Hej!

Nyligen köpt hus och vill gärna lära mig så mycket som möjligt angående de mesta. Vi har grejat och fräschat upp vårat badrum en del och skulle nu vilja byta tvättställsblandare. Den vi har nu är lite för kort i nosen i vårt tycke, är av äldre slag och läcker även en hel del (långsamt rinnande vatten från vredet, inte självaste kranen).

Har försökt klura ut hur jag ska skall ta mig an att byta denna då den inte har en typisk slang upp till blandaren utan fast rör så att säga, se gärna bilderna. Den har även en stor mutter som verkar vara det som fäster det hela, verkar inte gå att använda någon hylsmejsel i detta fallet.

Har ni bytt någon liknande blandare förut? Tips och råd på verktyg som jag behöver för att göra detta?

Verktygsarsenalen är inte super stor, vill se till att jag köper rätt grejer!
 
  • Ett toalettstols nederdel nära golvet med vattenledningsanslutning och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under handfat, flexibla anslutningsslangar, avstängningsventiler, kakelvägg, vit färg, installation i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars brukar det inte handla om nå jättepengar för installationen om man köper blandare med installation i ett paket hos de som har så.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Standardutförande på blandare från bl.a 70-talet, inget ovanligt.

Mjuka kopparrör, halvkoppling mot T-kopplingarna.
Använd tex pollygrip till att lossa stora muttern som håller blandaren. Eller så köper/lånar du en kranmutternyckel, tex,
[länk]
Ah, ett sånt verktyg har jag inte ens hört talas om, alltså kranmutterknyckel. Tror du det går att byta de rören som sitter mot rörliga slangar som sitter i moderna blandare? Eller tror du det behövs nya kopplingar däremellan?
 
S Stefan1972 skrev:
Annars brukar det inte handla om nå jättepengar för installationen om man köper blandare med installation i ett paket hos de som har så.
Ja, det är ju ett alternativ. Min tanke är att göra det själv för att lära mig lite på kuppen. Blir kanske billigare i längden.
 
H Havaste skrev:
Ah, ett sånt verktyg har jag inte ens hört talas om, alltså kranmutterknyckel. Tror du det går att byta de rören som sitter mot rörliga slangar som sitter i moderna blandare? Eller tror du det behövs nya kopplingar däremellan?
Nej, rören går ej att byta, de brukar vara fastlödda.

Däremot går det att kapa rören och sätta nya kopplingar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, rören går ej att byta, de brukar vara fastlödda.

Däremot går det att kapa rören och sätta nya kopplingar.
Nja, fast nog går det väl att lossa rören i kopplingarna utan att behöva kapa dem?
Bild på rörledningar med röd pil som indikerar en läcka eller potentiell problemområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han syftade nog på rören in mot blandaren i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.