Jag är i färd med att ta bort ett badkar här hemma. Eftersom det är svårt att få tag i VVS:are som vill åta sig småjobb tänkte jag att det nog går att lösa själv då tummen åtminstone inte sitter mitt i handen här
En fundering dock. Se bifogad bild. Här har vi kallvatten som kommer upp ur golvet och via en T-koppling sticker det av åt höger till toalettstolen och rakt upp samt åt vänster till badkaret. Jag tänkte att jag kanske kunde flytta 90-gradersvinkeln som sticker av åt vänster och istället för T-kopplingen montera denna 90-gradare mot toalettstolen istället. På så vis kommer vattnet upp från golvet och via 90-gradersvinkeln direkt till toaletten. Jag vet inte om det ser ut att funka, men om det skulle göra det, vad behöver jag då? Behövs någon stödhylsa och kanske klämring eller liknande förutom själva kröken på bild?
Varmvattnet tänkte jag plugga och hoppas/antar att det räcker.
En fundering dock. Se bifogad bild. Här har vi kallvatten som kommer upp ur golvet och via en T-koppling sticker det av åt höger till toalettstolen och rakt upp samt åt vänster till badkaret. Jag tänkte att jag kanske kunde flytta 90-gradersvinkeln som sticker av åt vänster och istället för T-kopplingen montera denna 90-gradare mot toalettstolen istället. På så vis kommer vattnet upp från golvet och via 90-gradersvinkeln direkt till toaletten. Jag vet inte om det ser ut att funka, men om det skulle göra det, vad behöver jag då? Behövs någon stödhylsa och kanske klämring eller liknande förutom själva kröken på bild?
Varmvattnet tänkte jag plugga och hoppas/antar att det räcker.
Men snyggt blir det inte. Troligen en ”hemmapulare” som gjort det från början.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Japp, precis så. Och ska det lödas så blir det snabbt väldigt dyrt. Pressböjar går snabbare men är fulare.
Det är inte något under av estetisk perfektion, nej. Ibland behöver det dock inte vara det. Ibland är det inte värt att pröjsa några tusen istället för några hundra...
Det är inte något under av estetisk perfektion, nej. Ibland behöver det dock inte vara det. Ibland är det inte värt att pröjsa några tusen istället för några hundra...
Liknande trådar
-
Platsbyggda garderober från 60-talet. Kan man byta till snygga och funktionella?
Inredning -
Låsfråga: byta plats på ytter-och innerdel?
Fönster & Dörrar -
Byta plats på lamputtag
Belysning -
Badrum 80-tal, byta plats på toa och dusch?
Badrum -
Ok att byta plats på tillopp och retur i golvvärme fördelaren?
Värme allmänt