2 234 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Byta ut EKKJ till EKK från värmelampa i kallgarage?
Tänkte fråga om ni vet om man får byta ut kabeln (vanlig gummikabel med stickpropp) till EKK eller EKLK?. Det är en värmelampa/värmeelement eller vad det heter. Jag vet faktiskt inte vad det heter men det viktigaste är att ni förstår.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/varmelampa.png
Nu ser den ju inte RIKTIGT ut sådär eftersom det är stickpropp på, och stickproppen sitter vanligtvis i en timer 1 meter över golvet.
Jag hade tänkt så att göra den till en fast installation i vårat kallgarage och dra EKK/EKLK och tåtarna direkt in i dosan på en timer så jag kommer ifrån den fula svarta gummikabeln med stickpropp..
Någon som vet vad man får göra? eller tips på vad jag kan göra istället.
EDIT: Nu blev det lite rörigt när jag läste det själv, som vanligt.
Kortfattat: Istället för gummikabel med stickpropp så vill jag ha EKK/EKLK som dras hela vägen in i en timer med knapp istället.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/varmelampa.png
Nu ser den ju inte RIKTIGT ut sådär eftersom det är stickpropp på, och stickproppen sitter vanligtvis i en timer 1 meter över golvet.
Jag hade tänkt så att göra den till en fast installation i vårat kallgarage och dra EKK/EKLK och tåtarna direkt in i dosan på en timer så jag kommer ifrån den fula svarta gummikabeln med stickpropp..
Någon som vet vad man får göra? eller tips på vad jag kan göra istället.
EDIT: Nu blev det lite rörigt när jag läste det själv, som vanligt.
Kortfattat: Istället för gummikabel med stickpropp så vill jag ha EKK/EKLK som dras hela vägen in i en timer med knapp istället.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 438 inlägg
Det går troligen bra. Kolla hur varmt det blir i värmelampan då gummikabel tål 90 grader medan EKK/EKLK tål 70. Och lampan måste vara fastmonterad - om den går att röra på så måste du ha en böjlig kabel som t.ex RKK.
Vad är den där "dosan till en timer" för nåt? Har du en apparatdosa med en timer i?
I och med att lampan blir fast ansluten så behöver du också en 2-polig strömbrytare (för service). Det räcker troligen inte med timern, men det kanske duger med säkringen. Hur ser det ut?
Vad är den där "dosan till en timer" för nåt? Har du en apparatdosa med en timer i?
I och med att lampan blir fast ansluten så behöver du också en 2-polig strömbrytare (för service). Det räcker troligen inte med timern, men det kanske duger med säkringen. Hur ser det ut?
timern är en timer och uttag i samma dosa, så timern styr uttaget. så jag tänkte ha att värmelampan går in i dosan och ligger på tåtarna som ligger på uttaget så man kan ha timer på både värmelampan och uttaget samtidigt för det är så fult med stickpropp till den. och sen som du sa, 2polig brytare så man kan bryta både för service då, och om jag ska ha något i uttaget.
lampan går inte att vrida på något sätt så den sitter fast i sin ~45gradersvinkel räknat från hörnet.
lampan går inte att vrida på något sätt så den sitter fast i sin ~45gradersvinkel räknat från hörnet.
Skulle nog ha satt ett enkelt vägguttag intill Infraelementet och dragit eklk mellan uttaget och timern.
EKLK/EKK från timer till en 2pol vridbrytare (med dragavlastning) bredvid värmaren, sedan en snutt gummikabel/anslutningssladd till värmaren.
Att ha timer på infravärme är väldigt bra ide! Har varit med om folk som glömt på sådana rätt länge
Att ha timer på infravärme är väldigt bra ide! Har varit med om folk som glömt på sådana rätt länge
Detta som du anger, som du tänker göra, tillhör "fast installation" och måste göras av en behörig elektriker. Det låter som du är alltför osäker på el, och därför råder jag dig att ringa efter en el-firma.
