Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Ska byta ut våra spaltventiler/fönsterventiler då dom inte går att vrida på utan att plasten spricker. Plasten är helt slut och uttorkad.
Har kollat runt lite på nätet och de flesta jag hittar har en inne och utedel men det har inte mina befintliga. De ser ut såhär:
Ventilationen sker mellan karm och fönster/dörrar:
Vad är det jag ska ha? Tips mottages gärna, kanske heter detta nått annat?
Har kollat runt lite på nätet och de flesta jag hittar har en inne och utedel men det har inte mina befintliga. De ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationen sker mellan karm och fönster/dörrar:
Logga in
Skapa konto
Vad är det jag ska ha? Tips mottages gärna, kanske heter detta nått annat?
Hejsan!
Jag har precis samma fundering. I mitt fall är de flesta innerdelarna övermålade och hopplösa att öppna. Själva gummilisten som löper runt är också helt torkade. Inget filter finns i spaltventilen, vilket vore önskvärt.
Min är troligtvis samma sort som din, på den står det "AB Gemla Plast" samt "Fresh 30" (bilder på innerdelen)
Efter att ha googlat har jag kommit fram till att AB Gemla Plast bytte namn till Fresh 1988. Mitt önskemål är att enbart byta innerdelen till nya, helst vita. Någon som vet om det är möjligt eller som gjort motsvarande? Tänkte kontakta Fresh AB också, men tänkte kolla här ifall någon har erfarenhet av detta.
Jag har precis samma fundering. I mitt fall är de flesta innerdelarna övermålade och hopplösa att öppna. Själva gummilisten som löper runt är också helt torkade. Inget filter finns i spaltventilen, vilket vore önskvärt.
Min är troligtvis samma sort som din, på den står det "AB Gemla Plast" samt "Fresh 30" (bilder på innerdelen)
Efter att ha googlat har jag kommit fram till att AB Gemla Plast bytte namn till Fresh 1988. Mitt önskemål är att enbart byta innerdelen till nya, helst vita. Någon som vet om det är möjligt eller som gjort motsvarande? Tänkte kontakta Fresh AB också, men tänkte kolla här ifall någon har erfarenhet av detta.
Skickade nyss den här till kundservice på Fresh AB:
"Hejsan!
Jag bor i en villa från 1982 med spaltventiler för tilluft på flera fönster. Innerdelen är märkt "AB Gemla Plast" samt "Fresh 30" Dessa har i flera fall blivit övermålade. De som inte är det är mycket tröga och själva packningen i gummi har torkat.
Finns det någon möjlighet att byta ut innerdelarna till nya? Är det någon modell som passar rakt av?
Vänliga hälsningar"
Jag återkommer om jag får svar
"Hejsan!
Jag bor i en villa från 1982 med spaltventiler för tilluft på flera fönster. Innerdelen är märkt "AB Gemla Plast" samt "Fresh 30" Dessa har i flera fall blivit övermålade. De som inte är det är mycket tröga och själva packningen i gummi har torkat.
Finns det någon möjlighet att byta ut innerdelarna till nya? Är det någon modell som passar rakt av?
Vänliga hälsningar"
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Toppen, inväntar ditt svar från domMillgram skrev:Skickade nyss den här till kundservice på Fresh AB:
"Hejsan!
Vänliga hälsningar"
Fick nedanstående svar på mailen imorse:
Hej!
F30 utgick för runt 25 år sedan tror jag.
Tyvärr har vi ingen ersättare.
De några gjort är att köpt Fresh 35 och gjort en egen ”täckplatta”
för att täcka det större hålet från F30.
Så mitt bästa tips är nog F35 och göra en egen täckplatta.
Alternativt titta om någon annan tillverkare har någon ventil med passande mått.
Med vänlig hälsning
Customer Service
Kan ju vara idé att testa med en F35 och se hur mycket "moddning" som krävs.
Hej!
F30 utgick för runt 25 år sedan tror jag.
Tyvärr har vi ingen ersättare.
De några gjort är att köpt Fresh 35 och gjort en egen ”täckplatta”
för att täcka det större hålet från F30.
Så mitt bästa tips är nog F35 och göra en egen täckplatta.
Alternativt titta om någon annan tillverkare har någon ventil med passande mått.
Med vänlig hälsning
Customer Service
Kan ju vara idé att testa med en F35 och se hur mycket "moddning" som krävs.
Hej, tänkte byta ut mina gamla Fredh 30, så jag är nyfiken på vilken lösning ni valde?
Hej!
Jag sitter i samma dilemma. Men jag HR hittat dessa ventiler. Tror det borde funka. Har dock inte hunnit beställa för att prova ännu.
https://habo.com/se/sortiment/flakt...erventiler-och-spaltventiler/karmventil-33407
Jag sitter i samma dilemma. Men jag HR hittat dessa ventiler. Tror det borde funka. Har dock inte hunnit beställa för att prova ännu.
https://habo.com/se/sortiment/flakt...erventiler-och-spaltventiler/karmventil-33407
Hur plockar man bort dessa ventiler? Behöver rengöra några, alternativt byta ut, men vet inte hur man ska få loss dem? Ser ut som det eventuellt sitter fyra metall clips som håller fast men hur får man ur dem?Millgram skrev:
Hejsan! Jag skruvade på den stora centerskruven/ventilen tills själva insatsen åkte ur. Sen damsugning med högsta effekt och rengöring med vettextrasa.S Sp1nd3l skrev:
Då kanske dina inte satt fast med fyra st metallclips? Om jag lånar bilden överst i tråden så är det alltså dessa jag syftar på:Millgram skrev:
Logga in
Skapa konto
Tycker det ser ut som det är dessa som håller fast spaltventilen. Sitter iaf som berget och även om jag skruvar bort första delen (den där vreden sitter) så kan jag inte få bort resten...
Jag våldade tills hela släppte. Den sitter fast med metallspännen. Men med lite våld får man bort dessa. Stor risk att ventilen går sönder tyvärr