Tror vår elpanna ifrån CTC ecoel börjar ge upp efter många år. Den är kopplad till element så den kan värma upp huset via vattenburen värme. Den har ingen värmepump kopplad till sig så den har rätt höga driftkostnader. Tex om någon tömmer hela tanken på varmvatten ca 220l så har den dragit 8-9kwh minst. Dessutom tar det extremt lång tid innan vattnet i kranen blir varmt, måste ibland ha full vattenstyrka på det varmaste i 10 sek innan det blir varmt.
Funderar på att köpa en nibe varmvattenberedare istället. Då jag har en luft luft värmepump också så behöver jag inte det vattenburna värmesystemet.
Då har jag alltså endast behov av varmvatten till kran och dusch så känns det onödigt att köpa en liknande produkt som nuvarande elpanna.
Tänker jag rätt? Kan även en varmvattenberedare kopplas in mot vattenburet system med element och golvvärme? Någon som har en Nibe som kan meddela vad de har för driftkostnader?

En luftluftvärmepump räknas bara som ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Blir det kallt kanske luftvärmepumpens effekt inte räcker till för att värma huset och blir det väldigt kallt kanske den inte fungerar alls. Kan bli fel på den också. Ska du byta till el-radiatorer i alla rum då också? Ganska mycket jobb i så fall.

Redigerat:
J Josth skrev:
En luftluftvärmepump räknas bara som ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Blir det kallt kanske luftvärmepumpens effekt räcker till för att värma huset och blir det väldigt kallt kanske den inte fungerar alls. Kan bli fel på den också. Ska du byta till el-radiatorer i alla rum då också? Ganska mycket jobb i så fall.
Jag har inte använt värmeelementen via det vattenburna systemet på 3 år sedan jag införskaffade luft luft. Den har klarat det galant och knappt ens gått på Max.
Kan en varmvattenberedare anslutas till det vattenburna systemet?

Varför inte slå två flugor i en smäll å sätta in en riktig luft vatten vp framförallt om din luft luftare är ett antal år så det kan vara byte av den inom en snar framtid

En varmvattenberedare är bara till för tappvarmvatten. Är inte kopplat till värmesystemet.

V Vector skrev:
Varför inte slå två flugor i en smäll å sätta in en riktig luft vatten vp framförallt om din luft luftare är ett antal år så det kan vara byte av den inom en snar framtid
Mest en prisfråga tyvärr samt att jag kommer bo här i Max 2-3 år..

J Josth skrev:
En varmvattenberedare är bara till för tappvarmvatten. Är inte kopplat till värmesystemet.
Aha då kommer alltså inte heller golvvärmen i badrummen fungera? Eller kan det vara att de går på
Någon annan källa?

Ganska ofta är det enbart elektrisk golvvärme i badrum. Vissa som har vattenburen golvvärme sätter in en extra el-patron i shunten för att kunna få varma golv även på sommarhalvåret. Ibland är det enbart vattenburet dock.

J Josth skrev:
Ganska ofta är det enbart elektrisk golvvärme i badrum. Vissa som har vattenburen golvvärme sätter in en extra el-patron i shunten för att kunna få varma golv även på sommarhalvåret. Ibland är det enbart vattenburet dock.
Okej jag har möjlighet att både ställa in temperaturen och stänga på och av golvvärmen i badrummen då talar det kanske för att det inte är kopplat via elpanna?

Det fanns dock också en tid då det var godkänt att koppla t.ex. handdukstorken till varmvattenberedaren och köra VVC - varmvattencirkulation, för att få värme. Men det förbjöds helt senare, risk för bakterier och annat.

Ska stå i t.ex. husets el-central om det är elektrisk golvvärme i badrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.