Hejsan,
Jag håller på och renoverar ett gammal hus och upptäckte i helgen att taket måste bytas omgående.

Dels är plankorna ruttna vid takfoten (vid hängrännorna) och dels märkte jag att hela taket är lite fuktigt på insidan om jag går ut på kattvinden och känner på plankorna. Taket saknar tjärpapp under teglet.

Huset är från tidigt 1900-tal och har en timmerstomme. Det finns alltså inga vanliga takstolar och råspont som på moderna hus, istället är det 2 lager med grova plankor som ligger från nocken ner till takfoten, dessa vilar på en stock i takets nock samt en stock vid takfoten/ytterväggen och en stock däremellan (vid innerväggen på övervåningen).

Finns det någon här som har erfarenhet av en sådan konstruktion? Hur går man tillväga om plankorna är ruttna? Måste man ta bort hela taket och bygga upp med nya takstolar för att sedan lägga råsponten på? Se bilder nedan:

20150403_121125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150403_121007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Du får nog bättre svar på "tak"-forumdelen än i elforum-delen... ;)

Be moderator att flytta tråden till lämpligare ställe.
 
Ursäkta ifall jag "lånar" tråden lite,.. Hur noga är det med jämnheten om man vill använda papp istället för genomtrampningsskydd? Jag själv har på en del av ett uthus jag renoverarar ett plank som underlag med lite varierande tjocklek på bräderna samt att de här och där ligger dikt an samt på andra ställen kanske glipar ca 20 mm. Hyfsad lutning på taket, ca 25 °
 
Är inget att rekommendera funkar så länge man inte råka går där det ligger i luft men ett felsteg så är det hål i pappen.
 
Har blivit avrådd att använda takpapp om man inte har råspont. Vatten samlas i ojämnheter och belastningar (som tex ett felsteg) gör att det blir sprickor.

Angående mitt tak så har jag nu lagt två lager med nya brädor. Först råplan 28x145 från nocken ner till takfoten och sedan råspont 21x120 på tvären (som vanligt), ovanpå detta lägger jag takpapp YEP700. Nu är jag mest orolig för att vinden blir för tät med den nya diffusionstäta duken.

/ Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.