Hej!

Ska byta panel på en del av huset. Har hittat panel men vet inte hur jag ska göra då väggen består av två dörrar och en antal fönster utan foder.

Hur gör man när man kommer till ett fönster? Brädan är ju spontad. Ska man hyvla ner brädan eller försöka att hitta en listbit som täcker "sponten"?

Tacksam för svar..

/Tobbe
 
  • måla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • måla2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bara ska byta får du väl kika på hur det är gjort förut och göra likadant? Annars är det enligt min mening snyggare med foder, vi hade samma konstruktion på husen på vår gata, men alla som bytt panel har satt på foder och det blir mycket snyggare. Kräver nya fönsterbleck dock.
 
Vårt hus har panel av den typ som du visar och inga foder. Där har man gjort så att man har satt panelen så att alla fönsteröppningar hamnar en bit in på brädan - man har alltså gjort ursågningar så att det blir en rak kant utan spont.

Dock håller jag med Anna_H. Jag tycker att det ser ganska påvert och dyster ut utan foder, så runt de fönster jag har bytt (alla på undervåningen hittills) har jag satt foder. Men då har huset också haft foder från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.