Jag har köpt ett hus, Fiskarheden-villa från 2006.
Det sitter TV-jack på nedre- och övre våningen som jag antar är sammankopplade och det finns rör emellan (någon som vet?).
Dessa skulle jag vilja byta mot nätverksuttag för att kunna ha nätverkskabel mellan mina Google Nest Pro då det trådlösa är lite svajigt.
Min tanke är att dra ut tv-kabeln och ersätta den med en cat6-kabel i väggen och sen nätverksuttag på respektive våning. För att på så sätt få Google-puckarna sammankopplade.
Har letat efter ritning för att se hur el och TV är draget inne i väggarna, med rör osv, men hittar inget. Men teoretiskt borde väl TV-jacken vara sammankopplade och gå i rör i väggarna?
Det sitter TV-jack på nedre- och övre våningen som jag antar är sammankopplade och det finns rör emellan (någon som vet?).
Dessa skulle jag vilja byta mot nätverksuttag för att kunna ha nätverkskabel mellan mina Google Nest Pro då det trådlösa är lite svajigt.
Min tanke är att dra ut tv-kabeln och ersätta den med en cat6-kabel i väggen och sen nätverksuttag på respektive våning. För att på så sätt få Google-puckarna sammankopplade.
Har letat efter ritning för att se hur el och TV är draget inne i väggarna, med rör osv, men hittar inget. Men teoretiskt borde väl TV-jacken vara sammankopplade och gå i rör i väggarna?
Husägare
· Skåne
· 1 523 inlägg
De är säkert hopkopplade på något vis, antingen i en slinga eller uppdragna till vinden. på övervåningen där det sticker ut två kablar (parabol?) verkar ju någon redan ha grejat med systemet, så det kan ju vara lite hursomhelst nu… det är bara att lossa uttagen och prova dra lite och se om det rör sig i någon annan ände, eller försöka putta in en dragfjäder och se var den kommer ut. När du rett ut hur det är draget går det bra att koppla nätverksuttag istället.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 303 inlägg
Ett ypperligt användningsområde för detta. Som redan skrivet har någon redan varit inne och rotat i koax-nätet.
Om du använder slimkabel kan du antagligen få i dubbla nätverkskablar
https://www.elbutik.se/product.html/actassi-datakabel-cat6-u/utp-100m
Om du använder slimkabel kan du antagligen få i dubbla nätverkskablar
https://www.elbutik.se/product.html/actassi-datakabel-cat6-u/utp-100m
De är sammanlänkade, jag drog ur koaxkabel och drog i 2st cat6 kablar och dubbla nätverks uttag, samma sak kan du göra med tele uttag, de är oxå sammanlänkadeAddeBjerndal skrev:
Jag har köpt ett hus, Fiskarheden-villa från 2006.
Telefonkablar brukar sitta länkade i en "kedja" där ett är uttag är det första o.s.v. Antennkablar kan vara annorlunda...våra var dragna som ett stjärn-nät sammankopplade på vinden, i kabelrör som gick rakt upp i väggarna. Dessa har jag nu ersatt med nätverk, med en switch på vinden.
Tänk på att för fasta uttag ska man använda solid kabel. (Till skillnad från patchkablar)
Tänk på att för fasta uttag ska man använda solid kabel. (Till skillnad från patchkablar)
Telefonjack är utmärkta göra om till nätverk uttag👍S Staffan-N skrev:Telefonkablar brukar sitta länkade i en "kedja" där ett är uttag är det första o.s.v. Antennkablar kan vara annorlunda...våra var dragna som ett stjärn-nät sammankopplade på vinden, i kabelrör som gick rakt upp i väggarna. Dessa har jag nu ersatt med nätverk, med en switch på vinden.
Jag har precis gjort denna manöver åt min son som köpt hus, och önskade ett trådat datanät istället för koaxnät.
Hittade inkommande koax uppe på vinden, och någon typ av "splitter", så det ser ut som hos @Staffan-N .
Därifrån spreds det i VP-rör ner i huset, det gick bra att gissa vad som gick till vad.
På några ställen så gick det ner en koax-kabel till dosan i ett rum, sedan "hoppade" den vidare till rummet på andra sidan väggen, där det också satt ett TV-uttag, så där fanns det inte en dedikerad kabel uppifrån vinden.
Men vi fick rycka och dra lite, och utföra lite detektivarbete.
Så, som tidigare sagt, skruva loss dosorna, jag fick lite vägledning var kabeln tog vägen utifrån det.
Använda koaxkabeln som dragtråd gick utmärkt, allting blev till slut fantastiskt fint.
Hittade inkommande koax uppe på vinden, och någon typ av "splitter", så det ser ut som hos @Staffan-N .
Därifrån spreds det i VP-rör ner i huset, det gick bra att gissa vad som gick till vad.
På några ställen så gick det ner en koax-kabel till dosan i ett rum, sedan "hoppade" den vidare till rummet på andra sidan väggen, där det också satt ett TV-uttag, så där fanns det inte en dedikerad kabel uppifrån vinden.
Men vi fick rycka och dra lite, och utföra lite detektivarbete.
Så, som tidigare sagt, skruva loss dosorna, jag fick lite vägledning var kabeln tog vägen utifrån det.
Använda koaxkabeln som dragtråd gick utmärkt, allting blev till slut fantastiskt fint.
![Verktyg och kablar på golvet framför väggen, eluttag och koaxialkabel synliga; en del av ett nätverksinstallationsprojekt i hemmet.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/829/829324-2e34eb82eb38f7e595c66195df2c90a5.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Vägg med två eluttag, ett koaxialuttag och ett nätverksuttag, för inomhusinstallation av datanätverk.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/829/829325-7cde9300c58b84b47c266fc741e4bc4f.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag har gjort samma övning. Tog en dag och blev riktigt bra!
https://www.byggahus.se/forum/threa...saetta-antennkabel-med-naetverkskabel.442002/
Nu sitter det en Ubiquiti AP på varje våningsplan för utmärkt täckning vart man än befinner sig i huset.
https://www.byggahus.se/forum/threa...saetta-antennkabel-med-naetverkskabel.442002/
Nu sitter det en Ubiquiti AP på varje våningsplan för utmärkt täckning vart man än befinner sig i huset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta ut urinseparerande toalett mot vanlig
Vatten & Avlopp -
Byta kolfilterfläkt mot riktig, hur göra med utblås genom fasad?
Kök -
Byta lager Östberg kanalfläkt med EC motor
Ventilation -
Byta eternitfasad mot original träfasad
Fasad -
Byta ut plast/gummiskivor i trätrappa mot träskivor
Byggmaterial & Byggteknik