4 538 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Byta syllen på ett prefabhus? Till vad? krypgrund?
En fundering har poppat upp i min skalle.
Om man har en torpargrund (betong balkar) ligger det en syll på dessa balkar som sedan huset står på (prefabricerat hus).
Den syllen såg jag att de sköt fast med spikpistol i betongen...
Så om man får fukt i krypgrunden och den syllen tillslut blir angripen och behöver bytas ut, hur tusan gör man då? och vad skall man byta ut den till?
Vidare om man istället tätar grunden och sätter in en avfuktare säger en del att man skall dra fugskum överalt för att täta, då kommer denna syll att hamna bakom fogskummet i en väldigt fuktig miljö. Blir inte det helt fel? Den borde ju då ruttna upp direkt!
Vad/hur gör man med syllen någon som har funderat på detta?
Om man har en torpargrund (betong balkar) ligger det en syll på dessa balkar som sedan huset står på (prefabricerat hus).
Den syllen såg jag att de sköt fast med spikpistol i betongen...
Så om man får fukt i krypgrunden och den syllen tillslut blir angripen och behöver bytas ut, hur tusan gör man då? och vad skall man byta ut den till?
Vidare om man istället tätar grunden och sätter in en avfuktare säger en del att man skall dra fugskum överalt för att täta, då kommer denna syll att hamna bakom fogskummet i en väldigt fuktig miljö. Blir inte det helt fel? Den borde ju då ruttna upp direkt!
Om det är korrekt gjort ligger syllen inte direkt mot betongen, det ska finnas en syllisolering emellan. Om det inte finns, vilket händer när hantverkaren inte vet/skiter i det kan det gå riktigt illa. Det är inte lätt att byta en syll men det går. Man får byta bit för bit och hålla upp huset med domkrafter under tiden. Kostnad 70-100 lakan.
Ok ditt svar ställde ytterligare en fråga.
Mitt hus har helt vanlig 0.2mm plast som syllisolering dvs
Betongbalk-0.2mm plast-regel thats it..
Funkar plasten som syllisolering?
Frågor som kvarstår är...
om man istället tätar grunden och sätter in en avfuktare säger en del att man skall dra fugskum överalt för att täta, då kommer denna syll att hamna bakom fogskummet i en väldigt fuktig miljö. Blir inte det helt fel? Den borde ju då ruttna upp direkt!
Mitt hus har helt vanlig 0.2mm plast som syllisolering dvs
Betongbalk-0.2mm plast-regel thats it..
Funkar plasten som syllisolering?
Frågor som kvarstår är...
om man istället tätar grunden och sätter in en avfuktare säger en del att man skall dra fugskum överalt för att täta, då kommer denna syll att hamna bakom fogskummet i en väldigt fuktig miljö. Blir inte det helt fel? Den borde ju då ruttna upp direkt!
Plasten verkar vara i tunnaste laget, den blir väl ganska punkterad av hela den lasten. Syllisolering är ett antal millimeter tjock.
Om man ska täta eller inte får nån annan svara på men jag tror inte att syllen skulle må dåligt av det - under förutsättning att den var korrekt isolerad från betongen.
Om man ska täta eller inte får nån annan svara på men jag tror inte att syllen skulle må dåligt av det - under förutsättning att den var korrekt isolerad från betongen.
Fogskummet skall väl sitta utanför syllen, så att den hamnar på den avfuktade sidan?Lantmataren skrev: