Jag har hört av mig till 6 olika VVS-firmor, bara fått svar från några, och offert bara från 1, så jag hoppas kunna få en till rimlighetsbedömning och lite guidning av experterna här.

Vi har en villa i två plan på ca 180 m2, som tidigare varit två lägenheter och därför har separata system för uppvärmning och varmvatten. Nedervåningen får värme och vatten av frånluftsvärmepump (Nibe F310 med elpatron) med golvvärme, och övervåningen med elradiatorer och separata VVB. Villan ligger inåt landet i Västergötland. Vi konsumerar ca 23kWh per år (2400-2800 per vintermånad, 7-800 per sommarmånad).

Första steget för att skära våra uppvärmningskostnader är att byta ut 4 radiatorer (alla förutom en som är i fel ände av huset i ett hobby-/arbetsrum) på övervåningen mot vattenburet, samt ansluta kök och badrum till samma panna för varmvatten. Vi har fått en preliminär uppskattning på 35k för det inklusive arbete efter ROT. Känns inte orimligt då det blir en del rördragning mellan plan.

Jag har efterfrågat att byta ut vår nuvarande panna mot bergvärme, men firman slängde också in ett förslag om att uppgradera till en Nibe F730 frånluftsvärmepump.

De vill ha 96000 för frånluftsvärmepump, och 195000 för Nibe S1255-12 + 180m borrhål + frånluftsmodul (allt efter ROT).

Värmepannan står i ett utrymme som är kombinerad hall och tvättstuga, och då en bergvärmepump bör stå direkt på golvet kan vi inte ställa den där frånluftsvärmepumpen står idag, med rör i golvet. Det innebär att med bergvärme blir det mer krångel där vi måste flytta ett torkskåp, dra luftkanaler för det, och allmänt göra fler ingrepp med rördragning osv än med frånluftsvärmepumpen. Vi får ju också två saker som kan krångla, antar jag, bergvärmepumpen och frånluftsmodulen. Och så kostar det 100000 extra.

Relativa fördelar med bergvärme är att de kan borra direkt i gruset en bit från huset, det kommer inte bli nån sönderkörd gräsmatta eller uppriven altan. Besparingen enligt firmans beräkning är att bergvärme kommer dra 4000 kWh mindre per år jämfört med ny frånluftsvärmepump (11800 resp 7800 kWh/år). Om man räknar med 2kr/kWh i snitt tar det alltså 12,5 år innan vi tjänar in de extra 100000 som bergvärmen kostar.

Om jag förstår det rätt kammar man iofs ganska lätt in 100000 extra i värde på huset, men vi har ju inga planer på att sälja utan kommer få tömma huskontot och skjuta andra renoveringar på framtiden. Eller är det lika bra att ta lån för en sån här investering eftersom den ändå betalar sig i husets värde, och ha kvar kontanterna för renoveringar istället, typ badrum och tvättstuga som inte lika direkt påverkar husets värde?

Har knappt haft några problem med vår frånluftsvärmepump, men det kanske bara är tur? Är bergvärme så väldigt mycket smidigare i genomsnitt att det är värt det?

Frånluftsvärmepumpar är i första hand till för moderna välisolerade hus byggda från 80-talet och framåt. Transmissionsförlusterna är då inte så stora om man jämför med ventilationsförlusterna. Om alternativet är en S1255-12 bergvärmepump skulle jag satsa på bergvärme. Man kan jämföra S1255-6 med frånluftsvärmepump då den ger bara lite mer effekt än dessa.

• Gilla
straffarbete
  • Laddar…
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpar är i första hand till för moderna välisolerade hus byggda från 80-talet och framåt. Transmissionsförlusterna är då inte så stora om man jämför med ventilationsförlusterna. Om alternativet är en S1255-12 bergvärmepump skulle jag satsa på bergvärme. Man kan jämföra S1255-6 med frånluftsvärmepump då den ger bara lite mer effekt än dessa.
Huset är ett Myresjöhus från 2000

Å som jag skrivit förut, borrar man å sätter in bergvärme så kan man göra frikyla på kåken som kyler på sommaren. Kan vara bra att tänka på när vi förmodligen är på väg mot varmare klimat.

S straffarbete skrev:
Huset är ett Myresjöhus från 2000
180 kvm från år 2000 borde annars klara sig med 7-8 kW när det är som kallast i Mellansverige. S1255-12 känns som för kraftig och för dyrt om man inte har förbrukningssiffror som kan motivera detta. Ser att det står 23.000 kWh/år så det behöver först utredas varför förbrukningen ligger så onormalt högt? Byggfel? Skulle vara bra att termografera huset med värmekamera när det blir lite kallare.

Relativt låg offert för bergvärme och relativt högt för FVP.

Jag skulle gå på bergvärme men kanske borrat ytterligare 10 m för säkerhets skull, förhandla in detta till samma pris.

Ofta höjer bergvärmen värdet på huset med samma belopp som kostnaden. Om 10 år har FVP lagt av och BVP håller fortfarande ett värde vid ev. Försäljning

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
180 kvm från år 2000 borde annars klara sig med 7-8 kW när det är som kallast i Mellansverige. S1255-12 känns som för kraftig och för dyrt om man inte har förbrukningssiffror som kan motivera detta. Ser att det står 23.000 kWh/år så det behöver först utredas varför förbrukningen ligger så onormalt högt? Byggfel? Skulle vara bra att termografera huset med värmekamera när det blir lite kallare.
En anledning kan vara att övervåningen ju har direktverkande el både för värme och varmvatten. Bara nedervåningen som går på värmepumpen. Badkar på bägge våningar.

Ja elradiatorerna betyder en del men är 23 MWh/år nu med bara en familj (4 pers) eller med två familjer (8 pers)? Man räknar hushålls-el 5000 kWh per familj och år. Varmvatten ca 4500 kWh/år och familj. Får inte ihop det annars.

5 pers är vi. I jämförelse med andra Tibber-användare ligger vi inte extremt högt i alla fall?

Elanvändningsstatistik jämför hemmets förbrukning med genomsnittet, visar lägre förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I december förra året förbrukade vi 1980 kWh, orkar inte rota upp fakturor från förra elbolaget men 14500 kWh + september, oktober och november skulle bli den totala förbrukningen då.

• Gilla
Victor8671
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.