Har precis köpt första villan och har nu börjat fundera över uppvarmingen.
Vattenburen värme från fjärrvärme ut i gamla vattenradiatorer. Idag sitter det gamla mässingsvred (tror jag) på. Med dessa kan man ju bara ställa in ett läge, de reglerar ju inget efter rumstemperaturen.
Frågan är alltså om jag skall byta ut dessa mot en mordernare variant som anpassar sig lite efter rumstemperaturen för att sänka förbrukningen? Det kostar ju lite att byta men kan man spara lite på fjärvärmeräkningen så är det ju alltid trevligt.

Är det kanske renat av så att jag skall öppna de gamla vreden och låta fjärvärmeanläggningen sköta regleringen?

Flyttar in först om en månad men fjärvärme anläggningen är från sent 90-tal.

Alla tips hur man skall ställa in termostaterna (nya eller gamla) tas tacksamt emot.

Tack på förhand!
 
Jag skulle trimma in fjärvärme anlägningen så den kan sköta regleringen & kanske komplitera denna med en inne givere.

dett går om din fjärvärme anläggning har en utegivare vilket dom flästa har & inne givare går att komplitera med på nästa alla anläggningar.

det är vanligt att fjärvärma anläggningar inte är injusterade, detta märker du om du får för varmt eller för kallt när der blir kallt ute, då ligger du på fel kurva.
 
kan inget om detta med själva värmeväxlaren.

Men skall du byta dina vred till termostater så titta då på utbytesinsatser/adapdtrar från www.mma.se.
med dessa så slipper du byta hela ventilhuset.
Bytade själv mina 30 år gamla termostater (vilka hadde gjort sitt) på övervåningen hemma, och innetemperaturen blav kalas stabil.
 
Tackar för svaren.
Slutsats? kanske skall vänta lite med att byta termostater på radiatorerna och se vad som går att göra med fjärrvärmeanlägningen först. Den har utegivare men jag tror inte den har någon innegivare.
Skall man öppna termostaterna på radiatorerna så mycket som möjligt och låta fjärvärmen sköta regleringen?
Om det fungerar bra, vad vinner jag då på att byta termostaterna till radiatorerna.
 
Jag kanske kan bidra med mina erfarenheter. Vi har bott 1 år nu i villa med fjärrvärme och likadana element som du har. Jag har frågat alla i min bekantskap, och alla rekommenderar att ha ventilerna på elementen fullt öppna och reglera värmen via fjärrvärmekurvan. Den förra ägaren till vårt hus sa att vi bara skulle vrida på elementventilerna. Hur som helst så har vi minskat fjärrvärmeräkningarna med flera tusen kronor per kvartal jämfört med förra ägaren. Förvisso var de fler i sin familj, men jag tror att vår reglering borde ha något med saken att göra i alla fall.
 
Storm,
hur stor förbrukning har du? Vart bor du? Hur stor hus har du?.... det låter mycket att kunna spara flera tusen kronor per kvartal...
 
Vad har du för regulator som reglerar värmen, som ovan nämnts kan en rumsgivare hjälpa till att reglera värmen, särsklit om du har mycket solinstrålning eller om mycket folk vistas i huset samtidigt (Partaj kanske).
Om det är en enkel regulator med få valmöjligheter med
inställningar av kurvan så kan det vara läge att byta termostaterna på radiatorerna.

Sedan om du har 2 plans hus och märker att det diffar ett par grader mellan våningarna, så är det nog smart att byta termostaterna.

Mvh,
Jeppson
 
Du ska ha alla vreden fult öppna, sen stryper du bara ned i nått dum om det blir för varmt i detta rum, men stryp bara lite & vänta ett dygn. på detta sätt kan du hitta ett läge som gör att du inte begöver vrida på rattarna alls, bara låta fjärvärmen sköta allt.
 
Tack för alla svar.

Huset är ett 2 1/2 plans hus från -35. Två våningar, inredd vind samt källare. Boyta ca 200 m2 + källaren.

Tyvärr vet jag inte vad det är för regulator som sitter på. Jag får kolla när vi åker dit nästa gång (Tillträde 1 aug). Den verkar dock vara mellan 5-10 år gammal.

Jag såg något som skulle kunna vara en rumsgivare på en av bilderna så vem vet, det kanske finns en sådan trots allt.

Ang olika temp på olika våningar så antar jag att det blir varmare ju högre upp man kommer. Kan man inte fixa detta genom att strypa vreden lite på de övre våningarna? Det är vad jag förstår inte önskvärt men kanske en lösning. Alternativet är kansek att byta vind och övervåning först.

Tror nog att jag avvaktar termostatbytet ett tag för att se vad som går att åstadkomma med nuvarande installation.

Är det någon som har en ungefärlig prisuppgift per radiator? jag antar att man byter nuvarande vred mot insatsen med ventil + termostatvred?

Mvh

kingedward
 
Jopp

Tror du har sk "BÄST" ventiler.
Isåfall så lossar du den stora mutern plockar bort vred & ventil.
trycker in den nya insatsen och drar åt med den gammla muttern. på detta monteras sedan termostaten.
Jag fick ge ca 225:- för varje utbytesinsats & ca 200:- för varje termostat (vred).
Och för att göra bytet lite mer spännande så tappade jag inte ur systemet utan bara släpte trycket lite på radiator kretsen, virade en handduk run röret och bytade. de ble lite blött men gick allt fint ändå ;D
 
Jag gav 300 kr totalt för mina utbytesinsatser & termostater per element ;D
 
Jag har gamla Naf-ventiler från -68. Kan man byta ut dom utan att tappa systemet??(till termostater.)
 
Javisst, det finns utbytesdelar till alla gamla ventiler. Prata med din VVS leverantör eller se på hemsidor på tillverkare först. Finns både svenska och utländska (googla). Att byta med fyllt system går bra om man har okänslig parkett och bra balja/trasa... Är du på det första gången kan det vara bra att inte bli stressad av bubbligt vatten som vill ut. Trycket är inte stort om du släpper ut en del först. (Träna i ett okänsligt rum). Fördelen med att byta så lite vatten som möjligt är att du slipper få in dricksvatten i systemet med sina tillsatser. Å andra sidan "dör" vattnet efter ett tag. Du kan överväga att byta ett ev. expansionskärl med sina frysrisker på vinden till en röd burk/manometer/övertrycksventil i källaren på samma gång. Eller åtminstone kontrollera att kärlet där uppe mår bra och att isoleringen är intakt. Kanske komplettera med ett enkelt tråg i plast så läckande expkärl ger vatten i en skvallerslang nere i källaren.
Fjärrvärmen kan se lite olika ut i en installation. Man byter inte alltid rubbet. Har du kvar pannan med shunt kan det vara en fördel att byta till rumstermostater. Men kan du justera in varje rum som ovan tipsades samt använda fjärrvärmens reglerkurva är det optimalt. Ta små steg och gör testerna systematiskt så lyckas du alltid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.