Som så många andra har jag nu insett att några av "piggarna" under ställdonen sitter fast och några av de som fjädrar fint har någon droppe vatten på sig. De som tydligt inte håller tätt bör det räcka att byta packboxen på men hur ska jag tänka vid de piggarna som sitter fast?
Kan det räcka med packboxen där med eller behöver jag byta mer saker där?

När jag ska byta en packbox räcker det att stänga av VP (Nibe F1245) och stänga vreden på ingående och retur för att minimera vatten som kommer ut eller måste jag tappa ut systemet?

Thermotech styrning och kilimis sk fördelare.
Kan någon guida mig rätt i vilka artiklar jag ska handla hem med hjälp av bilderna?

Fråga 2
Har 2st fördelare då huset är tillbyggt så den andra delen har en mer modern lösning med diodanvisning och uppmärkta anslutningspunkter för vilken termostat som styr vilket ställdon medans här i den äldre delen är det bara ett ormbo i skåpet som gör mig trött av att försöka lösa vem som går vart.. kan man enkelt byta ut termostater och kopplingsskåp mot ett mer modernt?

Öppet golvvärmeskåp med Thermotech system, ställdon, kablar och rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystems ställdon med fastnade pinnar och vattendroppar som indikerar läckage.
Skapa konto

Om någon mot all förmodan ser mina funderingar så gör jag ett tillägg.

I min andra fördelarenhet har jag motionerat piggarna med i dagarna och när jag kikade in där nu ikväll fann jag att det var "fullt" med vatten under 2 av ställdonen (riktade uppåt till skillnad från ovan inlägg) så där kan jag också utgå från att packboxarna bör bytas.

Läcker det oftast i stängt eller öppet läge? Tänkte om jag ska stänga av den helt med termostaten eller rycka ställdonen. Inget som läckt ner i bjälklaget iaf och jag torkade torrt så det är under kontroll, lär ju inte spruta ut vatten så någon vattenskada är jag inte rädd för.

Vattenansamling under öppet ställdon i fördelarenhet för värme, som kan indikera behovet av att byta packboxar.
Skapa konto
Närbild av ett ställdon i en fördelarenhet med synliga vattenspår och korrosion.
Skapa konto

Hej, jag har också lösning med gamla som inte funkar, nu har de nya Möhlenhoff kommit men jag får de inte att öppna och stänga, några tips??

// Göran

Vad har du för sort NO nomalt öppen eller NC normalt stängd. sam rätt spänning på bitarna, finns alla sorter,

Guran1975 Guran1975 skrev:
Hej, jag har också lösning med gamla som inte funkar, nu har de nya Möhlenhoff kommit men jag får de inte att öppna och stänga, några tips??

// Göran
Är det samma typ? Fjädrar piggen? Bytte du ställdon samtidigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.