2 232 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Byta till en smartare termostat till golvvärme i badrum
Har idag golvvärme i ett badrum byggt runt 2010. Termostaten är en T2FloorTemp Plus och min plan är att byta denna till något smartare, kikar främst på Heatit Z-TRM3. Badrummet har ingen annan uppvärmningen men det är relativt litet med två dörrar till andra uppvärmda rum. Vill kunna tidsstyra golvvärmen och enbart köra den några timmar innan morgonen och lite på kvällen för att spara lite energi och/eller kunna strypa den helt om elpriset är ovaligt högt. Golvvärmen används mest för komfort och varmt golv, inte till uppvärmning.
Förstår det som att jag får göra detta själv om jag "vet vad jag gör (Elsäkerhetsverket - Byta Termostat)
Golvsensorn som jag har idag måste matcha den nya termostaten om jag fattar det rätt, och mer specifikt motståndet i nuvarande golvsensor. Jag hittar följande för min nuvarande termostat (T2 Manual)
15°C / 15,8 kΩ20°C / 12,5 kΩ25°C / 10,0 kΩ30°C / 8,04 kΩ35°C / 6,51 kΩ
Dvs 10 kΩ vid 25 grader. På nya (Heatit) hittar jag enbart (Heatit Manual)
NTC type (10, 12, 15, 22, 33 or 47kΩ)Default 10kΩ.
Är 10 kΩ för denna vid 25 grader och betyder då det att den är kompatibel?
Något annat jag ska tänka på? Enda andra skillnaden jag ser är att på min befintliga har jag en plint för jord, men själva termostaten är inte jordad utan den är enbart för att koppla in jorden till slingan. Nya har ingen sådan plint så en Wago-klämma bara tänker jag så är det löst.
Förstår det som att jag får göra detta själv om jag "vet vad jag gör (Elsäkerhetsverket - Byta Termostat)
Golvsensorn som jag har idag måste matcha den nya termostaten om jag fattar det rätt, och mer specifikt motståndet i nuvarande golvsensor. Jag hittar följande för min nuvarande termostat (T2 Manual)
15°C / 15,8 kΩ20°C / 12,5 kΩ25°C / 10,0 kΩ30°C / 8,04 kΩ35°C / 6,51 kΩ
Dvs 10 kΩ vid 25 grader. På nya (Heatit) hittar jag enbart (Heatit Manual)
NTC type (10, 12, 15, 22, 33 or 47kΩ)Default 10kΩ.
Är 10 kΩ för denna vid 25 grader och betyder då det att den är kompatibel?
Något annat jag ska tänka på? Enda andra skillnaden jag ser är att på min befintliga har jag en plint för jord, men själva termostaten är inte jordad utan den är enbart för att koppla in jorden till slingan. Nya har ingen sådan plint så en Wago-klämma bara tänker jag så är det löst.
Jo nu passar just golvvärme dåligt med att styra kortare tider eftersom en uppvärmningsfas tar x timmar.
Vi har kompromissen att ställa temperaturern på 19-20 grader så är det inte iskallt.
Sen sannolikt så utsätter man golvslingorna inkl golvet med en höjd risk för skador i sin spariver.
Vi har kompromissen att ställa temperaturern på 19-20 grader så är det inte iskallt.
Sen sannolikt så utsätter man golvslingorna inkl golvet med en höjd risk för skador i sin spariver.
Tänker att det främst är på morgnarna vi vill ha det varmt, så då får man väl starta X timmar innan vi går upp, elen tenderar ju ändå att vara billig de timmarna. Men ja, kanske är smartare att köra på en lite mer "lagom" komfortvärme (19-20 grader) konstant än att hålla på med timer och värma "smart". Att ha lite lagom komfortvärme hjälper väl förmodligen också till att hålla badrummet lite torrare, tenderar just nu att kännas rätt fuktigt ganska lång tid efter en dusch.P paralun skrev:
Men tänker ändå att man kan kapa förbrukningen till runt hälften (väldigt höftat). Säg att jag vill ha komfortvärme 1h på morgonen och 3h på kvällen, och att man behöver dra igång 4h innan (med god marginal så att man också tar höjd för att den måste kräma på lite mer jämfört med om det bara ska hållas varmt). Det blir drifttid på 12h istället för 24h. Snabb Googling ger runt 80W/kvm för komfortvärme, och ett badrum på 7kvm som vårt landar då på 560W, eller 6,7kwh för de 12h vi sparar på att inte ha igång det. Säg att man vill ha igång det 5 månader varje år, det blir runt 1000kwh i besparing, varje år. Så känns spontant som att jag kommer att spara in priset på den nya termostaten redan till våren.
