Jag vill byta mina spaltventiler i vardagsrum och sovrum. Anledningen är att luften inte går att rikta, och den går nu rakt ner vilket gör att det drar väldigt kallt. Vill byta till en där jag kan rikta luften uppåt.

Mina nuvarande verkar vara Biobe 50cm. När jag kollade upp den såg jag att den kan installeras så att luften kommer uppåt. Mina är installerade tvärt om. Skulle det gå att bara vända på mina befintliga i normala fall? Det som krånglar till den lösningen isf är att utrymmet mellan ovansidan av ventilen och takdelen av fönstret är igensatt med någon form av gegga (kan inget om sånt här :crysmile:). Silikon kanske? Se bild. Det är mjukt att ta på och fjädrar lite när man trycker. Vad är syftet med denna gegga? Vågar man skära bort den om man ska försöka sig på att vända ventilerna?

En Biobe 50cm spaltventil monterad under tak, med fyllmedel mellan ovansidan och fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativet antar jag är att köpa helt nya ventiler (). Jag hittar dock inga ventiler med den bredden där luften går att rikta. Går det ens att sätta upp kortare ventiler på samma plats, finns det något kvar att fästa i isf? Och hur gör man med de hål som en kortare ventil inte kommer täcka? Får man ens?

Jag bor i bostadsrätt, vi har precis gjort en OVK. Av mina totalt fyra ventiler är 1,5 alltid stängda pga draget. Så klart var de öppna vid OVK, och jag vet att man ska ha dem öppna alltid. Det är därför jag vill ändra luftriktningen :)
 
N
Det ser ut att vara rätt installerat. Kall luft sjunker oavsett hur du gör.
 
N newbee skrev:
Det ser ut att vara rätt installerat. Kall luft sjunker oavsett hur du gör.
Tack för svar! Att luften sjunker förstår jag, men min förhoppning var att det på något sätt gick att få kalluften lite längre in i lgh innan den sjunker. Tänkte då att rikta kalluften uppåt kunde göra att den åkte in en bit innan den sjönk - men det kanske inte funkar så? :thinking:

Det är synd för jag har djupa fina fönsterbrädor som mina gamla katterna älskar att ligga på och speja genom fönstren, men de blir iskalla av draget. :sweat:
 
Hur gick det, vad gjorde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.