Jag är i färd med att ta bort ett badkar här hemma. Eftersom det är svårt att få tag i VVS:are som vill åta sig småjobb tänkte jag att det nog går att lösa själv då tummen åtminstone inte sitter mitt i handen här :)

En fundering dock. Se bifogad bild. Här har vi kallvatten som kommer upp ur golvet och via en T-koppling sticker det av åt höger till toalettstolen och rakt upp samt åt vänster till badkaret. Jag tänkte att jag kanske kunde flytta 90-gradersvinkeln som sticker av åt vänster och istället för T-kopplingen montera denna 90-gradare mot toalettstolen istället. På så vis kommer vattnet upp från golvet och via 90-gradersvinkeln direkt till toaletten. Jag vet inte om det ser ut att funka, men om det skulle göra det, vad behöver jag då? Behövs någon stödhylsa och kanske klämring eller liknande förutom själva kröken på bild?

Varmvattnet tänkte jag plugga och hoppas/antar att det räcker.
 
  • VVS-installation med T-koppling och rör som går till toalett och badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

kulle
Kör på (y), bara att skifta
Dra inte muttrarna för hårt bara när du monterar tillbaks.
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Men snyggt blir det inte. Troligen en ”hemmapulare” som gjort det från början.
 
Rör har aldrig tillhört det jag kallar snyggt så det blev alldeles utmärkt.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Men snyggt blir det inte. Troligen en ”hemmapulare” som gjort det från början.
Hur skulle du lösa det?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur skulle du lösa det?
En rörmokare har bocknycklar och pressböjar samt press-t-rör. Om inte så används kapilärdelar. En massa kopplingar utgör risk för en massa läckor samt att det är dyrt.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
En rörmokare har bocknycklar och pressböjar samt press-t-rör. Om inte så används kapilärdelar. En massa kopplingar utgör risk för en massa läckor samt att det är dyrt.
Allra dyrast är dock krökarn själv...
 
tommib
Japp, precis så. Och ska det lödas så blir det snabbt väldigt dyrt. Pressböjar går snabbare men är fulare.

Det är inte något under av estetisk perfektion, nej. Ibland behöver det dock inte vara det. Ibland är det inte värt att pröjsa några tusen istället för några hundra...
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.