Hej!

Jag tänkte bara dela med mig om hur relativt enkelt det vara att byta vattenpump på en LG tvättmaskin. Jag antar att det är fler vars 8 år gammla LG tvättmaskin börjar få samma symptom som vår (Felkod UE), så kanske fler har nytta av detta inlägg. :)

(Det ska också tilläggas att jag inte lyckades hitta en oberoende tekniker som jobbade med LG-maskiner. Nästa gång kommer jag definitivt köpa ett märke som kan servas av en lokal hantverkare. LG tar 1000:- fast avgift för att felsöka...)

Först hittade jag modellen på en webbutik som säljer reservdelar. Jag köpte härifrån och vår modell F14A8QDS matchade denna pumpen:
https://www.nettoparts.se/shop/avloppspump-brandt-tvattmaskin-5551p.html

Sen kopplar man ur strömmen samt ingående vatten. Lossa filtret som brukar sitta bakom en lucka på framsidan så att allt vatten från maskinen åker ut.

Lossa skruvarna på blecket på baksidan. I maskinen lossar du AquaStop.modulen (vrider) samt kablar/lågpassfilter som sitter fast i botten.

Inre del av en LG tvättmaskin med uttagen avloppspump och anslutna sladdar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägg maskinen på sidan och lossa botten:
Hand håller en borr och skruvar fast ett vitt metallbleck på botten av en upp-och-nedvänd tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dra av hela botten från kolvarna. (Passa på att olja om det behövs.)
Undersidan av en LG tvättmaskin liggande på sidan med synlig bottenplatta och komponenter inklusive utloppspump och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta loss el till pumpen för utlopp, den gråa nedre pumpen i mitten på denna bilden. man ser att det är utlopp eftersom slangen för manuell tömmning sitter där, den man kan komma åt från framsidan för att tömma maskinen på vatten.
Interiör av LG tvättmaskin med fokus på vattenpump och anslutna sladdar och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det "bara". att skruva loss den gamla pumpen och ersätta med den nya. Jag hade problem med att få packningen på platts, den korvade sig lite och konstruktionen på reservumpen var sämre än originalet. Det var svårt att få packningen tät. Det gäller att trycka pumpen rakt i, och inte likrka i den. Sätt också lite olja, smörjfett, (barnens hudsalva) på insidan av pumphuset, där packningen ska glida in.

Vattenpump i en tvättmaskin med slangen för manuell tömning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställ maskinen upp, koppla in vatten och el. Försiktigt eftersom vissa exponerade delar nu är strömförande. Starta makinen så att den pumpar in vatten. Avbryt programmet (dra ut sladden till el) så fort den pumpat in vatten. Kolla att det inte läcker.

Bild på en avloppspump i en LG tvättmaskin med anslutna sladdar och slangar, synlig under underhållsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Töm maskinen manuellt på vatten igen (öppna rensluckan på framsidan). Lägg den ner igen och montera botten. Res den upp och fäst AquaStop, sladdar etc igen. Montera baksidan. Klar!
 
  • Gilla
Cumulunimbus och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.