Tänker att det inte borde vara några större risker för skador/sprickor. Uppvärmd källare under badrummet där vi håller 22 grader, och badrummet är också hyffsat uppvärmt, så inte så att golvet kommer pendla mellan 14 och 25 grader, utan snarare mellan 18 och 22.
Ok, jag har samma termostat och hittade manualen däruteT TobbeTabb skrev:Tänker att det främst är på morgnarna vi vill ha det varmt, så då får man väl starta X timmar innan vi går upp, elen tenderar ju ändå att vara billig de timmarna. Men ja, kanske är smartare att köra på en lite mer "lagom" komfortvärme (19-20 grader) konstant än att hålla på med timer och värma "smart". Att ha lite lagom komfortvärme hjälper väl förmodligen också till att hålla badrummet lite torrare, tenderar just nu att kännas rätt fuktigt ganska lång tid efter en dusch.
Men tänker ändå att man kan kapa förbrukningen till runt hälften (väldigt höftat). Säg att jag vill ha komfortvärme 1h på morgonen och 3h på kvällen, och att man behöver dra igång 4h innan (med god marginal så att man också tar höjd för att den måste kräma på lite mer jämfört med om det bara ska hållas varmt). Det blir drifttid på 12h istället för 24h. Snabb Googling ger runt 80W/kvm för komfortvärme, och ett badrum på 7kvm som vårt landar då på 560W, eller 6,7kwh för de 12h vi sparar på att inte ha igång det. Säg att man vill ha igång det 5 månader varje år, det blir runt 1000kwh i besparing, varje år. Så känns spontant som att jag kommer att spara in priset på den nya termostaten redan till våren.
Tänker att det inte borde vara några större risker för skador/sprickor. Uppvärmd källare under badrummet där vi håller 22 grader, och badrummet är också hyffsat uppvärmt, så inte så att golvet kommer pendla mellan 14 och 25 grader, utan snarare mellan 18 och 22.
https://www.hsb.se/contentassets/98123d0bc3874250a551d2a4b9a1982a/t2floortemp20plus20se20060307.pdf
Sen som jag lärde mig av elektrikern så sker uppvärmningen via en ramp så att det inte går för snabbt.
Jag skulle vara försiktig med för stora temperatursvängningar. Sen finns det då ett boosterläge men det är ju för ett redan uppvärmt golv.
Har HAN-portsmätninng på elmätaren och en prio är att greppa just golvvärmen.
Men det behövs fler åsikter om det här viktiga.
Nej, så är det såg klart. Men tänker ändå att man lär spara en hel del på att inte försöka hålla det varmt konstant. Borde i och för sig kunna testa med befintlig termostat, kan se totala förbrukningen i realtid hemma så borde kunna plocka fram siffror för vad det tar att värma och att hålla värmen. Borde få att isolera från annan förbrukning. Kan vara intressant att se.E elmont skrev:
Jo och för oss har det aldrig varit ett alternativ att inte använda golvvärmen för iskalla golv vill ingen ha i sitt badrum.T TobbeTabb skrev:Nej, så är det såg klart. Men tänker ändå att man lär spara en hel del på att inte försöka hålla det varmt konstant. Borde i och för sig kunna testa med befintlig termostat, kan se totala förbrukningen i realtid hemma så borde kunna plocka fram siffror för vad det tar att värma och att hålla värmen. Borde få att isolera från annan förbrukning. Kan vara intressant att se.
Jag hoppas på fler åsikter/ideer i tråden.
Har HAN-portsmätning här hemma, så ska nog försöka mig på ett experiment och lista ut vad golvvärmen drar för att komma upp i temp samt för att behålla temp, och få lite mer underlag. Annars är det bara kyl, frys och värmepump som drar (utöver en konstant förbrukning på runt 80W för diverse prylar). Värmepump kan jag stänga av under ett test och kompressorn för kyl+frys har väldigt enkla förbrukningsmönster som går att isolera. Kan ju tom även stänga av dessa under de timmar jag testar golvvärmens förbrukning.P paralun skrev:Ok, jag har samma termostat och hittade manualen därute
[länk]
Sen som jag lärde mig av elektrikern så sker uppvärmningen via en ramp så att det inte går för snabbt.
Jag skulle vara försiktig med för stora temperatursvängningar. Sen finns det då ett boosterläge men det är ju för ett redan uppvärmt golv.
Har HAN-portsmätninng på elmätaren och en prio är att greppa just golvvärmen.
Men det behövs fler åsikter om det här viktiga.
