Håller på och renoverar ett rum i ett tegelhus från 1965. Har rivit ut tretexen i väggar och tak för att byta till gips. Innanför tretexen är det råspont. Ytterväggar och tak skiljer sig lite eftersom det finns en sorts papp spikad på råsponten. Den är svart och luktar lite tjära. Om jag skulle byta den mot en modernare luktfri variant, vad borde jag välja? Åldersbeständig plast?

I ett annat rum bytte jag inte pappen utan skruvade helt enkelt gipset på den. Tjärdoften försvann så fort gipset kom på, så det är egentligen inget problem... men tänkte ändå att det kanske kan vara värt att byta när jag möjlighet.
 
Det är vanlig vindpapp som sitter där. Om du inte ska installera ny ventilation i huset (Typ ftx) så bör du sätta ny vindpapp där den eventuellt är skadad och i annat fall låter du den vara. Byter du ventilationssystem i huset kan du sätta åldersbeständig plast.
 
Tack för snabbt svar! Det var just tjärdoften som fick mig att tänka att det kanske var någon typ av fuktspärrande papp. Fast antar att plast spärrar ännu mer så då ska man nog vara försiktig med att byta som du säger (om man inte ändrar ventilation).. Hmm, när jag tänker efter var det nog så jag resonerade när jag fixade det andra rummet. :)
 
Man ska nog vara försiktig med att byta till helt täta material i ett gammalt hus som är byggt så att fukten kan vandra ut.
 
Nej, fukten skall helst inte ut genom huskonstruktionen på annat sätt än genom ventilationen. Attt gamla hus på något sätt skulle ha frikort från naturlagarna är inte sant.
 
Du har rätt jag kanske uttrycker mig dåligt. Men i ett gammalt hus så är min uppfattning att man ska vara försiktig med att byta ut material som andas och som tillåter viss fuktvandring mot helt täta material som inte släpper igenom något. I äldre hus som inte har lika effektiv ventilation som nya så kommer alltid lite fukt att vandra i väggen och då är det bra om materialen kan andas. Om man dessutom har ett äldre hus som inte har tilluften planerad med tilluftsventiler och liknande så kan man lätt få konstiga lukter i huset när luften måste tas från ett annat ställe än där den tidigare kommit in och man nu satt upp en helt tät plast
 
Om man har det helt öppet i en huskonstruktion så kommer fukt, dvs vatten i lösning i luften, att genom diffusion (utjämning) att vandra ut genom väggkonstruktionen. Diffusionen är koncentrationsdriven. Förr eller senare, speciellt under uppvärmningsperioden, riskerar man att man når daggpunkten inuti huskonstruktionen, pga att man har en temperaturgradient i den. Det leder då till utfällning av vatten (utfällning=precipitation, samma ord, och samma fenomen som nederbörd på engelska). För att förhindra detta monterar man ett skikt som är så tätt som möjligt på konstruktionens varma sida. Man använder det som är tillgängligt och har ett rimligt pris. Förr var detta material ofta Vestapapp eller liknande, men ibland även lite tjockare tjärpapp. Den senare har relativt gott ångmotstånd (låg permeabilitet för ånga). För den specialintresserade är permeabiliteten produkten av diffusiviteten och lösligheten. Numer är det material som bäst pris/prestanda åldersbeständig plast. Det är den tekniskt bästa lösningen för huset.

Om man monterar plast i ett gammalt hus så kommer man att vakna på morgonen av att luften i rummet är extremt dålig. Man har skyddat huskonstruktionen, men man får andas den dåliga luften, som annars hade belastat huset. Därför bör man se över sin ventilation. Man behöver både tillflöde och frånflöde i ett rum, och man bör se över båda. Öppet fönster är en oekonomisk och rätt dålig lösning på problemet.

Jag vill inte på något sätt vara dryg och mästrande, men det man ofta hör om hus som andas, trä som lever osv. Det är är påhittat av folk som inte har någon kunskap i fysiska processer. Det är olyckigt. Pseudovetenskap gör sig bäst i trossamfund och healingcirklar och liknande. När man tillämpar pseudovetenskap på riktiga fysiska, kemiska och biologiska system, så riskerar man att människor eller värden kommer till skada.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.