Standardfråga känns det som, men vet någon hur man tar ur lampan ur denna armaturen? Känns som att man ska vrida delen med de 3 piggarna, men det sitter hårt och jag vågar inte ta i för mycket.

Någon som vet?

• Inbyggd spotlight med vridbar infattning och tre piggar synliga mot en vit takpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara ljuskällan som ska bytas. Ta i mot piggarna 3 st som syns och vrid till vänster bajonett så lossnar allt och ljuskällan kan bytas.

• Gilla
Tobias P
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det bara ljuskällan som ska bytas. Ta i mot piggarna 3 st som syns och vrid till vänster bajonett så lossnar allt och ljuskällan kan bytas.
Tack, som jag misstänkte då. Tog i rätt hårt dock utan att lyckas. Får försöka lite till.

T Tobias P skrev:
Tack, som jag misstänkte då. Tog i rätt hårt dock utan att lyckas. Får försöka lite till.
Gick just nu och kollade mina inte riktigt lika, tryck lite lätt uppåt ner du vrider, mina sitter nästan lösa. Kan vara någon liten fjäder som håller ringen nedåt. Men tror inte det. Lampan ligger på ringen.

Lyckas verkligen inte vrida. Trycker och vrider, händer inget. Knackade försiktigt med hammare och mejsel men det gick inte heller.

Den egentliga anledningen till att jag ville ha ner en lampa var att ta reda på om det är 230v eller 12v, då jag behöver byta dimmern. Tänkte att det var ett lätt sätt att ta reda på det. Jag är väldigt säker på att det är 230v men tänkte ändå dubbelkolla. Kan inte se att det finns någon transformator någonstans. Går det se på själva armaturen/lampan utan att demontera det?

Kan ev. vara en halogen, typ GU10. Då brukar man använda en sugkopp som trycks mot spotten och sedan vrida ljuskällan lite till vänster.
GU10 är 230 V.

Har varit inne på det. Dock ser de tre piggarna ut att gå ut över lampan och således hindrar lampan att tas ur. Därför misstänker jag att delen med de tre piggarna måste bort först.

T Tobias P skrev:
Har varit inne på det. Dock ser de tre piggarna ut att gå ut över lampan och således hindrar lampan att tas ur. Därför misstänker jag att delen med de tre piggarna måste bort först.
OK, då får du testa med bryta/bända tills något händer ...

Är lampan trasig eller är det bara något med dimmerbyte du vill göra?
Kanske enklare att kolla på bef. dimmer?

Nä, lampan är hel. Ska byta dimmern. Ja, jag trodde det skulle vara en enkel väg att kolla på en lampa. Tydligen inte. Får nog bli att kolla på dimmern helt enkelt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.