Termostaten visar 17grader om jag slår på den, så från 17 till runt 21 grader kanske jag siktar på. Tror du det är för stora svängningar? Är det fogarna mellan klinkersen man är rädd om eller finns det risk för annat tror du? Så inte riktigt iskallt när golvvärmen är av, men kanske inte jättebehagligt. Tänker att golv ovanför krypgrund eller liknande hade varit värre.
17 > 21 spelar nog mindre roll. Sen bara genom att sänka temperaturen till 20 grader ger direkt påverkan på nattkurvan där man ser vad golvvärmen drar. Allt över 20grader då drar det iväg. Sen då beroende på vilken temperatur man har inne, vi ligger alltid kring 21 grader.T TobbeTabb skrev:Har HAN-portsmätning här hemma, så ska nog försöka mig på ett experiment och lista ut vad golvvärmen drar för att komma upp i temp samt för att behålla temp, och få lite mer underlag. Annars är det bara kyl, frys och värmepump som drar (utöver en konstant förbrukning på runt 80W för diverse prylar). Värmepump kan jag stänga av under ett test och kompressorn för kyl+frys har väldigt enkla förbrukningsmönster som går att isolera. Kan ju tom även stänga av dessa under de timmar jag testar golvvärmens förbrukning.
Termostaten visar 17grader om jag slår på den, så från 17 till runt 21 grader kanske jag siktar på. Tror du det är för stora svängningar? Är det fogarna mellan klinkersen man är rädd om eller finns det risk för annat tror du? Så inte riktigt iskallt när golvvärmen är av, men kanske inte jättebehagligt. Tänker att golv ovanför krypgrund eller liknande hade varit värre.
Ja, vi siktar inte på att ha det "lyxvarmt" utan bara så där lagom så att man inte fryser om man går barfota. Så 20 grader räcker nog gott och väl. Rummen runt om (och under) håller runt 21 grader, så kanske blir väldigt marginell förbrukningen om man sätter termostaten på 20 grader. Jag får helt enkelt testa och lista ut förbrukning så att jag har lite mer underlag. Återkommer med resultat här i tråden (om någon skulle vara intresserad). Men lutar kanske mer åt det du säger nu faktiskt, att det kanske är onödigt att hålla på att försöka göra det smart, och istället bara sätta en lite mer lagom komforttemperatur dygnet runt.P paralun skrev:
Jag tror jag har en TRM3 (eller 2) och har gjort precis vad du är ute efter.
Slår på värmen 04-08.10 & 16-20.10, utöver det får man klara sig på restvärmen. Går elpriset över en viss nivå är det tofflor som gäller, (4:-/kWh, tror jag).
Slår på värmen 04-08.10 & 16-20.10, utöver det får man klara sig på restvärmen. Går elpriset över en viss nivå är det tofflor som gäller, (4:-/kWh, tror jag).
Jo men är det inte onödigt slöseri med 24-25 grader? Precis det vi tog bort och styr man golvvärmen kring temperaturen i huset så fryser man inte i ett badrum samt att förbrukningen är låg.. Nu har vi sedan badrummet på övervåningen så att det får hjälp av undervåningen.ARJU skrev:
Jag tror det blir orimligt att jämföra värdet från temperatursensorn rakt av i två olika installationer.P paralun skrev:
Isolering, annan värmekälla i badrummet, undervåning eller kall krypgrund, avstånd mellan värmeslinga och sensorn i golvet, golvets tyngd, är alla faktorer som kommer påverka hur golvet upplevs vid samma värde på sensorn i olika badrum.
Man ska nog inte stirra sig blind på värdet utan laborera sig fram till något som fungerar i ens eget badrum.
Jag ville med graferna bara visa att, visst kan man göra precis som TS föreslår och såhär ser det ut hos mig.
I mitt fall är det resultatet av en kompromiss mellan lyxvärme, föregående vinters elpris där snittpris låg över 4:-/kWh och spotpris kunde vara 8:-/kWh, samt torrt golv.
Naturligvis har det föregåtts av en mindre kartläggning där jag konstaterade vilken jämn komfort temperatur vi önskar samt förbrukad energi för att bibehålla denna temperatur över en vecka, nuvarande inställning sparar oss energi och ser till att det är gosigt i badrummet i 90% av fallen vi befinner oss där. Schemat för helgen ser såklart lite annorlunda ut eftersom det till 90% är tomt i badrummet 0430-0700.
Jag har aktivt valt att styra mot golvsensorn istället för luftsensorn eftersom luften värms av bergvärme och jag vill inte värma luften med elslingan.
För att svara på den direkta frågan om det inte är slöseri:
Är det slöseri om vi har lyxvärme i badrumsgolvet de tider vi befinner oss där och på årsbasis sparar en större mängd energi mot att ha en jämn lagom temperatur?
