Hej!

Vi har precis flyttat till nytt hus med DCL-kontakter och jag har därför fått byta stickpropp på alla taklampor. På ett ställe skulle jag vilja använde en Långe-Jan förlängningsarm för att få taklampan på rätt ställe. Eftersom koppen och armen på Långe-Jan är i metall så går det en ”extra” jordkabel till metallkoppen och denna sitter ihoptvinnad tillsammans med förlängningskabelns jord i stickproppen (se foto). Visst gör jag rätt om jag helt enkelt plockar bort den gamla stickproppen och sätter dit en ny DCL-typ och fäster både jorden från metallkoppen och jorden från förlängningsarmen i ”hålet” för jord på stickproppen, om ni förstår vad jag menar?

Inre del av en taklampas metallkopp med anslutna elledningar, inklusive en jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit Långe-Jan förlängningsarm för taklampa med jordkabel och omonterad stickpropp på trägolv.
Skapa konto
Elektrisk stickpropp med ihoptvinnade jordkablar redo för koppling till ny DCL-kontakt.
Skapa konto

Jag kopplar alltså så här (ena jordkabeln är fastskruvad i metallkoppen, den andra går ut i förlängningskabeln till en hona där lampans stickpropp kopplas in längst ut på armen):
Elkontakt med öppnad DCL-stickpropp där blå, brun och gul/grön jordtråd är synliga.
Skapa konto

Tacksam om någon kan återkoppla att jag inte gör något tokigt.

Rätt kopplat. Men man ska undvika spretande kardeler. Du bör klippa och skala om ledningarna.

Ändhylsa är oxå en bra idé för en skruv träffar bara några få kardeler.

Tack så mycket för hjälpen!

Ska kika på ändhylsor, inget jag har använt tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.