Hej, har försökt kolla lite i forumet, men frågar själv.
Har köpt ny spishäll, den gamla satt inkopplad med perilex med jord, nolla, L1 och L2 på separata stift.
Tänkte sätta på perilexkontakten på kabeln på nya hällen själv men blev osäker när jag kom så långt. Den har 5 ledare men brun/svart samt blå/blågrå är ihopsatta.

Kan jag sätta dem på N och L1 eller bör jag separera och isf bara brun/svart eller alla fem?
Säkringar på perilexuttaget är 3x16.
 
  • Schema för elkoppling på baksidan av en spishäll med exponerade kablar L1, L2, N och jord samt instruktioner för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör det någon praktisk skillnad på effekten vid användandet av hällen?

Om jag separerar, måste man ha ändhylsor? Har så klart inte det hemma.
 
Eftersom du har tillgång till två/tre faser så ska du dela på brun och svart å sätta de på var sin fas i Perilexkontakten.

Ja, det är stor skillnad på enfas 16A och tvåfas 16A, med tvåfas kan du maxa bägge halvorna på hällen, med enfas kan du bara maxa ena halvan.

Nej du behöver inte ha ändhylsor, men det kan vara en fördel.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Man brukar koppla hällen på två faser och ugnen på den tredje. Antar det är så det är gjort hos dig?

Den verkar vara förberedd för en-fas från fabriken så om du vill köra den på två måste du tyvärr separera ledarna enligt kopplingsbilden.

Jag använder alltid ändhylsor och momentdrar men förstår att alla inte har sådant. Du får vara noggrann med inkopplingen och åtdragningen då. 2 nm är inte mycket och kardelerna spretar lätt utan ändhylsor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du har tillgång till två/tre faser så ska du dela på brun och svart å sätta de på var sin fas i Perilexkontakten.

Ja, det är stor skillnad på enfas 16A och tvåfas 16A, med tvåfas kan du maxa bägge halvorna på hällen, med enfas kan du bara maxa ena halvan.

Nej du behöver inte ha ändhylsor, men det kan vara en fördel.
Inte dela på de blå? De går på Nolla båda?
 
Du bör sära på brun och svart och lägga på varsin fas i perilexproppen. Båda de blå skall vara på nollan. Du kopplar alltså enligt alternativet 400V 2N~. Det går bra utan ändhylsor. Kopplar du den enfas utan att sära på den svarta och bruna så ökar risken att du löser en säkring när du använder hög effekt på hällen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Man brukar koppla hällen på två faser och ugnen på den tredje. Antar det är så det är gjort hos dig?

Den verkar vara förberedd för en-fas från fabriken så om du vill köra den på två måste du tyvärr separera ledarna enligt kopplingsbilden.

Jag använder alltid ändhylsor och momentdrar men förstår att alla inte har sådant. Du får vara noggrann med inkopplingen och åtdragningen då. 2 nm är inte mycket och kardelerna spretar lätt utan ändhylsor.
Ugnen går på annan säkring. Perilexen går enbart till hällen.
 
B Bulle_Bambino skrev:
Ugnen går på annan säkring. Perilexen går enbart till hällen.
Ugn och spishäll är så stora förbrukare att man alltid strävar efter att fördela dem jämnt. Så även om det är olika grupper till häll och ugn bör du se till att lägga hällen på de två faser som ugnen inte använder.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Bulle_Bambino skrev:
Inte dela på de blå? De går på Nolla båda?
Egentligen ska blå och blå/grå separeras samt blåa slangen ska bort från gråa ledaren.
Den gråa tråden klipps/isoleras, eller parkeras på oanvända "plint3" i hällen och tredje fasen i Perilexkontakten.
Sen en bygel mellan plint 4 & 5 samt blåa till plint 4 eller 5.

Ovan gäller alltså vid tvåfasinkoppling.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Egentligen ska blå och blå/grå separeras samt blåa slangen ska bort från gråa ledaren.
Den gråa tråden klipps/isoleras, eller parkeras på oanvända "plint3" i hällen och tredje fasen i Perilexkontakten.
Sen en bygel mellan plint 4 & 5 samt blåa till plint 4 eller 5.

Ovan gäller alltså vid tvåfasinkoppling.
Egentligen...men enklare är att låta blå grå vara och sätta bygeln mellan 4 och 5 ( om den inte redan sitter där).
Det finns ingen vettig anledning att mecka bara därför att, det blir inte säkrare eller bättre.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Egentligen ska blå och blå/grå separeras samt blåa slangen ska bort från gråa ledaren.
Den gråa tråden klipps/isoleras, eller parkeras på oanvända "plint3" i hällen och tredje fasen i Perilexkontakten.
Sen en bygel mellan plint 4 & 5 samt blåa till plint 4 eller 5.

Ovan gäller alltså vid tvåfasinkoppling.
Ja egentligen, enligt svensk standard. Samtidigt ska man följa tillverkarens anvisningar som går före svensk standard vid konflikt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bulle_Bambino skrev:
Hej, har försökt kolla lite i forumet, men frågar själv.
Har köpt ny spishäll, den gamla satt inkopplad med perilex med jord, nolla, L1 och L2 på separata stift.
Tänkte sätta på perilexkontakten på kabeln på nya hällen själv men blev osäker när jag kom så långt. Den har 5 ledare men brun/svart samt blå/blågrå är ihopsatta.

Kan jag sätta dem på N och L1 eller bör jag separera och isf bara brun/svart eller alla fem?
Säkringar på perilexuttaget är 3x16.
Ta bort kabeln från din gamla häll och koppla in den på plinten i din nya, enklare och snabbare 👍
 
G GoGetLost skrev:
Ta bort kabeln från din gamla häll och koppla in den på plinten i din nya, enklare och snabbare 👍
Fast då måste man säkerställa att de två nollklämmorna i hällen verkligen är byglade.
 
H hempularen skrev:
Fast då måste man säkerställa att de två nollklämmorna i hällen verkligen är byglade.
Det gör man när man ansluter kabeln, är det inte gjort så används en av byglarna som medföljer 👍
 
A avh67f skrev:
Ja egentligen, enligt svensk standard. Samtidigt ska man följa tillverkarens anvisningar som går före svensk standard vid konflikt.
Och före tillverkarens anvisningar går sunt förnuft.
Tillverkarens anvisningar är felaktiga här då de enligt bilden föreskriver både bygel och dubbla neutralledare. Inget farligt, men (ännu) ett fel som gör att tilltron till tillverkarens anvisningar faller ett par snäpp.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.