Hej!
Har flyttat till hus och försöker få lite ordning på värmen hemma. Har ett element där stiftet i packboxen saknas. Har tänkt att beställa och byta packbox.
Ventilen till packboxen är aga. Hur vet jag vilken stiftlängd jag behöver? NTI 18.1mm eller STI 23.7mm.
Kollar jag på ett annat element med samma packbox sticker synliga delen på stiftet ut 10mm. Bifogar lite bilder och hoppas någon kan hjälpa mig vad jag behöver. Rörkoppling med spak mot grå vägg, möjligtvis del av VVS-system eller maskin. Närbild, metalldetaljer, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit elementradiator mot blommig tapet, synlig ventil utan ratt, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ett gammalt termostatventil på en radiator framför en vägg med blommönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan skruva bort den packbox som är hel och mäta längden på det stiftet.
Det ska normalt inte komma mer än någon droppe vatten när packboxen tas bort.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan skruva bort den packbox som är hel och mäta längden på det stiftet.
Det ska normalt inte komma mer än någon droppe vatten när packboxen tas bort.
Tack för svar. Det var ju simpelt.
Har även några packboxar där stiftet är helt löst då dom troligtvis motionerat dom för "hårt". Hur ser nya packboxar ut, sitter stiftet fast med o'ring i dom så det räcker att bara byta packboxen eller måste man byta hela ventilhuset?
 
På just en typen av packbox vet jag inte, men på MMAs & Danfoss's packboxar så sitter det en låsring på själva stiftet (på insidan) och stiftet går att dra ut bakifrån,
Metall och plast rördelar utspridda på en grå yta, möjligtvis VVS-komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både packboxen och ventilkäglan utskruvna från ventilhuset.
 
Demmpa Demmpa skrev:
På just en typen av packbox vet jag inte, men på MMAs & Danfoss's packboxar så sitter det en låsring på själva stiftet (på insidan) och stiftet går att dra ut bakifrån,
[bild]
Både packboxen och ventilkäglan utskruvna från ventilhuset.
Tack. Satt en låsring på mina också bara att den lossnat på dom piggen är lös. Frågan är om mam ska försöka trycka dit den på piggen igen eller byta hela packboxen.
 
Så länge som termostaten sitter på ventilhuset så kan stiftet aldrig försvinna.
Det är tex om ventilkäglan har fastnat i stängt läge och man tagit bort termostaten å käglan släpper så kan käglan skjuta ut stiftet å stiftet försvinner.

Du behöver inte köpa nya packboxar där stiften går att dra ut, om du inte verkligen vill det. Du behöver inte sätta dit låsringen heller om du inte vill/kan.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.