Infälld LED-spotlight i ett badrumsskåp utan yttersta metallring och glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Jag har ett problem som jag tycker är lite pinsamt då jag inte vet hur jag kommer vidare. Jag har 5 st LED-spotlights (som på bilden) infällda i ett badrumsskåp. På bilden har jag tagit bort metallringen/glaset som sitter ytterst.

Det började med att det blinkade i alla spottar och sedan slocknade det helt. Jag trodde det var drivdonet men jag hade en elektriker hemma i ett annat ärende och han kollade då att drivdonet var ok. Han sa att man måste byta alla armaturer och om han skulle göra det så blev hans arbetstid+armaturer dyrare än att köpa ett nytt badrumsskåp.

Jag tycker det låter helt onödigt att köpa nytt. Skåpet är 10 år och fräscht och vi gillar skåpet.

Nu till mina frågor:
1. Hur får man loss armaturerna? Dom sitter fast jättehårt och jag är rädd att jag gör sönder skåpet om jag drar/bänder mer.
2. Ska jag köpa 5 nya armaturer och nytt (eller samma) drivdon och byta alla eller har ni något annat förslag? Kan man testa på något sätt vilken/vilka lampor som är trasiga?

Tacksam för support.

//Stefan

Det är grejor som inte är tänkta att kunna bytas skulle jag säga. Du får vara glad att grejorna har funkat i 10 år.

Du får använda fantasin och försöka bräcka, bända, trycka på spotten för att lossgöra den.

Du visar ingen bild på drivdonet, det hade visat vilken typ av spottar som används. Är det konstanströmstyp som används så sitter de i serie, en felande spott kan påverka resterande. Förbikoppla spott efter spott med en bit kabel och se om et blir ljus.

Drivdon för LED-belysning av märket Loevschall, placerad nära ett svart kaklat område med en Philips-låda ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är drivdonet. Det känns som det landar i nytt skåp ändå. Jag är inte säker på hur du menar med att" förbikoppla spott efter spott med en bit kabel".

Det är märkt 350 mA, vilket visar att det är konstantströmstyp. Spottarna sitter i serie, som i en julgransbelysning. Börjar en (spott) spöka påverkas hela slingan. Med en kort bit kabel kan du "kortsluta" bort en spott åt gången, blir det ljus så kan du identifiera felaktig spott.

Det kan även vara drivdonet som har gett upp, men där säger du att elektrikern har kollat detta.

Marknaden är full av spottar som drivs med konstantström på 350 mA. Problemet blir det mekaniska och passning i skåp etc.

Tack för infon.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.