Men,men om jag ger lite råd...Kabel: EKLK:n är en dyrare men avskärmad kabel, ger en snygg installation. EKK ger en "sladdrig" installation. En smidig är EXK 3G1,5. är en PEX-isolerad inneledare. Ger en mindre diameter, ca8mm, och en snyggare installation mot EKK, är inte avskärmad. Timern du nämner är troligtvis en eljo trend?, som är tvåpollig brytande, kopplad till en-vägs uttag? I denna låda finns det gott om utrymme, så då skulle du kunna göra så att du kopplar bort uttaget från timern, kopplar ihop värmaren till timern, och uttaget kopplar du innan timern. På så sätt får du ständigt spänning till uttaget och värmen går på timern...bra om du vill köra typ batteriladdare el dyligt. Jämte värmaren sätter du en en-vägs uttag, så slipper du göra ingrepp i värmaren, så spar du stålar mot en två-polig brytare. I värmaren är det säkert maskinpressade anslutningar som ställer till det för dig När du köper kabeln, be om några Wago fyror +lite FK1,5 med...ännu bättre, ring en el-firma.
Men,men om jag ger lite råd...Kabel: EKLK:n är en dyrare men avskärmad kabel, ger en snygg installation. EKK ger en "sladdrig" installation. En smidig är EXK 3G1,5. är en PEX-isolerad inneledare. Ger en mindre diameter, ca8mm, och en snyggare installation mot EKK, är inte avskärmad. Timern du nämner är troligtvis en eljo trend?, som är tvåpollig brytande, kopplad till en-vägs uttag? I denna låda finns det gott om utrymme, så då skulle du kunna göra så att du kopplar bort uttaget från timern, kopplar ihop värmaren till timern, och uttaget kopplar du innan timern. På så sätt får du ständigt spänning till uttaget och värmen går på timern...bra om du vill köra typ batteriladdare el dyligt. Jämte värmaren sätter du en en-vägs uttag, så slipper du göra ingrepp i värmaren, så spar du stålar mot en två-polig brytare. I värmaren är det säkert maskinpressade anslutningar som ställer till det för dig När du köper kabeln, be om några Wago fyror +lite FK1,5 med...ännu bättre, ring en el-firma.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Jag tror att han är industrielektriker.
Jag röstar nog på "Rrrrr"s förslag. (Och då självklart med Eljos aqua stark
0-1-brytare som ser bra ut jämfört med Elkos. )
//Patrik
Jag röstar nog på "Rrrrr"s förslag. (Och då självklart med Eljos aqua stark
0-1-brytare som ser bra ut jämfört med Elkos. )
//Patrik
Har eljos timeruttag tvåpolig 1-0 brytning som inte styrs av timern? Förvirrad här nu jag.....fast jag är ju en elko-kopplare jag förstås
En timerknapp är knappast godkänd brytare även om den slår på/av lasten allpoligt.
Uttag vid värmaren funkar självklart lika bra som en tvåpoligbrytare. Fast tycker inte att de blir lika snyggt/seriöst.
Om man sätter en tvåpolig vridbrytare med dragavlastning så behöver man ju inte koppla om något i värmaren heller... bara klippa gummikabel i lämplig längd och koppla in.
Jag håller förövrigt med Patrik_Hed att Eljo har klart bästa/snyggaste vridbrytare d^_^b
Uttag vid värmaren funkar självklart lika bra som en tvåpoligbrytare. Fast tycker inte att de blir lika snyggt/seriöst.
Om man sätter en tvåpolig vridbrytare med dragavlastning så behöver man ju inte koppla om något i värmaren heller... bara klippa gummikabel i lämplig längd och koppla in.
Jag håller förövrigt med Patrik_Hed att Eljo har klart bästa/snyggaste vridbrytare d^_^b
Jag menar det jag, hur seriöst och elsäkert skulle det vara att använda en timer till arbetsbrytare. Och ja, fast jag i det stora hela föredrar ELKO så har ju ELJO några guldkorn som man alltid använder.Rrrrr skrev:En timerknapp är knappast godkänd brytare även om den slår på/av lasten allpoligt.
Jag är industrielektriker. Detta är bara inte riktigt min grej, men får jag bolla idéer med folk så kommer saker tillbaka som om det vore igår.Treg66 skrev:
Tänkte så med nu Det låter snyggast och enklast.Rrrrr skrev: