Hej, jag har ett element där packboxen börjat läcka (det droppar från piggen). Hur är det, kan man byta packbox utan att tappa ner systemet? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och tappa ner hela systemet
 
Krilleman
Lägg upp en bild på packboxen som läcker...

Men antagligen är svaret ja, du behöver minst göra systemet trycklöst.
 
Om det är en termostatventil till en radiator så ska man kunna ta bort packboxen utan att det sprutar ut vatten, det kan komma någon droppe.

Makrofoto av en rörliknande konstruktion, metallisk, med koncentriska cirklar inne, möjligtvis mekanisk eller instrumentdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna radiatorventil sitter i ett driftsatt system med ca 1,5 bars tryck, packboxen bortplockad.
 
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Denna radiatorventil sitter i ett driftsatt system med ca 1,5 bars tryck, packboxen bortplockad.
Fast det gäller ju långt i från alla varianter dock... :confused:
 
Här kommer en bild från en rad med samma typ av ventil (vill inte joxa med den aktuella radiatorn , iom att det verkar hålla tätt just nu) och en bild på termostaten från det aktuella radiatorn

Det verkar ha slutat droppa nu, allt jag gjort är att plocka av och på termostaten och rattat runt lite. Finns det nån logisk förklaring till det? när jag kollar närmare ser det ut att ha funnits dropp tidigare också.
Termostat:
Termostat på radiator, regleringsratt med siffror ett till fem, vit bakgrund, uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventil:
Vit radiator med ansluten rörledning mot lila vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sticker in en fråga här då jag har samma typ av ventil.
Har en "smart" termostat med ta trv (tror jag det heter) den med lekande mutter på termostaten, visst finns det adapter att sätta dit?
 
Krilleman
S Snabelhund skrev:
Här kommer en bild från en rad med samma typ av ventil (vill inte joxa med den aktuella radiatorn , iom att det verkar hålla tätt just nu) och en bild på termostaten från det aktuella radiatorn
Jag har aldrig varit någon stor fanatiker att endast byta insatsen även fast jag gjort det då kund önskat det.

Du ser ut att behöva denna enligt insats enligt MMA ROT-bok:

Danfoss RAVL ventil och utbytesinsats, olika storlekar, ej DIN-standard, RSK-numrerad.

Problemet är bara att den är dyrare än en helt ny termostatventil...

https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-10r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-ventilhus-rak-10r/

Men värt att notera, alla arbeten på ett värmesystem utföres med fördel på det varmare halvåret!
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har aldrig varit någon stor fanatiker att endast byta insatsen även fast jag gjort det då kund önskat det.

Du ser ut att behöva denna enligt insats enligt MMA ROT-bok:

[bild]

Problemet är bara att den är dyrare än en helt ny termostatventil...

[länk]
[länk]

Men värt att notera, alla arbeten på ett värmesystem utföres med fördel på det varmare halvåret!
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har aldrig varit någon stor fanatiker att endast byta insatsen även fast jag gjort det då kund önskat det.

Du ser ut att behöva denna enligt insats enligt MMA ROT-bok:

[bild]

Problemet är bara att den är dyrare än en helt ny termostatventil...

[länk]
[länk]

Men värt att notera, alla arbeten på ett värmesystem utföres med fördel på det varmare halvåret!
jag hajar, känns klurigt, som sagt nu verkar doppet ha avtagit.

Hela radiatorn ska bytas in säg 2-3 månader, mot bakgrund av det är det värt att göra nåt överhuvudtaget? Eller är det bara att hoppas på att det fortsatt håller tätt tills att det är dags för byte?

av ren nyfikenhet att bara byta packboxen fyller inget syfte? Utan det är hela insatsen eller ventilen som behövs bytas om det börjar droppa igen? Och hur var det kan man byta packbox på denna typ av ventil i ett driftsatt system?
 
Krilleman
S Snabelhund skrev:
jag hajar, känns klurigt, som sagt nu verkar doppet ha avtagit.

Hela radiatorn ska bytas in säg 2-3 månader, mot bakgrund av det är det värt att göra nåt överhuvudtaget? Eller är det bara att hoppas på att det fortsatt håller tätt tills att det är dags för byte?

av ren nyfikenhet att bara byta packboxen fyller inget syfte? Utan det är hela insatsen eller ventilen som behövs bytas om det börjar droppa igen? Och hur var det kan man byta packbox på denna typ av ventil i ett driftsatt system?
Svårt att veta exakt vilken packbox du har. Så ja det blir ett problem.
Om den ens finns att köpa som reservdel...

Läcker det inte just nu, så håll ut 3 månader innan bytet men med denna under uppsikt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.