Hej.

Jag är på gång att byta ut min tvättställsblandare och skulle vara mycket tacksam om någon kunde ge några tips. Jag undrar t. ex. varför det sitter två klämringskopplingar på det ena anslutningsröret, men inte på det andra. Är det vanligt att göra så eller är det bara en förlängning av röret som skett? Kan jag ta bort den kortare delen om jag ska använda mig av mjuka anslutningsslangar?

Det skulle vara väldigt trevligt att även montera kulventiler mot rören. Är det någon som kan hjälpa mig med att se vilken typ som ska användas? Dimension på inkommande rör är 12 mm och på andra sidan klämringskoppling så är den 10 mm. (se bild)
Ett anslutningsrör för tvättställ med två klämringskopplingar, markerat med 10 mm respektive 12 mm dimension.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation med ett rör och två klämringskopplingar, dimension 12 mm och 10 mm.
Skapa konto

Två klämringskopplingar på ett vattenrör med olika dimensioner för tvättställsblandare.
Skapa konto

De flesta blandare idag har slang med rörstump istället för lekande mutter, dvs du använder klämringskoppling ist för mutter med packning. Koppla bort allt och fimpa röret en aning om det är skadat eller deformerat av klämringen (förutsatt att de nya slangarna är långa nog).. sätt på kulventil från 12 till 10 rör och anslut blandaren direkt i kulventilen. Glöm inte stödhylsor och att stänga av vattnet innan.

Når inte slangarna kan du göra som bilderna visar, alt. ta bort hela det vertikala röret och ersätta med ett nytt längre rör kapat i valfri längd på både varmt och kallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.