Hej. Vi bor i ett egenbyggt enplanshus sedan 2008. Vi har ett vedeldat värmesystem och har hämtat ved från egen skog (= gratis). Att hugga, producera ved, hantera samt elda kommer vi bara att orka med några år till p.g.a. ålder och skröplighet. Men vi biter oss fast här och vill helst stanna livet ut. Huset är i övrigt anpassat för det.
Vi var lite naiva när vi byggde och tänkte att pellets skulle funka men det kommer det inte att göra om några år.

Nu till frågan, vad skall vi välja som komplement till den befintliga anläggningen?

Huset är modernt 175 m2 enplanshus på betongplatta i västra Småland.
Beräknat Um-värde / K-värde 0,182 (krav 0,233).
Värmedistributionen vattenburen värme ingjuten i plattan.
I en gårdsbyggnad har vi en vedpanna samt 1,5 m3 ackumulatortank och därifrån en kulvert in till en 0,5 m3 tank i bostadshuset. (med en 6KW el-patron som backup). Dessutom finns det i huset en Contura braskamin.

Det stora värmebehovet ligger i perioden nov-mars medan juni-augusti knappt kräver någon uppvärmning alls.

Avsikten är att bibehålla befintligt system och koppla på en alternativ värmekälla.
Att enbart ha el-patronen blir dyrt vintermånaderna, finns säkert flera bättre alternativ.

Vi är dock osäkra på om vi någonsin kan räkna hem en komplettering med t.ex. bergvärme mot ett framtida försäljningspris utan söker få ett grepp om vilka tillgängliga billigare alternativ som finns.

Mvh Lars

Ett modernt enplanshus i trä med stora fönster omgivet av höstfärgade träd i ett landskap i Småland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Luftvatten värmepump är väl de billigaste ni kan komplettera med med bibehållen komfort. Annars luft luft

U
Mina svärföräldrar satt för 2 år sedan i samma situation som er. Väldigt likt med 45ha skog, högg sin egen ved, vedpanna i garaget med ackumulatortank och kulvert till huset. Golvvärme i både garage och huset samt allt varmvatten sköttes av vedpanna och man va tvungen att elda var 3:e dag vintertid för att ha varmvatten.

De kompletterade då vedpannan med en luft-vattenvärmepump. Den sattes i tvättstugan i boningshuset och driften sköts automatiskt mellan de två ifall de känner för att elda nån dag.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
I tillägg till luft/vattenvärmepump (som är en bra idé):

Köpa ved eller loggs?

Lägga upp hanteringen smidigt. Se eldandet som motion eller som att mata en ovanligt lönsam häst.

Förutsatt att systemet funkar energieffektivt och miljövänligt vilket är samma sak i vedpannornas värld. 1500 liter ackumulatorvolym låter ok men något i underkant för att vara bekvämt?

Av nån anledning verkar det svårt för kan-själv-människor (med familj) att acceptera att man inte längre kan fixa hela värmeförsörjningen med sin egen arbetsinsats. Somliga gör sig då av med själva möjligheten, slänger ut vedpannan, installerar värmepump och ägnar påfallande ofta sin dyrbara fritid att gnälla över höga elpriser. Investering och drift av värmepumpen kunde räckt till väldigt många kubikmeter köpt ved.

Men det är väl samma psykologiska mekanism som att hugga ner äppleträden för att man ser fallfrukten som en anklagelse om sin egen oduglighet. En fallfrukt är en fallfrukt menar jag. Och en kWh är en kWh. Men hellre att pengarna som min uppvärmning kostar hamnar hos min fulltagandes vedhuggande granne än hos elbolaget.

Inte för att jag missunnar elbolagen. Eller jo, kanske lite.

Apropå det: Bitcoinmaskin? Dvs specialdesignad dator som kodar bitcoins och producerar spillvärme. Hade iaf vart lönsamt för typ fem år sen;)

• Gilla
Anywho och 1 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Mina svärföräldrar satt för 2 år sedan i samma situation som er. Väldigt likt med 45ha skog, högg sin egen ved, vedpanna i garaget med ackumulatortank och kulvert till huset. Golvvärme i både garage och huset samt allt varmvatten sköttes av vedpanna och man va tvungen att elda var 3:e dag vintertid för att ha varmvatten.

De kompletterade då vedpannan med en luft-vattenvärmepump. Den sattes i tvättstugan i boningshuset och driften sköts automatiskt mellan de två ifall de känner för att elda nån dag.
Hej. Tack, jag skall titta på en sådan lösning
Lars S

Stenolofanders Stenolofanders skrev:

1 Köpa ved eller loggs?

2 Lägga upp hanteringen smidigt. Se eldandet som motion eller som att mata en ovanligt lönsam häst.

3
Förutsatt att systemet funkar energieffektivt och miljövänligt vilket är samma sak i vedpannornas värld. 1500 liter ackumulatorvolym låter ok men något i underkant för att vara bekvämt?

4
Av nån anledning verkar det svårt för kan-själv-människor (med familj) att acceptera att man inte längre kan fixa hela värmeförsörjningen med sin egen arbetsinsats. Somliga gör sig då av med själva möjligheten, slänger ut vedpannan, installerar värmepump och ägnar påfallande ofta sin dyrbara fritid att gnälla över höga elpriser. Investering och drift av värmepumpen kunde räckt till väldigt många kubikmeter köpt ved.

Men det är väl samma psykologiska mekanism som att hugga ner äppleträden för att man ser fallfrukten som en anklagelse om sin egen oduglighet. En fallfrukt är en fallfrukt menar jag. Och en kWh är en kWh. Men hellre att pengarna som min uppvärmning kostar hamnar hos min fulltagandes vedhuggande granne än hos elbolaget.

Inte för att jag missunnar elbolagen. Eller jo, kanske lite.

Apropå det: Bitcoinmaskin? Dvs specialdesignad dator som kodar bitcoins och producerar spillvärme. Hade iaf vart lönsamt för typ fem år sen;)
Stenolofanders Stenolofanders skrev:

Hej
Tack för svar fast jag har svårt att dra några slutsatser av det.

1 Det är inte själva anskaffning av ved som är problemet.

2 Hanteringen är rationell: Brännved från skogen till vedplan med traktor. Efter kapning/Klyvning till ved i kärra/ATV direkt till kombinerad ventilerad tork/vedförvaring inomhus. Plats för två års behov. Transport till pannrum vägg i vägg med vedkärra, ett lass för ett vinterdygns eldningsbehov, Detta har vi kört sedan 2008 och det fungerar bra.

3 Om du läser vad jag skrivit så har jag 2000l acktankar vilket är fullt tillräckligt.

4 Det jag frågat efter är inte dagens situation utan att vi om några år är nära det läget då de flesta tvingas välja att flytta till servicehus eller ålderdomshem. Jag frågar efter tips att komplettera anläggningen inför den dag jag inte KAN elda längre. Tänk rullator, rullstol eller sängliggande. Jag vill nämligen bo kvar i mitt hus och förväntar mig inte att hemtjänst skall sköta värmen åt oss.
Så det där om arbetsinsats mm som du skrev utgår jag från är allmänt riktat och inte gäller mig?

Hade du något substansiellt tips utifrån den fråga jag ställde?

mvh Lars S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.