Hej!
Blir inte riktigt klok på dessa två tryckknappsdimmrar hos en vän som önskar byta dem till vanliga strömställare. Alla schema jag sett för flera dimmrar till en lampa har flera trådar som lämnar båda dimmrarna. Antar att den vita tråden är tändtråden. En av brytarna (den med mest trådar) har dessutom en vanlig brytare som inte verkar inkopplad.
Någon som har någon idé? Förslag på kopplingsschema?
Mvh
Hugo
Blir inte riktigt klok på dessa två tryckknappsdimmrar hos en vän som önskar byta dem till vanliga strömställare. Alla schema jag sett för flera dimmrar till en lampa har flera trådar som lämnar båda dimmrarna. Antar att den vita tråden är tändtråden. En av brytarna (den med mest trådar) har dessutom en vanlig brytare som inte verkar inkopplad.
Någon som har någon idé? Förslag på kopplingsschema?
Mvh
Hugo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det fjädrar i brytarna?
ta bort dessa så blir det ju vanliga strömbrytare.
De bruna trådarna är tändtrådar och den vita + gråa är fas + nolla ut till något
Är det 2st brytare som styr en lampa?
ta bort dessa så blir det ju vanliga strömbrytare.
De bruna trådarna är tändtrådar och den vita + gråa är fas + nolla ut till något
Är det 2st brytare som styr en lampa?
Redigerat:
Välkommen till forumet!
Om de där brytarna dimmar någonting så sitter det en dosdimmer någonstans på vägen till lampan, alternativt så är det en lampa med inbyggd dimmerfunktion. Ta inte bort någonting innan du vet vad som är vad.
Om det är dimmerfunktionen man vill bli av med kan dosdimmern bytas mot ett impulsrelä. En traditionell trappkoppling går inte att realisera med de befintliga brytarna eftersom den första är en enpolig brytare med en tvåpolig brytade bredvid. Det ser för övrigt konstigt ut med en grå nolla som lämnar brytaren. Hur är detta kopplat egentligen?
Om de där brytarna dimmar någonting så sitter det en dosdimmer någonstans på vägen till lampan, alternativt så är det en lampa med inbyggd dimmerfunktion. Ta inte bort någonting innan du vet vad som är vad.
Om det är dimmerfunktionen man vill bli av med kan dosdimmern bytas mot ett impulsrelä. En traditionell trappkoppling går inte att realisera med de befintliga brytarna eftersom den första är en enpolig brytare med en tvåpolig brytade bredvid. Det ser för övrigt konstigt ut med en grå nolla som lämnar brytaren. Hur är detta kopplat egentligen?
Tack för snabba och trevliga svar!
Tanken är att byta båda dimmrarna till vanliga strömställare i trappkoppling.
Ja, det är två knappdimmrar som styr en lampa.nisse123 skrev:
Vet inte om om det sitter nog dosdimmer på vägen. Lampan är en vanlig glödlampa utan inbyggd dimmer.tommib skrev:
Tanken är att byta båda dimmrarna till vanliga strömställare i trappkoppling.
Det sitter garanterat en dosdimmer någonstans. De där knapparna är helt vanliga strömbrytare. De har fjäder, eller hur. Som jag skrev är den enklaste lösningen att hitta dimmern och ersätta den med ett impulsrelä. Detta kräver behörighet, bara så du vet (men är väldigt enkelt när man lokaliserat dimmern). Det andra alternativet är att byta ut strömbrytaren i första bilden till en trappbrypare men då måste den andra halvan av brytaren ordnas på något sätt. Det krävs också rätt mycket omdragning av ledare i rören för att få till kopplingen.
Den ena brytaren stödjer inte trappomkoppling. Den har två knappar och innehåller en enpolig och en tvåpolig strömbrytare. I det här fallet måste ett impulsrelä användas om man inte skall bygga om installationen. Vad påverkar den tvåpoliga brytar delen för någon apparat?
Tack igen för alla kloka ord!
Om det sitter en dosdimmer på vägen, var brukar de isåfall sitta?
Tobbe_3 skrev:
Den andra halvan av brytaren har vi ingen aning var den går. Testat alla uttag. Så den kan nog kopplas ur helt. Tanken var att inte sparar någon av dimmrarna (som sagt, de agerar som dimmrar även om det nog är som påpekats ställare med fjäder) och byta på båda ställena.tommib skrev:
Om det sitter en dosdimmer på vägen, var brukar de isåfall sitta?
Redigerat:
Den kan vara brytare för ett utomhus vägguttag eller en badrumsfläkt.
