Hej!
Har en gammal toalett (läs 90tal då badrummet byggdes på våning 2) med en tätning som inte är bra = blir att lukta avlopp.
Är det ett jobb man klarar av själv? Är inte helt hopplös kring hantverk men har aldrig gjort något sådant innan.
Har en gammal toalett (läs 90tal då badrummet byggdes på våning 2) med en tätning som inte är bra = blir att lukta avlopp.
Är det ett jobb man klarar av själv? Är inte helt hopplös kring hantverk men har aldrig gjort något sådant innan.
Såhär har tidigare ägare löst det :-/A Anea2011 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 284 inlägg
Om avloppet är vettigt med dimensioner från vägg så är det mycket enkelt att lyfta dit en ny toastol. Det finns avloppsmuffar man kan använda för att få det tätt.
Sedan har du givetvis anslutning till vatten, kan vara enkelt men beror på förutsättningarna - hur ser det ut?
Ta några foton så får du mer precisa råd.
__
PS. Du är inte alls "hopplös på hantverk", du har ju börjat rodda med detta och då är du halva vägen.
Sedan har du givetvis anslutning till vatten, kan vara enkelt men beror på förutsättningarna - hur ser det ut?
Ta några foton så får du mer precisa råd.
__
PS. Du är inte alls "hopplös på hantverk", du har ju börjat rodda med detta och då är du halva vägen.
Medlem
· Sverige
· 5 284 inlägg
Sorry, läste det först som att du ville byta ut toastolen.
Är den ok så finns det som sagt gummimuffar som tätar mot avloppet, det du visar ser oerhört skumt ut. Kanske bara att rensa bort allt detta skit och sätta en lämplig gummimuff där.
Är den ok så finns det som sagt gummimuffar som tätar mot avloppet, det du visar ser oerhört skumt ut. Kanske bara att rensa bort allt detta skit och sätta en lämplig gummimuff där.
Tack för råd! Tänker byta ut toastolen och fixa tätningen samtidigtH Harald Blåtumme skrev:
Om inte gummimuff passar/räcker/fungerar så finns det sanitetskitt/avloppskitt/tätningsmassa,
https://unipak.dk/sv/katalog/specialprodukter/unigum-sanitetskitt
https://unipak.dk/sv/katalog/specialprodukter/unigum-sanitetskitt
Medlem
· Sverige
· 5 284 inlägg
Verkar som du har en kulventil där till inlopp toastol, även flexslang: mycket bra och gör det mycket enkelt att lyfta dit och ansluta en ny toastol.
Det vi inte ser är vad som döljer sig bakom detta plastskräp under huven, men jag antar att det är ett helt vanligt standardmässigt avloppsrör därunder som kan tätas med gummimuff och eller Unigum. Kanske att man proppat in en massa plast där för att tidigare tätning blivit dålig, eller att man inte visste vad man ska göra.
Det vi inte ser är vad som döljer sig bakom detta plastskräp under huven, men jag antar att det är ett helt vanligt standardmässigt avloppsrör därunder som kan tätas med gummimuff och eller Unigum. Kanske att man proppat in en massa plast där för att tidigare tätning blivit dålig, eller att man inte visste vad man ska göra.
Ett råd: byt inte toastol en helgdag. Det gjorde jag (för mååånga år sedan i mitt gamla hus) i övervåningens badrum. Det visade sig att avstängningen i källaren beckat igen och inte var helt avstängd. Det gick åt tonvis med frottehanddukar samt jour-vvs'are.
Tack för bra tips!! Inte tänkt så långt faktiskt 🤯yonna skrev: