Hej,
Behöver hjälp med att byta ut min gamla ELKO dubbeltrapp-strömbrytare till ny Eljo trend.
Vänster knapp styr idag en taklampa som även kan släckas från annan strömbrytare i samma rum.
Höger knapp styr idag en annan taklampa (ingen "trappfunktion" här)
Gamla strömbrytaren.
Det är byglat mellan P, syns inte jättebra på bilden.
Nya uttaget (Eljo trend dubbeltrapp 2 vippor)
Vilka färger ska jag koppla in på resp nummer på den nya brytaren? Behöver jag även bygla på den?
Tack på förhand!
Behöver hjälp med att byta ut min gamla ELKO dubbeltrapp-strömbrytare till ny Eljo trend.
Vänster knapp styr idag en taklampa som även kan släckas från annan strömbrytare i samma rum.
Höger knapp styr idag en annan taklampa (ingen "trappfunktion" här)
Gamla strömbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är byglat mellan P, syns inte jättebra på bilden.
Nya uttaget (Eljo trend dubbeltrapp 2 vippor)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilka färger ska jag koppla in på resp nummer på den nya brytaren? Behöver jag även bygla på den?
Tack på förhand!
Dom ska kopplas lika, skillnaden är att den som ligger på "P" ska ligga på "pil in",och pil ut ska ligga på pil ut även i den nya. Den som ligger på P hör ihop med dom som ligger på pil ut på "andra sidan" på den g:a, på den nya ser du vilka som hör ihop genom att dom är märkt 1 eller 2.Byglingen mellan P-P ska vara mellan pil in och pil in.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Du behöver förstå kretslösningen innan du kan göra några omkopplingar. Det finns inga facit för hur en ledare av en viss färg ska kopplas. I detta fall handlar det bara om att reda ut hur gamla och nya strömställaren är kopplad - var ingången finns och var de två växlande utgångarna finns. Använd t.ex en summer om det inte framgår på den gamla.
Svart till 1 och 6.skoog84 skrev:
Vita till 2 och 4 (en till varje).
Brun till 3.
Men i princip håller jag med Bo, du ska förstå och ta reda på hur det hänger ihop och fungerar annars finns risk för potentiellt farliga "apövningar".
Tack, den här tråden räddade min dag!