Vilken typ av rum är det?
En dosdimmer kan placeras i en kopplingsdosor, takdosan eller vid elcentralen. Den är bara en liten " puck"
Att montera en normal trappomkoppling kräver några nya FK och diverse omkopplingar. Troligtvis inget stort jobb för en elektriker.
Vilken typ av rum är det?
En dosdimmer kan placeras i en kopplingsdosor, takdosan eller vid elcentralen. Den är bara en liten " puck"
Att montera en normal trappomkoppling kräver några nya FK och diverse omkopplingar. Troligtvis inget stort jobb för en elektriker.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Jag vill bara återupprepa att det inte är frågan om, utan var, dimmern sitter. Det vi ser på bild är inte dimmers, även om du envisas med att kalla dem för det.
När du kontaktar elektrikern, vilket jag absolut tycker att du ska göra, så är det enklare om ni pratar samma språk. Du har två impulsströmbrytare som styr en dimmer, dessa vill du byta till en trappkoppling. Antingen dras det om till en helt ordinär trappkoppling, eller så byter elektrikern till ett dosmonterat impulsrelä (vilket jag skulle förorda, det är mycket snabbare och enklare, samt att du slipper byta strömbrytaren). Om det är just att det är impulsknappar som är problemet är det naturligtvis inte möjligt, då får man bygga om till en klassisk trappkoppling. Då måste sannolikt första brytaren (2+1-brytaren) läggas utanpåliggande så att du får två separata brytare, då du inte kan realisera den med en dubbeltrapp och jag antar att det finns en anledning till att det är tvåpolig brytning.
Här är ett exempel på ett dosmonterat relä
http://elbutik.se/product.html/impulsrela-s81-001-12v-ac?category_id=1823
När du kontaktar elektrikern, vilket jag absolut tycker att du ska göra, så är det enklare om ni pratar samma språk. Du har två impulsströmbrytare som styr en dimmer, dessa vill du byta till en trappkoppling. Antingen dras det om till en helt ordinär trappkoppling, eller så byter elektrikern till ett dosmonterat impulsrelä (vilket jag skulle förorda, det är mycket snabbare och enklare, samt att du slipper byta strömbrytaren). Om det är just att det är impulsknappar som är problemet är det naturligtvis inte möjligt, då får man bygga om till en klassisk trappkoppling. Då måste sannolikt första brytaren (2+1-brytaren) läggas utanpåliggande så att du får två separata brytare, då du inte kan realisera den med en dubbeltrapp och jag antar att det finns en anledning till att det är tvåpolig brytning.
Här är ett exempel på ett dosmonterat relä
http://elbutik.se/product.html/impulsrela-s81-001-12v-ac?category_id=1823
lånar tråden lite.
jag har för tillfället halogenlampor i källaren som dimras alldeles utmärkt av en transistortimmer 20-315! men nu vill jag också ha dimmer trappuppgången och där är det en plafond som jag byter mellan led/lågenergi/ och en annan tjafs som jag inte vet namnet på beroende vad för lampa jag har hemma.
går det då bra med transistortimmer igen eller bör jag använda tyristortimmer? Jag har varit hos en vän som har en transisotdimmer till en vanlig e27 sockel med led eller dimbart något men upplevde att den inte dimrade lika bra som en halogen med transistordimmer..
jag har för tillfället halogenlampor i källaren som dimras alldeles utmärkt av en transistortimmer 20-315! men nu vill jag också ha dimmer trappuppgången och där är det en plafond som jag byter mellan led/lågenergi/ och en annan tjafs som jag inte vet namnet på beroende vad för lampa jag har hemma.
går det då bra med transistortimmer igen eller bör jag använda tyristortimmer? Jag har varit hos en vän som har en transisotdimmer till en vanlig e27 sockel med led eller dimbart något men upplevde att den inte dimrade lika bra som en halogen med transistordimmer..
Redigerat:
Det här är egentligen en helt annan fråga, som kanske skulle passa bättre under belysning.fixarx skrev:lånar tråden lite.
Hur som helst måste du bestämma vilken typ av lampa du vill ha och köpa en dimmer som passar. LED är notoriskt kinkiga, lågenergi kanske inte går att dimma alls och "annan tjafs" är så ospecifikt att det inte går att ge någon rekommendation. Du kan troligen inte blanda lampor och förvänta dig att det ska fungera bra. Med LED kan du inte förvänta dig alls att dimringen ska fungera lika bra som för halogen, det fungerar helt enkelt inte så.
Produkter som diskuteras i tråden