2 651 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Byta takbeklädnad från eternitskivor till papp - hur göra vid nocken?
De korrugerade eternitskivor som ligger på gäststugetaket i dag håller inte tätt längre, och eftersom taklutningen är såpass låg tänkte jag lägga papp i stället (Trebolit Glaciär 3) plus en nockplåt. Jag vet hur jag skall göra vid takfoten och gavlarna, men hur lägger man pappen vid nocken? Skall den gå upp en bit på nockbrädan, och kanske till och med gå över kanten? Skall i så fall enbart underlagspappen gå över kanten (det blir nog svårt att få dit nockplåten annars eftersom nockbrädan blir så tjock)?
Eller borde jag enbart lägga papp på själva råsponten och låta den lilla ventilation (springor och glipor) som finns uppe vid nocken finnas kvar (jag tänkte göra en ny takfotsventilation och sätta ventiler på gavlarna)?
Eller borde jag enbart lägga papp på själva råsponten och låta den lilla ventilation (springor och glipor) som finns uppe vid nocken finnas kvar (jag tänkte göra en ny takfotsventilation och sätta ventiler på gavlarna)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Ta bort nockbrädan och lägg en våd som nock, en plåtnock riskerar att skava hål på pappen.
Protte
Protte