Hej!
Har en gammal toalett (läs 90tal då badrummet byggdes på våning 2) med en tätning som inte är bra = blir att lukta avlopp.
Är det ett jobb man klarar av själv? Är inte helt hopplös kring hantverk men har aldrig gjort något sådant innan.

• Älska
Curre99
  • Laddar…
A Anea2011 skrev:
Hej!
Har en gammal toalett (läs 90tal då badrummet byggdes på våning 2) med en tätning som inte är bra = blir att lukta avlopp.
Är det ett jobb man klarar av själv? Är inte helt hopplös kring hantverk men har aldrig gjort något sådant innan.
Såhär har tidigare ägare löst det :-/

• Hemmabyggd lösning med silvertejp runt ett rör, hand justerar rörhållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om avloppet är vettigt med dimensioner från vägg så är det mycket enkelt att lyfta dit en ny toastol. Det finns avloppsmuffar man kan använda för att få det tätt.

Sedan har du givetvis anslutning till vatten, kan vara enkelt men beror på förutsättningarna - hur ser det ut?

Ta några foton så får du mer precisa råd.
__
PS. Du är inte alls "hopplös på hantverk", du har ju börjat rodda med detta och då är du halva vägen.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Sorry, läste det först som att du ville byta ut toastolen.

Är den ok så finns det som sagt gummimuffar som tätar mot avloppet, det du visar ser oerhört skumt ut. Kanske bara att rensa bort allt detta skit och sätta en lämplig gummimuff där.

H Harald Blåtumme skrev:
Sorry, läste det först som att du ville byta ut toastolen.

Är den ok så finns det som sagt gummimuffar som tätar mot avloppet, det du visar ser oerhört skumt ut. Kanske bara att rensa bort allt detta skit och sätta en lämplig gummimuff där.
Tack för råd! Tänker byta ut toastolen och fixa tätningen samtidigt :)

Demmpa Demmpa skrev:
Om inte gummimuff passar/räcker/fungerar så finns det sanitetskitt/avloppskitt/tätningsmassa,
[länk]
Såhär ser rören ut 😅

• Rörsystem under en toalett med olika kopplingar och ventiler.
    Skapa konto
Krilleman
Ta bort hela plastkoppen så vi ser hur avloppet ser ut som kommer upp ur golvet!

Plastkopp vid avlopp syns under en toalett, markerad med röd penna för att visas i bild. Golvet möter väggen i bakgrunden.

Krilleman Krilleman skrev:
Ta bort hela plastkoppen så vi ser hur avloppet ser ut som kommer upp ur golvet!

Då lär jag ta bort silvertejpen då 😅

• Hand justerar ett vitt rör täckt med silverfärgad tejp vid golvet.
    Skapa konto
Verkar som du har en kulventil där till inlopp toastol, även flexslang: mycket bra och gör det mycket enkelt att lyfta dit och ansluta en ny toastol.

Det vi inte ser är vad som döljer sig bakom detta plastskräp under huven, men jag antar att det är ett helt vanligt standardmässigt avloppsrör därunder som kan tätas med gummimuff och eller Unigum. Kanske att man proppat in en massa plast där för att tidigare tätning blivit dålig, eller att man inte visste vad man ska göra.

A Anea2011 skrev:
Såhär har tidigare ägare löst det :-/
Ta bort hela den vita skyddskåpan, den är delbar.

Ta även bort silvertejpen.

Ett råd: byt inte toastol en helgdag. Det gjorde jag (för mååånga år sedan i mitt gamla hus) i övervåningens badrum. Det visade sig att avstängningen i källaren beckat igen och inte var helt avstängd. Det gick åt tonvis med frottehanddukar samt jour-vvs'are.

yonna yonna skrev:
Ett råd: byt inte toastol en helgdag. Det gjorde jag (för mååånga år sedan i mitt gamla hus) i övervåningens badrum. Det visade sig att avstängningen i källaren beckat igen och inte var helt avstängd. Det gick åt tonvis med frottehanddukar samt jour-vvs'are.
Tack för bra tips!! Inte tänkt så långt faktiskt 🤯

• Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.