1 626 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Byta tak(vinkel) på prefabhus - vad kan det kosta...?
Måste ändra takvinkel från 27 till max 22 grader på "vårt" hus pga detaljplan. Huset är prefab och tillåter eg inte sådana ändringar MEN kan förhoppningsvis gå att lösa ändå, givetvis mot extra kostnad.
Någon som varit med om samma och hur mycket fick ni i så fall betala extra??
(Huvudkontoret har så klart semesterstängt, så vi får inget svar från dem förrän i augusti)
Har verkligen noll koll på hur mycket extra det kan röra sig om så hade varit toppen att få höra om det är nån som varit med om det och vet!!
Någon som varit med om samma och hur mycket fick ni i så fall betala extra??
(Huvudkontoret har så klart semesterstängt, så vi får inget svar från dem förrän i augusti)
Har verkligen noll koll på hur mycket extra det kan röra sig om så hade varit toppen att få höra om det är nån som varit med om det och vet!!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Har inte varit med om det, men har haft liknade problem när vi skulle bygga.
Standard för enplanshus är ofta 27°, men vi måste ha min 38° enligt detaljplan.
Vi fullföljde dock inte diskussionerna, utan byggde i lösvirke i stället.
Din förändring borde ju inte bli dyrare, mindre virke, färre takpannor.
Men det blir lite administrativt krångel kanske.
Fast just taket brukar väl ändå inte vara prefab, utan byggs på plats.
Standard för enplanshus är ofta 27°, men vi måste ha min 38° enligt detaljplan.
Vi fullföljde dock inte diskussionerna, utan byggde i lösvirke i stället.
Din förändring borde ju inte bli dyrare, mindre virke, färre takpannor.
Men det blir lite administrativt krångel kanske.
Fast just taket brukar väl ändå inte vara prefab, utan byggs på plats.
Jag tänkte kanske att det är färdiga takstolar som kommer... Som sagt, har tyvärr dålig koll på hur just taken byggs - vet att själva väggarna kommer färdiga i sektioner i vart fall! (Eksjöhus är det BTW).
Kommer helt säkert bli dyrare oavsett - men frågan är hur mycket dyrare :-S...?!
Kommer helt säkert bli dyrare oavsett - men frågan är hur mycket dyrare :-S...?!
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Vet inte hur dom gör men kan ju kanske bli ventilationsaggregat och annat på vinden och med minskad lutning blir det mindre plats och inte säkert att det får plats om det nu blir något sånt uppe på vinden.