3 056 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Byta panna, mera acc tankar?
Hallå
Jag skulle behöva lite beräkningshjälp för val av ny panna.
Har idag en passat panna på 75KW som äter ved och värmer luften åt kråkorna.
Håller på och sälja vårat gamla hus och gör förhoppningsvis en liten vinst som jag tänkte kunde passa bra till en ny panna och kanske fler tankar?
Så här har jag idag:
2 hushåll med hemmabyggd kulvert ca 30 meter. Tot ca 350kvm uppvärmd yta. hyffsat bra isolerat och treglas i båda fastigeterna.
Har tänkt och lägga ca 60kvm golvvärme och värma källaren på ca 80kvm så efter det blir det väl ca 430kvm uppvärmd yta.
Vill också ha möjlighet och dra värme till garaget som är på ca 80kvm.
Så nu är jag uppe i 500kvm uppvärmd yta :-?
Har idag 3m3 accumulator men har plats för mer.
Hur mycket vatten går det åt för en bekväm lösning (helst elda max 1 ggr per dag)
och vad ska jag då ha för panna till det.
Skorstenen är 200mm i diameter och ca 7 meter hög.
/Niclas
Jag skulle behöva lite beräkningshjälp för val av ny panna.
Har idag en passat panna på 75KW som äter ved och värmer luften åt kråkorna.
Håller på och sälja vårat gamla hus och gör förhoppningsvis en liten vinst som jag tänkte kunde passa bra till en ny panna och kanske fler tankar?
Så här har jag idag:
2 hushåll med hemmabyggd kulvert ca 30 meter. Tot ca 350kvm uppvärmd yta. hyffsat bra isolerat och treglas i båda fastigeterna.
Har tänkt och lägga ca 60kvm golvvärme och värma källaren på ca 80kvm så efter det blir det väl ca 430kvm uppvärmd yta.
Vill också ha möjlighet och dra värme till garaget som är på ca 80kvm.
Så nu är jag uppe i 500kvm uppvärmd yta :-?
Har idag 3m3 accumulator men har plats för mer.
Hur mycket vatten går det åt för en bekväm lösning (helst elda max 1 ggr per dag)
och vad ska jag då ha för panna till det.
Skorstenen är 200mm i diameter och ca 7 meter hög.
/Niclas
En tumregel säger att du inte ska ha mindre än 10 liter vatten per uppvärmd m². För 500 m² alltså 5 m³.
Men här har du kulvert, garage och annat också, så det blir kanske i minsta laget med regel á la tumme. Speciellt om du vill hålla dig till att elda en gång per dag, även om det kryper under -15°C.
Sen beror det ju också på om du menar tända en gång, eller stoppa in ved en gång. När jag eldar på vintern (2250 liter vatten, 140 liter eldstad, 35 kW) tänder jag när jag kommer hem och stoppar in en gång till innan det blir läggdags.
5000 liter vatten ger sen en eldstadsvolym på 300 - 400 liter, beroende lite på hur man vill elda. Då hamnar du på pannor med en effekt på runt 75 kW. Det ska ju hinnas värmas upp på en rimlig tid också, så att du inte behöver elda en gång per dygn, men då 15 timmar i sträck...
Men här har du kulvert, garage och annat också, så det blir kanske i minsta laget med regel á la tumme. Speciellt om du vill hålla dig till att elda en gång per dag, även om det kryper under -15°C.
Sen beror det ju också på om du menar tända en gång, eller stoppa in ved en gång. När jag eldar på vintern (2250 liter vatten, 140 liter eldstad, 35 kW) tänder jag när jag kommer hem och stoppar in en gång till innan det blir läggdags.
5000 liter vatten ger sen en eldstadsvolym på 300 - 400 liter, beroende lite på hur man vill elda. Då hamnar du på pannor med en effekt på runt 75 kW. Det ska ju hinnas värmas upp på en rimlig tid också, så att du inte behöver elda en gång per dygn, men då 15 timmar i sträck...
Bara om man ska koka tevatten i kubik (!).
Jag missade ett "och", som hade krympt ihop till bara ett "o".
Alltså fick jag det till 3 m³ vatten totalt, och en sån heffapanna. Men det var ju 3 m³ ytterligare som avsågs, såg jag nu.
Alltså fick jag det till 3 m³ vatten totalt, och en sån heffapanna. Men det var ju 3 m³ ytterligare som avsågs, såg jag nu.
Liknande trådar
-
Torp med timmerstockar som är trasiga. Se gärna bilderna och informera mig gärna om detta går att laga, byta ut och kostnad?
Fritidshus -
Elpanna byta med energilån till luft/vatten eller frånluft?
Värmepumpar -
Byta panna. Hus med elpanna, el element, luftvärmepump och mekanisk frånluft
Värme allmänt -
Blr denna takpanna bytas?
Tak & Vind -
Byta till ny elpanna = besparing?
Värmepumpar