Snailman
har en med förljande data Condor MDR 4S/6 500V ~ I th2 16A AC3 5,5kW, den är under kåpan märkt med klisterlapp 1,5 - 3 bar Den har efter 20 års tjänst tjänat ut

går den att byta ut mot denna http://www.elbutik.se/product.html/tryckvakt-pressostat

Tryckvakt MDR4S/6 3p 5,5kW 400V Tills.0,2-4,8bar Fråns.1,2-6bar

Det verkar vara lite diskrepans med spänningen den gamla står det 500V ~ på och den nya 400V?

Det ät en robota pump i en djupborrad brunn som den driver , morotskyddet sitter i en separat kåpa

Rent elektriskt ser jag inga som helst problem med pressostaten från elbutik.se.

Snailman
snaggletooth skrev:
Rent elektriskt ser jag inga som helst problem med pressostaten från elbutik.se.
ok, det sitter ju en säkerhetsventil intill så det ska nog inte kunna hända något med vattnet heller, ev kan jag ju koppla den till min tryckprovare och ställa in trycken innan jag monterar den i anläggningen

jag antar att om jag köper den via robota så lär jag väl få betala det mångdubbla....

Vilket fabrikat du har på tryckbrytaren spelar ingen större roll, så köp den du vill.

Jag brukar använda mig av Cewe eller Telemecanique men med en kontaktor som tar belastningen....

Snailman
Bytt nu mot den från elbutik, verkade vara likadan och funkar nu som den förra..

Snailman
Jaha, nu verkar den vara slut igen, slår till och från hela tiden.

Slår den till och från hela tiden har du troligen på tok för lite luft i hydroforen/hydropressen.

Snailman
Förra gången hade den kleggat igen, misstänker att den nya också har kleggat igen, trodde det var fel på hydropressen förra gången det var det inte.

Skulle kunna testa att pumpa in lite luft i den först, när jag ruckade på den så tror jag inte den var full med vatten

Det tar ca 3 till 4 sekunder mellan till och frånslag, oberoende av hur mycket eller hur lite man spolar.
Spolar man inte alls så händer inget.

Med 5 år på nacken så får man väl anse att det inte är helt osannolikt att du får byta igen. I alla fall om du har "besvärligt" vatten. Är det kalk så brukar det gå att avkalka "hålet" upp till membranet.

Snailman
Har nån kran i badrummet, den har tjocka avlagringar på anslutningarna, och kromen är bortfrätt i ca 3mm stora runda områden typ 4 mm mellan dem, och grön ärg här och där.

Snailman
Redigerat:
Det behövs rätt mycket luft så du får ha en rejäl cykelpump (y)

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Ok, var noll tryck i blåsan, har pumpat upp trycket nu och testat en cykel, så får se om blåsan är hel eller om det snart läcker ut luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.