Hej

Vi håller idag på att renovera lite i köket. Vi har idag en spis och ugn i modell äldre som skall bytas ut till en häll samt sätta ugn och micro (som idag inte finns) i ett högskåp bredvid.

Vi har ett eluttag idag bakom spis enl bild 1 som dagens spis med ugn är inkopplad i.

Min fråga: går det att koppla en grendosa till detta utan och dra in i skåpet bredvid och sen koppla in Ugn och Micro i detta? I grenuttaget kommer alltså HÄLL, MICRO och UGN kopplas in. Är det möjligt eller kommer kåken brinna ner? :)

bifogar lite bilder på befintligt proppskåp om det kan vara till hjälp. Hus från 70-tal därav old school
 
  • Grönt eluttag bakom spis med ansluten sladd i kök under renovering, fråga om elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre proppskåp med säkringar och etiketter för olika hushållsfunktioner som kök och värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högskåpet är alltså till vänster innanför den svarta listen så ska dras en väldig kort bit så kändes sådär när elektrikerns offert lades på 12000 :)
 
Låt oss börja med frågan går det. Om perilexuttaget är kopplat som det skall och därmed innehåller tre faser, jord och nolla går det att göra som du beskriver även om det inte är att rekommendera. Men det är inte ovanligt att nollan fattas i uttaget. Vad du än gör bör du alltså kontrollera att nolla finns i uttaget.

Sedan en utsvävning om ett bättre sätt att göra det. Du bör ordna ett nytt uttag vardera till ugn och micro. Hällen behöver typiskt två faser och nolla. Därför kan du från matningen till perilexuttaget grena av för ett eller två ytterligare uttag. Befintlig matning under förutsättning att den är korrekt utförd kan utan problem mata häll ugn och micro. Men undvik grenuttag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Glömde bifoga bild på hur själva uttaget ser ut och sladd från spis idag.
Känns kanske som att de kan vara värt o be en elektriker göra det ändå...?
 
  • Turkos eluttag för spis med sladd i närbild mot kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal och smutsig köksuttagsplatta för spis med tre hål och en rektangulär öppning i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har vana vid att koppla el så är det nog en bra idé att låta en elektriker göra det.

På stickproppen till din nuvarande spis kan man se att den inte behöver nolla. Det går alltså inte att veta om nolla finns i uttaget utan att mäta eller öppna och titta.
 
  • Gilla
Svcb
  • Laddar…
Mikron och ugnen vill ha ett eget uttag vilket lämnar en fas till hällen som blir en för lite. Sen är jag inte elektriker men får man ”grena av” från ett uttag verkligen?
 
  • Gilla
Svcb
  • Laddar…
Noll vana faktiskt, så känns som att de kanske är säkrast för alla. Tänkte ifall de var nått enkelt o göra men de var nog naivt tänkt :)
 
D DFYD123 skrev:
Mikron och ugnen vill ha ett eget uttag vilket lämnar en fas till hällen som blir en för lite. Sen är jag inte elektriker men får man ”grena av” från ett uttag verkligen?
Bäst är givetvis att ha en egen grupp till både ugn och micro. Men det går att lösa på andra sätt också. Jag skulle tro att det är bättre att hällens ena fas får mata även micron än att lägga hällen på bara en fas. Trots allt är micron på en lägre effekt och används bara korta stunder.

De som vet bättre får säga emot om jag har fel. Grena av i betydelsen lägga flera uttag på samma grupp är fullt normalt och helt ok. Det som gör det lite speciellt i detta fall är att det är ett trefasuttag blandat med enfasuttag. Där tror jag slutsatsen brukar vara att det är tillåtet men bör ses som en nödlösning när man inte enkelt kan få fram separata grupper till allt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.