Hejsan!

Har precis flyttat(hyresrätt) och tänkte byta strålsamlare då den som är där nu spyr ut mängder vatten. Om jag förstått rätt så är det som sitter där nu till för en bänkdiskmaskin?(se bild)

I vilket fall jag vill få loss den och byta till denna men har provat allt (skiftnyckel, tång, polygrip) utan lycka, den vill verkligen inte ge med sig.

Några tips på hur jag kan lösa detta?
IMAG0512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack!

Käka mer spenat så att du kan ta i ännu hårdare. Pröva att dra åt den lite hårdare och sedan försök lossa igen.

Hehe, ja det vore ju nåt!

Men visst ska den där delen gå att ta loss? Drar verkligen allt det går, slutar med att den glider.. Får väl ge mig på den igen och se

Större rörtång/polygrip. Mer spenat. Sniffa amoniak. Skämt åsido jag är ganska säker på att den är gängad på plats och ska gå att skruva loss. Prova att spola varmvatten en stund. Kanske gör det skillnad om allt är varmt.

Välkommen till forumet för övrigt!

PS. Visst vrider du åt rätt håll. ;)

Alfredo skrev:
Större rörtång/polygrip. Mer spenat. Sniffa amoniak. Skämt åsido jag är ganska säker på att den är gängad på plats och ska gå att skruva loss. Prova att spola varmvatten en stund. Kanske gör det skillnad om allt är varmt.

Välkommen till forumet för övrigt!

PS. Visst vrider du åt rätt håll. ;)
Ska prova efter att ha spolat varmvatten ett tag!

Tack! :)
Ja såklart jag gör, har dock provat åt båda hållen men inte en mm skillnad..

Ser ut som någon har använt rätt mycket våld vid monteringen. Ser ut som den har bottnat mot kranpipen. Den ska gå att lossa med en bra polygrip. Skruva åt rätt håll bara. Lefty-loosy, Righty-tighty

Det finns en viss risk att du drar sönder hela blandaren innan du får loss kopplingen. Kanske det är bäst att be värden "laga felet" så blir det dennes personal som sabbar blandaren och du slipper betala för skadan. :)

Den polygriptången som jag använder är en billig skit från clas ohlson, den orkar liksom inte hålla i greppet utan slinter, så får prova med en bättre å se!

På vilket sätt skulle blandaren gå sönder? Du menar att jag drar så hårt att går sönder nere vid handtaget typ? Eller kan myningen gå sönder?
Värden är nämligen inte den snabbaste, speciellt inte nu på sommaren...

Hittade de här under diskhon som förre hyresgäst lämnat:
IMAG0519.jpg
Skapa konto

Provade att skruva på de på den som sitter fast men de passar inte. Alltså måste den där som sitter fast gå att ta bort, om jag inte missat nåt.

Tunnland skrev:
På vilket sätt skulle blandaren gå sönder? Du menar att jag drar så hårt att går sönder nere vid handtaget typ? Eller kan myningen gå sönder?
Tar du bara i med måtta är det säkert ingen fara, men får du "brytkrafter" i fel riktning med tillräckligt kraftig tång så kan du nog till och med bryta loss blandaren från diskbänken om du vill. ;) Med rimliga verktyg och sunt förnuft går det säkert bra.

Tänker mest att du kanske inte bör ta till en sån som nedan: :p

wrench.jpg
Skapa konto

Låter skumt. Drar du polygripen åt rätt håll, så att den nyper fast?

Ja eller vadå rätt håll, höger som att skruva upp? I så fall ja, men tror det är pga att den är kass, här e den jag har: http://www.clasohlson.com/se/Polygriptång/30-7733

Den har som gängor som den hakar i men det finns inget "gängläge" som passar kranen riktigt (Har lyckats någon gång att den inte slinter och "hoppar" ner till ett större läge)

Ja, alltså om du står framför kranen, så klämmer du med polygripen på den räfflade delen på kopplingen. När du gör detta ska gapet på polygripen peka åt vänster. Sen klämmer du åt med lämplig inställning samtidigt som du drar åt vänster. Du ska alltså skruva motsols underifrån sett.
Kläm inte för kung och fosterland, för du vill inte deformera kopplingen.
Håll fast kranpipen med andra handen, eller håll mot med en skiftnyckel på änden på kranpipen. Ta lite tejp i mellan så du inte repar pipen i såfall

Redigerat:
Tunnland skrev:
Ja eller vadå rätt håll, höger som att skruva upp? I så fall ja, men tror det är pga att den är kass, här e den jag har
Står du framför kranen och skänklarana pekar åt höger blir det rätt om du drar skänklarna mot dig.

Det är inte så att muttern på tången gängat upp sig så att den fungerar dåligt därför? Prova att skruva åt muttern på tången så mycket du kan utan att den blir trög att använda så kanske den fungerar bättre.

Jag tycker den där tången borde fungera.

Redigerat:
Hallelujah!!
IMAG0521.jpg
Skapa konto

(Var tvungen att ladda upp en bild, så bra känns det!:D)
Behövde skruva åt tången, det löste det! Köpte tången igår(just för detta) så tänkte inte på att något kanske måste skruvas åt, men tack!! Fick ett sånt jäkla grepp om den hah

• Gilla
magicus och 2 till
  • Laddar…
Grattis! Tack för återkopplingen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.