Jag fick anmärkning på takstegen av sotaren i våras. Det räcker inte med den gamla varianten jag har som bara ligger över nocken. Han kräver att jag bytt till en som sitter ordentligt fast inför nästa besiktning. Vi har tegelpannor på taket. Jag har tänkt göra det själv. Någon som gjort en liknande manöver och kan rekommendera bra websidor/leverantörer?

Vi bytte nyligen tak på huset till nya tegelpannor och de satte samtidigt en ny stege. Eller egentligen är det inte en stege utan ett antal separata steg som fästs på bärläkten och sedan sätts ihop med varandra ovan pannorna. De känns bra att gå på tycker jag. Märket är Hollander som ingår i Monier-koncernen: http://www.monier.se/produkter/vaara-produkter/single/product/hollander-2.html
Där ligger en PDF där alla taktillbehör beskrivs, bland annat dessa "taksteg". Hantverkaren nämnde ett pris på ca 100:-/steg, men han glömde ta betalt för dem så det blev billigt i slutänden. :)

Mmm dom låter bra och jag tror det är godkänt på mitt hus vi har 45 graders taklutning och knappt 4 meters höjd på fasaden. Det jag funderar på är hur dessa är att sätta mot gamla läkte på taket. JAg har inte lust att byta dessa (nåja helst inte i varje fall).

Mmm dom låter bra och jag tror det är godkänt på mitt hus vi har 45 graders taklutning och knappt 4 meters höjd på fasaden. Det jag funderar på är hur dessa är att sätta mot gamla läkte på taket. JAg har inte lust att byta dessa (nåja helst inte i varje fall).
Så länge den gamla bärläkten är frisk så ska den nog inte vara några problem att sätta dem på den. Nu såg inte jag exakt hur takkillarna fäste stegen i läkten så jag kan tyvärr inte svara på hur man gör.

Dom skjuts väl bara in under pannorna och hakas i, tog inte många minuter för killen från Eldabutiken att ta sig hela vägen upp till nock. :)

Hakas den över läkten så måste läkten vara minst 2"x3" och stegen skall då hängas över läkten mitt över en takstol som läkten är spikad i.

Det sa då sotaren till mig. (Det var dock svårt att tillmötesgå det kravet då boardtaket inte var så medgörligt som kunde vara önskvärt för att sätta stegen på det viset......)

Jo jag vet att vissa sotare har egna regler. De bärläktssteg jag köpte är typgodkända för montering enligt nedan:

Taksteg får användas på hus med max fasadhöjd 4 meter och max taklutning 45º.
Taksteg får endast monteras rakt ovanför varandra Min avstånd till skarv eller avslut på bärläkt 1000 mm.
Taksteg får ej monteras på bärläkt mindre än 22 x 36 mm.
Bärläkten skall ej ha vankant eller försvagande kvistar, lägst sort V.
Underlaget skall vara utfört enligt takpanneleverantörens anvisningar.

Redigerat:
Som yrkesman (sotare) kan jag meddela att det är samma regler som gäller i hela landet beträffande takskyddsanordningar.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.