94 läst · 4 svar
94 läst
4 svar
Byta tak med masonitskivor till råspont?
Vi ska byta vårt tak som idag är ett så kallat lätt tak med masonitskivor under betong pannorna. Nu får vi olika bud från de takfirmor som har gett offert. Vissa tycker att vi absolut ska byta till råspont medan andra säger att ventilationen inte kommer att fungera på vinden ( blir för tätt) med råspont. Tankar om detta? Och är råspont bättre än att behålla konstruktionen med underlags duk istället?
Kan de motivera varför råspont skulle göra att ventilatoinen inte skulle fungera som det gär med masonit? Jag har svårt att se varför det skulle göra skillnad... Masonit är en oljehärdad fiberskiva som är tät så det borde inte vara mindre tätt än råspont och papp.
Det borde finnas en luftspalt under båda materialen för att ventilera bort fukt och om det kommer fukt upp på vinden från huset så är det andra åtgärder som måste till som jag ser det.
Det borde finnas en luftspalt under båda materialen för att ventilera bort fukt och om det kommer fukt upp på vinden från huset så är det andra åtgärder som måste till som jag ser det.
Det är inte jag som säger det utan takläggaren. Han säger att det blir för tätt nere vid takfoten och över kattvindarna.
På mitt förra hus hade vi masonittak och det var skivor som låg omlott, mellan takstolarna, med glipor och de hade med åren bågnat så det var bra drag där under, trots enorm ventilation var det kraftigt mögelangripet och vi valde att lägga om taket med råspont och utvändig isolering... Känns som att det var lite poppis där runt 2010-talet, men läser inte så mycket om det längre. Oavsett så blev det mycket bra för oss och klimatet på vinden var toppen under de 10 år vi bodde kvar.
Jag förstod att det var takläggaren som säger det
Det låter konstigt att det skulle bli för tätt kring takfot och kattvindar men det är svårt att förstå vad problemet skulle vara utan att se konstruktionen, ritning eller bilder.
Det låter konstigt att det skulle bli för tätt kring takfot och kattvindar men det är svårt att förstå vad problemet skulle vara utan att se konstruktionen, ritning eller bilder.
Klicka här för att svara