Hej!

Vår panel på mikrovågsugnen har slutat fungera, vilket har hänt förut, och elektrikern som var här fixade det genom att byta en säkring.

Denna gången tänkte jag göra det själv. Första frågan är: får jag göra det ?

andra frågan: jag har kollat vad det sitter för säkring i den, och det står t8ah250v på den. Kan jag då ersätta den med denna? https://www.kjell.com/se/produkter/...gar/glasrorssakring-5x20-mm-8-a-trog-t-p39860

Den är mycket billigare än om man söker på säkring för mikrovågsugn så jag blir osäker på om det är samma sak?

tack på förhand!

Bästa svaret

Ovanligt att säkringar går i mikrovågsugnar.

* Byta själv, ja inget lagrum förbjuder dig att rota runt i en mikrovågsugn.
* Säkringen ser ut att vara korrekt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Dra ur sladd i byt, ser rätt ut

Tack så mycket!

Var det länge sen den byttes förra gången? Om det blir för ofta så är det ju troligen något som behöver lite mer felsökning eller byte.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ligger på 1,23 öre/kwh inkl avgifter, förutom Nätavgift och transfer avgifter till nätägare med tibber sedan juni tom idag
Inkluderar dock oktober som blev 0 i förbrukning pga hög solcellsproduktion

B Borgen2021 skrev:
Ligger på 1,23 öre/kwh inkl avgifter, förutom Nätavgift och transfer avgifter till nätägare med tibber sedan juni tom idag
Inkluderar dock oktober som blev 0 i förbrukning pga hög solcellsproduktion
Är det så billigt... :thinking:

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Var det länge sen den byttes förra gången? Om det blir för ofta så är det ju troligen något som behöver lite mer felsökning eller byte.
bytte precis säkring och kopplade in den. Panelen funkade igen och allting verkade bra, men så fort jag startade den så dog allt igen och nu verkar denna säkringen trasig också, så det verkar som om det är något annat fel i maskinen

Tänkte skicka in en felanmälan och nu när jag läser alla etiketter i maskinen det jag detta

kan det ha suttit en för svag säkring i maskinen till att börja med? Är det värt ett försök att sätta i en 10a istället?

• Etikett på en apparat som visar specifikationer: "900W 2450MHz 10A", antyder om säkringsstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den märkningen är enbart för vad vägguttaget bör vara säkrat med, den interna säkringens storlek bör stå tryckt på någon lapp i närheten eller direkt på ett ev. kretskort.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K kpask skrev:
Tänkte skicka in en felanmälan och nu när jag läser alla etiketter i maskinen det jag detta

kan det ha suttit en för svag säkring i maskinen till att börja med? Är det värt ett försök att sätta i en 10a istället?
Som jag tolkar det är det symbol för säkringen till micron
Ser inte ut som att det är vad uttaget ska avsäkras med.
Prova med en glassäkring på 10 A

K kpask skrev:

Även jag tyder etiketten som att micron ska anslutas till ett uttag säkrat 10A. Jag tror att du har nått fel i ugnen.

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.