Måste renovera ett rum i en lägenhet jag har.
Idag sitter det 2 radiatorer
Ett blåmålat rum med ett fönster, element, och ett vikbart skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger måste radiatorn bort för där blir det en altandörr.

Väggen rakt fram ska byggas på med 45 regel osb gips

Renoverad rum med blåa väggar, trägolv och fönster med utsikt mot träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga är om man ska sätta en lång radiator som blir i mitten eller om man ska sätta en under varje fönster, ungefär som det är idag.

Kommer behöva göra samma operation våningen ovanför vid ett senare tillfälle.

Känns som det blir svårt att koppla isär här och få allt dolt i väggen?
Vägghörn med rördragning och elledningar mot en trägolvbakgrund och blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle kunna byta rör ändå upp när jag ändå håller på, men antar att jag då måste frysa rören och sätta ventiler nere i källaren eller tömma hela systemet

Har ni några bra tips på hur jag ska göra?

Kan spara radiatorn där altandörren blir till nästa år, bygga ett löstagbart schakt över rören till nästa sommar, alla förslag är välkomna.
Hyresgästen flyttar in 1okt
 
Åsa Lund
Ska du gömma rören i väggen bör du ha skarvfri förläggning.
Nån har förhoppningsvis räknat på värmebehovet en gång i tiden. Försök hålla lika stor värmeavgivning i rummet även framöver.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska du gömma rören i väggen bör du ha skarvfri förläggning.
Nån har förhoppningsvis räknat på värmebehovet en gång i tiden. Försök hålla lika stor värmeavgivning i rummet även framöver.
Ja skarvfritt vore ju det bästa, svårt att få på förgreningar då bara...
Har bytt uppvärmning från olja till bergvärme, bytt fönster och kommer isolera 45mm plus att det är ny fasad så värmebehovet bör ju vara mindre.
Rummet är 5x4.6 med 2.5 i takhöjd

Bäst vore ju att byta stammen hela vägen och hänga på 2 nya radiatorer (eller renovera dom gamla). Det är totalt 4st radiatorer i samma storlek på den stammen, 2 uppe och 2 i den här lgh
Dom är 100x60cm ungefär.
Golvvärme vore ett alternativ, då fräsa ner i bef 22spånskiva som ligger på brädgolv, men det är styrningen som jag tycker verkar svår eller rättare sagt dyr...
Drömmen vore ju att kunna lägga golvvärme i hela kåken, men tror det blir för dyrt
 
Enl Rinkaby rör så behöver jag ca 2300w effekt för 2 ytterväggar och dåligt isolerat, så säg 2000w då det är både uppvärmd källare och lägenhet ovanför

Enl en tråd här på BH så är gamla radiatorer typ den jag har på ca 11-1200w förvisso kanske med högre DT

Det innebär ju att en är för lite och 2 är för mycket men det spelar kanske ingen roll om man har nya termostater? Eller är det dumt att strypa när man har bergvärme?

Känns som det enda rätta är att tömma allt eller helst frysa så man kan tömma den här delen bara, dra nytt från källaren och ända upp, renovera gamla radiatorerna och montera dit.
Fråga är om jag hinner på 14 dagar :D
 
Åsa Lund
Jag hade satt två radiatorer
Hyresgäster betalar väl inte extra hyra motsvarande det merarbete det är att dra in golvvärme?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade satt två radiatorer
Hyresgäster betalar väl inte extra hyra motsvarande det merarbete det är att dra in golvvärme?
Nej det är väl sant, frågan är ju om man tjänar på det i längden eller om det bara blir en kostnad..
Kostar ju endel att ställa iordning radiatorerna också men det är väl inte så dyrt med färg och ev blästring.

Ska kontakta en röris imorgon och se om han kan kolla och ge ett förslag på åtgärda.
Är hyfsat ny matta i rummet och jag skulle behöva såga upp golvet för att få nytt från källaren till plan 2 men jag får kanske behålla 30cm stålrör genom bjälklaget
 
Åsa Lund
Golvvärme ger kanske bättre komfort men jag är osäker på om det ger nån energibesparing?
 
Om man har enbart golvvärme i huset och värmepump ger det ett högre COP och därmed lite bättre energibesparing.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.