Hej!
Nyligen köpt hus och vill gärna lära mig så mycket som möjligt angående de mesta. Vi har grejat och fräschat upp vårat badrum en del och skulle nu vilja byta tvättställsblandare. Den vi har nu är lite för kort i nosen i vårt tycke, är av äldre slag och läcker även en hel del (långsamt rinnande vatten från vredet, inte självaste kranen).
Har försökt klura ut hur jag ska skall ta mig an att byta denna då den inte har en typisk slang upp till blandaren utan fast rör så att säga, se gärna bilderna. Den har även en stor mutter som verkar vara det som fäster det hela, verkar inte gå att använda någon hylsmejsel i detta fallet.
Har ni bytt någon liknande blandare förut? Tips och råd på verktyg som jag behöver för att göra detta?
Verktygsarsenalen är inte super stor, vill se till att jag köper rätt grejer!
Nyligen köpt hus och vill gärna lära mig så mycket som möjligt angående de mesta. Vi har grejat och fräschat upp vårat badrum en del och skulle nu vilja byta tvättställsblandare. Den vi har nu är lite för kort i nosen i vårt tycke, är av äldre slag och läcker även en hel del (långsamt rinnande vatten från vredet, inte självaste kranen).
Har försökt klura ut hur jag ska skall ta mig an att byta denna då den inte har en typisk slang upp till blandaren utan fast rör så att säga, se gärna bilderna. Den har även en stor mutter som verkar vara det som fäster det hela, verkar inte gå att använda någon hylsmejsel i detta fallet.
Har ni bytt någon liknande blandare förut? Tips och råd på verktyg som jag behöver för att göra detta?
Verktygsarsenalen är inte super stor, vill se till att jag köper rätt grejer!
Standardutförande på blandare från bl.a 70-talet, inget ovanligt.
Mjuka kopparrör, halvkoppling mot T-kopplingarna.
Använd tex pollygrip till att lossa stora muttern som håller blandaren. Eller så köper/lånar du en kranmutternyckel, tex,
https://www.stanleyworks.se/produkt/0-70-453/stanley-kranmutternyckel-justerbar
Mjuka kopparrör, halvkoppling mot T-kopplingarna.
Använd tex pollygrip till att lossa stora muttern som håller blandaren. Eller så köper/lånar du en kranmutternyckel, tex,
https://www.stanleyworks.se/produkt/0-70-453/stanley-kranmutternyckel-justerbar
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Annars brukar det inte handla om nå jättepengar för installationen om man köper blandare med installation i ett paket hos de som har så.
Ah, ett sånt verktyg har jag inte ens hört talas om, alltså kranmutterknyckel. Tror du det går att byta de rören som sitter mot rörliga slangar som sitter i moderna blandare? Eller tror du det behövs nya kopplingar däremellan?Demmpa skrev:
Nej, rören går ej att byta, de brukar vara fastlödda.H Havaste skrev:
Däremot går det att kapa rören och sätta nya kopplingar.
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Han syftade nog på rören in mot blandaren i sig.