Nackdelen med att sänka några grader och spara förhållandevis lite energi på årsbasis är att golvet inte kommer torka efter dusch.
Då kan man ju värma när elen är som billigast för att torka golvet, men då slösar man energi enkomt för att torka golvet, vilket jag tycker är slöseri, bättre att värma när någon är i rummet.
TL : DR
Det funkar bra för oss.
Jo det viktiga är ju att man har koll på sin förbrukning och elmätare/HAN-port är ett stort lyft.ARJU skrev:Jag tror det blir orimligt att jämföra värdet från temperatursensorn rakt av i två olika installationer.
Isolering, annan värmekälla i badrummet, undervåning eller kall krypgrund, avstånd mellan värmeslinga och sensorn i golvet, golvets tyngd, är alla faktorer som kommer påverka hur golvet upplevs vid samma värde på sensorn i olika badrum.
Man ska nog inte stirra sig blind på värdet utan laborera sig fram till något som fungerar i ens eget badrum.
Jag ville med graferna bara visa att, visst kan man göra precis som TS föreslår och såhär ser det ut hos mig.
I mitt fall är det resultatet av en kompromiss mellan lyxvärme, föregående vinters elpris där snittpris låg över 4:-/kWh och spotpris kunde vara 8:-/kWh, samt torrt golv.
Naturligvis har det föregåtts av en mindre kartläggning där jag konstaterade vilken jämn komfort temperatur vi önskar samt förbrukad energi för att bibehålla denna temperatur över en vecka, nuvarande inställning sparar oss energi och ser till att det är gosigt i badrummet i 90% av fallen vi befinner oss där. Schemat för helgen ser såklart lite annorlunda ut eftersom det till 90% är tomt i badrummet 0430-0700.
Jag har aktivt valt att styra mot golvsensorn istället för luftsensorn eftersom luften värms av bergvärme och jag vill inte värma luften med elslingan.
För att svara på den direkta frågan om det inte är slöseri:
Är det slöseri om vi har lyxvärme i badrumsgolvet de tider vi befinner oss där och på årsbasis sparar en större mängd energi mot att ha en jämn lagom temperatur?
Nackdelen med att sänka några grader och spara förhållandevis lite energi på årsbasis är att golvet inte kommer torka efter dusch.
Då kan man ju värma när elen är som billigast för att torka golvet, men då slösar man energi enkomt för att torka golvet, vilket jag tycker är slöseri, bättre att värma när någon är i rummet.
TLR
Det funkar bra för oss.
Sen är vi då bara två personer i huset och det handlar då oftast om att duscha, toa och borsta tänderna.
Får klura på om man ska lyxa till det mer men "hon som bestämmer" är nöjd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
Förra hösten satte vi på golvvärmen under en timme innan badrummet skulle användas på morgonen och den timmen gjorde stor skillnad på hur det kändes när man skulle in i duschen och på hur fort golvet torkade upp efteråt. Det gäller då en lägenhet så det är uppvärmda rum på alla sidor om badrummet så temperaturen där inne håller normal rumstemperatur utan golvvärmen.T TobbeTabb skrev:Tänker att det främst är på morgnarna vi vill ha det varmt, så då får man väl starta X timmar innan vi går upp, elen tenderar ju ändå att vara billig de timmarna. Men ja, kanske är smartare att köra på en lite mer "lagom" komfortvärme (19-20 grader) konstant än att hålla på med timer och värma "smart". Att ha lite lagom komfortvärme hjälper väl förmodligen också till att hålla badrummet lite torrare, tenderar just nu att kännas rätt fuktigt ganska lång tid efter en dusch.
Men tänker ändå att man kan kapa förbrukningen till runt hälften (väldigt höftat). Säg att jag vill ha komfortvärme 1h på morgonen och 3h på kvällen, och att man behöver dra igång 4h innan (med god marginal så att man också tar höjd för att den måste kräma på lite mer jämfört med om det bara ska hållas varmt). Det blir drifttid på 12h istället för 24h. Snabb Googling ger runt 80W/kvm för komfortvärme, och ett badrum på 7kvm som vårt landar då på 560W, eller 6,7kwh för de 12h vi sparar på att inte ha igång det. Säg att man vill ha igång det 5 månader varje år, det blir runt 1000kwh i besparing, varje år. Så känns spontant som att jag kommer att spara in priset på den nya termostaten redan till våren.
Tänker att det inte borde vara några större risker för skador/sprickor. Uppvärmd källare under badrummet där vi håller 22 grader, och badrummet är också hyffsat uppvärmt, så inte så att golvet kommer pendla mellan 14 och 25 grader, utan snarare mellan 18 och 22.