kopplade, samt bruksanvisningen från de nya elementen hur de bör kopplas.
Mvh Martin
Mvh Martin
Gulgrön är skyddsjord. Brun och grå är fasledningar.
Det kvittar vilken fas du kopplar mot vilken. Den svarta skulle kunna vara en tredje fas.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Det riktigt viktiga är att skyddsjord kommer rätt. Sedan spelar det ingen roll om du kopplar grå till L2 eller L1.
Till den första dosan har du troligen trefas, så den svarta som sitter först är en oanvänd fas (skulle kunna vara någon form av styrledare fgör natttsänkning eller liknande, men troligen en fas). Men de båda elementen använder bara två av faserna. Den 3e fasen används då troligen av något annat element tidigare i slingan. När du har två faser som används så är de likvärdiga.
Även om man använder 3 faser spelar det ingen roll vilken fas som är vilken, såvida de inte driver en motor, rotationsriktningen ändras om man växlar två faser när det gäller en motor.
Till den första dosan har du troligen trefas, så den svarta som sitter först är en oanvänd fas (skulle kunna vara någon form av styrledare fgör natttsänkning eller liknande, men troligen en fas). Men de båda elementen använder bara två av faserna. Den 3e fasen används då troligen av något annat element tidigare i slingan. När du har två faser som används så är de likvärdiga.
Även om man använder 3 faser spelar det ingen roll vilken fas som är vilken, såvida de inte driver en motor, rotationsriktningen ändras om man växlar två faser när det gäller en motor.
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg